Kommer de bli accepterat att offentligt klanka ner på överviktiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Nejmen oj då, att jag inte tänke på det. Bäst att vi bara vrider upp skruven där bak på alla feta människor
Att svältkurer i vilken form de nu än kommer gång på gång bevisats vara ej hållbara är ovidkommande misstänker jag också eller hur? Det faktum att det behövs rätt stora ändringar för många är inte heller så viktigt. Det är bara att de slutar sitta hemma och grisa med tungan i smörpaketet eller hur? För det är ju det alla feta människor gör, sitter hemma och svullar vispgrädde, dricker sås och äter godis... De kan ju omöjligt ha ett liv utöver detta som kanske kräver så pass att det helt enkelt inte finns utrymme för en 10-15 timmar i veckan på ett gym.

Vem pratar om 10-15 timmar i veckan? Om de sticker ut och går i högt tempo/joggar i 2 timmar i veckan, samt håller sig till 2500 kcal per dag för män så kommer kilona rasa. Du behöver inte svulla vispgrädde för att få i dig för mycket kcal per dag.

EDIT: vill man ha snabbare resultat så kan man ju få lite vardagsmotion med, gå till/från jobbet och ta en liten omväg om det är kort väg, eller gå del av vägen om det är långt. Köra ett litet styrkepass hemma på kvällen kanske? Göra det 2-3 gge i veckan med 20 minuter i varje, gör det medan man ändå sitter framför TVn så går ingen tid "förlorad" till träning.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Nejmen oj då, att jag inte tänke på det. Bäst att vi bara vrider upp skruven där bak på alla feta människor
Att svältkurer i vilken form de nu än kommer gång på gång bevisats vara ej hållbara är ovidkommande misstänker jag också eller hur? Det faktum att det behövs rätt stora ändringar för många är inte heller så viktigt. Det är bara att de slutar sitta hemma och grisa med tungan i smörpaketet eller hur? För det är ju det alla feta människor gör, sitter hemma och svullar vispgrädde, dricker sås och äter godis... De kan ju omöjligt ha ett liv utöver detta som kanske kräver så pass att det helt enkelt inte finns utrymme för en 10-15 timmar i veckan på ett gym.

Svältkurer? Man behöver inte svälta sig för att vara smal, det går alldeles utmärkt att äta lagom för ens storlek och aktivitet. Att snacka om svält är larvigt. Svält finns framför allt i u-länder, som t.ex. i Etiopien etc, det finns inte många överviktiga personer där, men det finns gott om välmående personer som inte svälter i Sverige och är smala, sedan finns det dom som är ohälsosamt överviktiga, men att äta mindre är ju både billigare och bättre så det som kan hindra en där är ju saker som motivation och vilja.

Permalänk

Hur som helst. Angående artikeln. Chefen skötte det ju jävligt osnyggt genom att säga rätt ut till henne att han tyckte hon var för tjock. Om han nu tyckte det hade det väl varit bättre att säga att hon verkar vara en bra tjej, och att han återkommer efter att ha intervjuat de andra sökande. (Sedan räcker det med ett, "Tyvärr gick jobbet till en annan sökande".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Vem pratar om 10-15 timmar i veckan? Om de sticker ut och går i högt tempo/joggar i 2 timmar i veckan, samt håller sig till 2500 kcal per dag för män så kommer kilona rasa. Du behöver inte svulla vispgrädde för att få i dig för mycket kcal per dag.

Men poängen är fortfarande densamma. Alla andra problem vi har i vårt samhälle har ingen några problem med att se och visa i alla fall en gnutta förståelse för. Man kanske inte gillar det, men man inser i alla fall att det är ett problem även för personen det gäller. Allt utom övervikt. Där är det bara "rör på dig fetto!" som gäller.

Jag menar om det vore så enkelt så skulle ju folk göra det. Det är ungefär som att säga att "spendera mindre än du tjänar så blir du rik"... Om det var så enkelt så borde vi ju nästan varenda kotta vara miljonär vid detta laget. Men så ser inte verkligheten ut. Det finns garanterat en anledning till att en människa är överviktig. Och visst, i vissa fall är detta dålig kontroll och en ohälsosam förkärlek till godsaker och/eller dålig mat. Men långt ifrån ALLA fall vilket varadsåsikten verkar vara.

Om jag bara tar mig själv som exempel. Jag väger för mycket. Det vet jag och även om jag inte lider av det idag så kommer jag göra det om 10 år. Det är inget jag ser fram mot och någonting jag vill göra någonting åt. Och ja, jag har hört varenda kommentar, pik, häckel och motivations-tal som finns. Och motivationen finns där. Men jag har ett jobb som kräver 11-13 timmar om dagen inkl resor med tider någonstans mellan 7 och 23. Dessa tider varierar från dag till dag så att planera någonting återkommande är ju bara att glömma. Sen behöver jag dessutom sova minst 7 timmar för att orka med detta jobb och på de då 5-6 timmarna som är kvar så ska jag få in mitt barn, min lägenhet med allt vad städning, tvättning och matlagning heter samt allting annat i livet. Jag måste dessutom få lite tid att slappna av så jag inte stressar sönder helt och hållet. Jobbet är dessutom ett stillasittande sådant med oregelbundna tider även gällande luncher m.m så några 2 timmar i veckan joggandes kommer inte göra mycket till skillnad utan det krävs mer än så för att kompensera bristen på vardagsmotion och dålig mathållning.

Inte helt lätt att passa in. Inte omöjligt, men inte heller någon klackspark man fixar sådär på höftning. Men det finns det inget ytrymme för när det kommer till folks självgivna rätt att häckla överviktiga. Då finns det bara fet = slö. Inga underliggande orsaker, inga omständigheter eller annat. Att någon vänder sig till alkohol eller droger på grund av olika problem är någon som många förstår, men att vända sig till kalorier? Oh nej, sånt finns inte. Det är bara för att man är ett oljigt, slemmig och slött fetto.

Jag säger inte att det skulle vara omöjligt att göra någonting åt, jag säger bara att jag är sjukligt trött på denna slentrianmässiga och nonchalanta attityden folk har mot överviktiga. För om det vore så lätt så skulle ingen överviktig fortsätta vara det.

Skrivet av ElDiablo:

Svältkurer? Man behöver inte svälta sig för att vara smal, det går alldeles utmärkt att äta lagom för ens storlek och aktivitet. Att snacka om svält är larvigt. Svält finns framför allt i u-länder, som t.ex. i Etiopien etc, det finns inte många överviktiga personer där, men det finns gott om välmående personer som inte svälter i Sverige och är smala, sedan finns det dom som är ohälsosamt överviktiga, men att äta mindre är ju både billigare och bättre så det som kan hindra en där är ju saker som motivation och vilja.

Att ta in mindre än man gör av med är en svältkur. Det är inget mer med det. Man tar in för lite för att tvinga kroppen att ta av sig själv istället. Sen må detta vara en otroligt mycket mildare grad än vad som händer i tredje världen, men det är i grunden samma sak. Och det krävs mer än så för att gå ner i vikt på ett sätt som håller i längden. Vad detta sen är är ju olika från person till person, men termen jojjo-bantning finns av en anledning.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Senast igår så hängde det en finnig liten snorgunge i studentyran hängde ut genom ett bilfönster och gastade fetto åt mig.
Å andra sidan. De satt 6 pers i en skitig, rostig och sönderkörd 740 och såg allihopa ut att vara hämtade från närmaste husvagns-parkering i någon "white trash"-film. Kändes inte riktigt som att deras åsikter var av någon som helst betydelse för min del. Skulle jag däremot få höra att jag inte skulle få ett jobb på grund av mina extra kilon så skulle jag bli sur, speciellt med tanke på att det jag gör sker över telefon där utseende inte har ett dyft med resultatet att göra.

Sen hoppas jag verkligen inte att det skulle komma att bli ok att klanka ner på överviktiga offentligt. Inte mer än vad som redan sker i alla fall. Varför skulle det vara ok? Blir saker bättre av det? Knappast. Högst troligen blir det bara värre. Visst, några kanske skulle ta så illa vid sig att det motiverade dem att ändra på det, men många skulle nog bara må sämre vilket istället leder till att det blir svårare att åtgärda.

Tycker snarare att idiotiska åsikter som att övervikt = lat, dålig självkontroll, äter för mycket m.m. är ett problem än att folk väger för mycket. Övervikt kan grunda sig i väldigt många saker varav väldigt få har någon enkel "trycka på knappen"-lösning där det bara är att bestämma sig för att "nej, nu räcker det" så går man magiskt ner i vikt igen. Visst, det är i grunden en prioriteringsfråga men det finns otroligt mycket i världen som har högre prio än vad andra tycker om ens vikt.

Asså, hoppas folk förstår mig rätt, inte så för att jag är rökare att jag vill klanka ner på andra
Är själv lite över kilon så att säga.

Men förstår vad du menar med jobb,
men å andra sidan tar du nu upp ett jobb som du själv mena på inte har med utseende att göra. Sitter man i telefon så spelar rösten, att du kan prata och personlighet in väldigt tungt.
När du är servitör/servitris så är du ansiktet för företaget/resturangen för varje person du tar en beställning av.

Har själv, de 3 senaste åren jobba med serviceyrken/butik.
Kundtjänst hos komplett, Game Master hos blizzard, och nu i butik.
Och jag tror fortfarande att när man är chef/ägare av nåt så väljer du den som du tror passar direkt, som arbetsgivare vill man sällan ändra runt pga en nyanställd

När det gäller rent allmänt uteserveringar, blir jag serverad av nån som är schysst, och står ut med dåliga skämt/flörtningar(vilket vi alla nog kan hålla med om kommer fram efter nån öl ^^) så är de för mig bra personal, hur de sen er ut de är skitsamma..Så länge de är vårdade, tvättade, hela och rena

Men att polisanmäla en arbetgivare för att hon inte fick jobbet, är för mig löligt. Han väljer ju vem han vill ha, och nu var han något som inte alla är ÄRLIG och sa som de var. Har varit på intervjuer där de har snurra som fan på svar och skit, man sett på dem att de inte är positivt. Och jag tar hellre sanningen än massa bullshit

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Varför ska allt göras så svårt när man diskuterar.
Är man tjock pga. att man helt enkelt inte rör sig och/eller äter en jävla massa onyttig mat så har man gjort det valet helt själv.
Då får man som alla andra och allt annat ta konsekvenserna.
Jag menar är det verkligen så svårt att förstå?
Är man smart så har man sina fördelar och nackdelar, är man attraktiv har man sina för och nackdelar osv.

Klart som fan att om man är överviktig att man får ta konsekvenserna som alla andra egenskaper.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Men poängen är fortfarande densamma. Alla andra problem vi har i vårt samhälle har ingen några problem med att se och visa i alla fall en gnutta förståelse för. Man kanske inte gillar det, men man inser i alla fall att det är ett problem även för personen det gäller. Allt utom övervikt. Där är det bara "rör på dig fetto!" som gäller.

Jag menar om det vore så enkelt så skulle ju folk göra det. Det är ungefär som att säga att "spendera mindre än du tjänar så blir du rik"... Om det var så enkelt så borde vi ju nästan varenda kotta vara miljonär vid detta laget. Men så ser inte verkligheten ut. Det finns garanterat en anledning till att en människa är överviktig. Och visst, i vissa fall är detta dålig kontroll och en ohälsosam förkärlek till godsaker och/eller dålig mat. Men långt ifrån ALLA fall vilket varadsåsikten verkar vara.

Om jag bara tar mig själv som exempel. Jag väger för mycket. Det vet jag och även om jag inte lider av det idag så kommer jag göra det om 10 år. Det är inget jag ser fram mot och någonting jag vill göra någonting åt. Och ja, jag har hört varenda kommentar, pik, häckel och motivations-tal som finns. Och motivationen finns där. Men jag har ett jobb som kräver 11-13 timmar om dagen inkl resor med tider någonstans mellan 7 och 23. Dessa tider varierar från dag till dag så att planera någonting återkommande är ju bara att glömma. Sen behöver jag dessutom sova minst 7 timmar för att orka med detta jobb och på de då 5-6 timmarna som är kvar så ska jag få in mitt barn, min lägenhet med allt vad städning, tvättning och matlagning heter samt allting annat i livet. Jag måste dessutom få lite tid att slappna av så jag inte stressar sönder helt och hållet. Jobbet är dessutom ett stillasittande sådant med oregelbundna tider även gällande luncher m.m så några 2 timmar i veckan joggandes kommer inte göra mycket till skillnad utan det krävs mer än så för att kompensera bristen på vardagsmotion och dålig mathållning.

Inte helt lätt att passa in. Inte omöjligt, men inte heller någon klackspark man fixar sådär på höftning. Men det finns det inget ytrymme för när det kommer till folks självgivna rätt att häckla överviktiga. Då finns det bara fet = slö. Inga underliggande orsaker, inga omständigheter eller annat. Att någon vänder sig till alkohol eller droger på grund av olika problem är någon som många förstår, men att vända sig till kalorier? Oh nej, sånt finns inte. Det är bara för att man är ett oljigt, slemmig och slött fetto.

Jag säger inte att det skulle vara omöjligt att göra någonting åt, jag säger bara att jag är sjukligt trött på denna slentrianmässiga och nonchalanta attityden folk har mot överviktiga. För om det vore så lätt så skulle ingen överviktig fortsätta vara det.

Du jobbar 11-13 timmar om dagen 7 dar i veckan? Då har du andra problem än att ha övervikt. Att klämma in 2 st 1 timmars pass i veckan låter inte alls omöjligt oavsett, och det GÖR skillnad. Om du äter såpass mycket så du utan träning går +/- 0 och lägger in 2 timmars löpning kommer du tappa vikt. Det känns som du gett upp innan du börjat.

Jag har varit kraftigt överviktig som ung, tog nått år att bli av med då jag inte ville svälta mig, åt massor med mat men skippade allt vad läsk, snacks, godis hette, och tränade. Nu har jag lagt på mig lite igen då jag inte tränat på 2 år men jag har käkat kakor och dylikt varje dag, så har några kilo att bli av med. Så nu går jag till/från jobbet (man kan gå en bit om man har långt) tar ca 25 min i varje riktning och skall klämma in något joggingpass i veckan, samtidigt som jag tänker på vad och hur mycket jag äter.

Anledningen till att de flesta inte går ner i vikt är för att de ger upp innan de börjar, eller så börjar de och ser inget resultat på en månad och slutar. Gör man mindre förändringar i kosten och kör någon timme extra motion i veckan kommer det ta flera månader innan man når sitt mål, tror det är detta folk inte inser.

Innan du säger att det är jättesvårt, har du ens gjort ett riktigt försök? Lagt om din kost så du inte överäter och äter rätt saker, fått in lite träning varje vecka osv. Och kört på detta nått år? Har du inte det kan du ju inte säga att det inte är lätt.

EDIT: Såg även ett program där 2 st tjejer som var vänner var med, den ena åt nyttigt men va kraftig, och hon tyckte hennes kompis åt massor och snaskade godis hela tiden men var pinnsmal. De började prata om genetik osv, när de senare undersökte vem som åt mest och vilken förbränning de hade så märkte de att de hade samma förbränning men den tjocka åt nästan dubbelt så mycket som den smala. Så en anledning verkar vara att vissa inte vill inse hur mycket de egentligen stoppar i sig.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedFLip:

Asså, hoppas folk förstår mig rätt, inte så för att jag är rökare att jag vill klanka ner på andra
Är själv lite över kilon så att säga.

Men förstår vad du menar med jobb,
men å andra sidan tar du nu upp ett jobb som du själv mena på inte har med utseende att göra. Sitter man i telefon så spelar rösten, att du kan prata och personlighet in väldigt tungt.
När du är servitör/servitris så är du ansiktet för företaget/resturangen för varje person du tar en beställning av.

Har själv, de 3 senaste åren jobba med serviceyrken/butik.
Kundtjänst hos komplett, Game Master hos blizzard, och nu i butik.
Och jag tror fortfarande att när man är chef/ägare av nåt så väljer du den som du tror passar direkt, som arbetsgivare vill man sällan ändra runt pga en nyanställd

När det gäller rent allmänt uteserveringar, blir jag serverad av nån som är schysst, och står ut med dåliga skämt/flörtningar(vilket vi alla nog kan hålla med om kommer fram efter nån öl ^^) så är de för mig bra personal, hur de sen er ut de är skitsamma..Så länge de är vårdade, tvättade, hela och rena

Men att polisanmäla en arbetgivare för att hon inte fick jobbet, är för mig löligt. Han väljer ju vem han vill ha, och nu var han något som inte alla är ÄRLIG och sa som de var. Har varit på intervjuer där de har snurra som fan på svar och skit, man sett på dem att de inte är positivt. Och jag tar hellre sanningen än massa bullshit

Jo självklart. Har man ett yrke där utseende kan spela in så blir ju givetvis det en faktor att tänka på. Och jag håller med. Att gråta ut i kvällspressen och polisanmäla är lite löjligt, men ändå så tycker jag att den ägaren förtjänar det. Han var ärligt visst, men det ursäktar liksom inte det fullkomliga hål han måste ha i huvudet när man hanterar det på det där sättet. Som någon sade så hade det ju vart betydligt bättre skött att "ta det under betänkande" och en vecka eller två senare skicka ett "gått till annan sökande". Och om någon frågat varför så kan han ju alltid hänvisa till just att han kände att någon annan passade in bättre av personliga anledningar. Det går ju hitta massor av snyggare sätt att göra det än att kasta det i ansiktet på henne. Fast å andra sidan, vad förväntar vi oss av dagens press? Det är klart de snurrar upp det till världens grej om de kan.

Skrivet av Derox:

Du jobbar 11-13 timmar om dagen 7 dar i veckan? Då har du andra problem än att ha övervikt. Att klämma in 2 st 1 timmars pass i veckan låter inte alls omöjligt oavsett, och det GÖR skillnad. Om du äter såpass mycket så du utan träning går +/- 0 och lägger in 2 timmars löpning kommer du tappa vikt. Det känns som du gett upp innan du börjat.

Jag har varit kraftigt överviktig som ung, tog nått år att bli av med då jag inte ville svälta mig, åt massor med mat men skippade allt vad läsk, snacks, godis hette, och tränade. Nu har jag lagt på mig lite igen då jag inte tränat på 2 år men jag har käkat kakor och dylikt varje dag, så har några kilo att bli av med. Så nu går jag till/från jobbet (man kan gå en bit om man har långt) tar ca 25 min i varje riktning och skall klämma in något joggingpass i veckan, samtidigt som jag tänker på vad och hur mycket jag äter.

Anledningen till att de flesta inte går ner i vikt är för att de ger upp innan de börjar, eller så börjar de och ser inget resultat på en månad och slutar. Gör man mindre förändringar i kosten och kör någon timme extra motion i veckan kommer det ta flera månader innan man når sitt mål, tror det är detta folk inte inser.

Innan du säger att det är jättesvårt, har du ens gjort ett riktigt försök? Lagt om din kost så du inte överäter och äter rätt saker, fått in lite träning varje vecka osv. Och kört på detta nått år? Har du inte det kan du ju inte säga att det inte är lätt.

EDIT: Såg även ett program där 2 st tjejer som var vänner var med, den ena åt nyttigt men va kraftig, och hon tyckte hennes kompis åt massor och snaskade godis hela tiden men var pinnsmal. De började prata om genetik osv, när de senare undersökte vem som åt mest och vilken förbränning de hade så märkte de att de hade samma förbränning men den tjocka åt nästan dubbelt så mycket som den smala. Så en anledning verkar vara att vissa inte vill inse hur mycket de egentligen stoppar i sig.

Det är precis det här jag menar. Du hoppar direkt till att jag antingen inte försökt eller redan har gett upp. Jag är med andra ord slö och vill inte ändra på det. Skulle du säga samma sak om en alkoholist som säger att det är svårt att sluta? Eller en narkoman? Skulle de få höra att "Du har inte försökt" eller någon variant av att de inte ens vill försöka? Nej. Det skulle få höra att det är bra att de vill lägga av och att de ska få hjälp, eller i alla fall borde få hjälp. Men inte överviktiga inte. Där är det bara att böja sig fram och ta ananasen i bästa little-nicky stil, gärna ska man känna att man förtjänar det också.

Nu har jag redan börjat. Jag har lagt av med det mesta av det skräp som gjort att jag ser ut som jag gör, bara läsken kvar. Jag letar febrilt efter ett bättre jobb med både bättre tider och klimat så jag kan komma igång med regelbunden träning och så att jag inte behöver den lilla lediga tid jag har för att ta igen mig för att orka med nästa arbetsdag. Jag kan ju visserligen sluta, men arbetslöshet gör ju inte saken bättre. Och nej, inte 7 dagar i veckan, men 6 är inte ovanligt (faktum är att det är en del av normen). Tider så att man är ledig i början av en vecka och i slutet av veckan därefter så att man har 10-11 dagar på raken är inte heller ovanligt. Inte heller att skifta mellan morgon, dag och kvälls-pass 2-3 gånger på en vecka. De senaste 3 åren har jag inte haft en regelbunden ledig dag eller ens en regelbunden lunch, och det sliter rätt hårt på många sätt.

Men som jag sa, det ÄR inte omöjligt. Men det är inte den klackspark folk verkar tro heller. Vissa har det lättare, vissa har det svårare. Sitter man hemma och KAN gå ner i vikt men väljer att inte göra det. Ja då håller jag med om att man får ta det som blir kastat på en. Men jag tror inte det är många som gör det valet om det vore så lätt som folk verkar tro.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Hur som helst. Angående artikeln. Chefen skötte det ju jävligt osnyggt genom att säga rätt ut till henne att han tyckte hon var för tjock. Om han nu tyckte det hade det väl varit bättre att säga att hon verkar vara en bra tjej, och att han återkommer efter att ha intervjuat de andra sökande. (Sedan räcker det med ett, "Tyvärr gick jobbet till en annan sökande".

I vilken värld är det bättre att inte säga det rakt ut? Sen att hon tog det så jävla hårt är ju hennes problem.

Det är ju egentligen precis samma sak som det med rökning. Jag får skit från massa håll för det, bara att ignorera. Om en arbetsgivare inte vill anställa mig för det så är det helt ok, jag skulle antagligen inte vilja jobba under sådana förhållanden ändå.

Permalänk
Avstängd

Nu ett jobb jag ej skulle kunna ha är att prata i telefon. Hjälpa folk/sälja saker. Pågrund av att jag har lite problem med mitt tal. Sen med min mörka röst så gör det svårt ibland att göra vad jag säger. Så skulle nog jag inte kunna jobba som det. Så jag skulle inte precis gå ut i alla tidningar om att jag har detta problem och ej fick jobbet.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Skrivet av svart_smurf:

Nu ett jobb jag ej skulle kunna ha är att prata i telefon. Hjälpa folk/sälja saker. Pågrund av att jag har lite problem med mitt tal. Sen med min mörka röst så gör det svårt ibland att göra vad jag säger. Så skulle nog jag inte kunna jobba som det. Så jag skulle inte precis gå ut i alla tidningar om att jag har detta problem och ej fick jobbet.

Men betyder det att du är stum?
Att din röst inte är lika lämpad för det som en del andras skulle alltså göra det helt omöjligt att prata i telefon över huvud taget?

För det var ju det som ägaren till serveringen egentligen sa. Hon är för stor och alltså kan hon inte jobba med att servera alls. Jag menar om det verkligen är så packat på hans uteservering så undrar jag vad han säger om det kommer en överviktig kund... "Nej du får inte äta är, det går inte skjuta ut stolarna tillräckligt"?

Han har givetvis sin fulla rätt att anställa vem han vill, men snyggare än "du är för fet" är ju inte svårt. Jag tror till och med att jag skulle behöva anstränga mig för att låta en så stor groda hoppa ut ur käften.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Då ska vi se.

Skrivet av svart_smurf:

FEta människor svettar mer än smala också. Att ha en fet jävel springa mellan borden och nästan lägga sin röv i maten hur jävla fint är det? Nej man får fan ha krav. Sen tycker inte jag det är fel att han sa det. Det finns många som har krav på folk som söker. Min fader jobbade som bröllops fotograf så sökte en person dit. efter ett tag blev han punkare så fick han välja att gå tillbaks till att se bra ut eller få sparken. Menar vem fan vill ha en punkare som tar kort på ett bröllop? Seriöst ni som tycker det är fel att klanka ner på feta börja tänk lite! herregud.

Vad sägs om att själv följa ditt råd?

Skrivet av Derox:

Skillnaden är ju dock att det är inte bara att växa, eller sluta vara handikappad. Däremot sluta svulla och börja träna är ju något man enkelt gör.

Skrivet av svart_smurf:

Exakt. Det är något man råför att man är fet. Att vara kortväxt är inget man råför. har man kanske brännskador överhela kroppen är det inget man kan ändra på precis. men om man är för fet så kan man banta. Finns inga ursäkter över att hon ska gråta ut i alla tidningar pågrund av detta.

Ni två, det finns många olika tillstån som orsakar fetma hos människor, hur vet ni vilka som är det av lathet och vilka som är det av sjukdom?
Se slutet på detta inlägg och svara på frågan där.

Skrivet av Derox:

Jo det är väldigt lätt att gå ned i vikt, det enda som krävs är att du börjar göra av med mer än du stoppar i dig. Är väldigt få som lider av rubbningar i ämnesomsättningen så de faktiskt inte kan gå ner i vikt.

Härnkirurgi är också lätt.
Man tvättar sterilt, letar upp skadan och åtgärdar det. Enkelt.
Det jag vill komma åt är att viktnedgång (vanesaker över lag) men även upgång är väldigt lätt i teorin, men det är svårt i praktiken då det i princip innebär att man måste lägga om hela sin livsstil och människor är vanedjur, har man gjort något i flera år tar det väldigt lång tid och resultaten ska vara stora och på kort tid för att man ska ha kvar motivationen att fortsätta.
Det handlar om dopamin, mina kära vänner. Det finns två aktiviteter som frisläpper dopamin i enorma mängder hos en människa.
Sex är den ena (och även den som frisläpper mest), sen kommer mat. Det du tycker vara enkel går i verkligheten ut på att bryta ett djupt rotat belöningsbeteende. Det är inte enkelt.

Därmed inte sagt att det är något omöjligt, men det är verkligen heller inte något som är jättelätt.

Vidare skulle jag vilja påstå att alla överviktiga vet hur man ska göra för att gå ner i vikt, precis på samma sätt som att alla rökare vet hur skadligt det är med rökning.
jag har själv varit ihop med en tjej av modellen större och fått leva med hela den här viktdiskussionen. Hon åt nyttigt och i små mängder hela tiden, med vissa belöningsdagarm och hon tränade utöver att plugga och jobba men ändå gick det inte neråt i större omfattning. Vidare blev det ett moment 22 då hon hade skadade knän, vilket blev värre när hon tränade och således begränsades i sin träning.

Så det är verkligen inte bara mat och träning det handlar om, det finns många andra saker i människors liv som ni inte vet om när ni dömer ut människor för att vara lata tex. När du ser en tjock människa sita på MacDonalds och äta en hamburgare kan det vara värt att tänka ett steg längre när du dömt färdigt personen; hon/han kan ha ätit sallad senaste månaden och det är en belöningsdag som denne njuter av.

Men visst, det finns även många som är överviktiga eftersom de äter helt fel, inte rör på sig alls etc, men man ska inte utgå från att alla överviktiga är sådana.
Det kan mycket väl vara en sjukdom som orsakar övervikten (även undervikten) och det behölver nödvändigtvis inte vara en sjukdom primärt i ämnesomsättningen.
Personen kan stå på läkemedel som orsakar viktuppgång, finns gott om sådana.
Personen kan ha en genetisk predisposition för övervikt.
Personen kan ha varit för extrem stress under lång tid och därför blivit överviktig.
Personen kan vara deprimerad (och även stå på läkemedel med övervikt som biverkan).

Bara för att ge några exempel på saker som kan göra en ofrivillig tjock.

Så var snälla och säg mig, alla ni som tycker det ska vara ok att klanka ner på en människa med övervikt: hur vet ni att personen inte lider av ovanstående saker?
Detsamma gäller alla andra kroppsliga tillstånd. Ni vet aldrig vad som gjort en person till den den är och att börja klanka ner pga något ni inte tycker är ok blir bara fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

För det var ju det som ägaren till serveringen egentligen sa. Hon är för stor och alltså kan hon inte jobba med att servera alls. Jag menar om det verkligen är så packat på hans uteservering så undrar jag vad han säger om det kommer en överviktig kund... "Nej du får inte äta är, det går inte skjuta ut stolarna tillräckligt"?

Tror inte problemet är utrymmet för kunden i sig, utan en servitris ska springa, ha fart i benen. Och jag kan tänka mig att arbetsgivarens tanke var, att de kan bli att hon inte kommer mellan överallt utan att be kunden att hoppa in lite, eller liknande. Vilket skapar ett störande moment för en kund, och som kund på en uteservering så vill man ju bara ta de lugnt, inga störande moment så att säga

Sen sa han ju aldrig att hon aldrig kunde servera, han tipsa ju om Fine and Dine, vilket har mer öppna yttor.

Men visst, kunnat packeterat sitt uttalande till henne snyggare. Men ärlighet varar längst(lärde min föräldrar mig i ung ålder iaf ^^).

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Skrivet av belga:

Men betyder det att du är stum?
För det var ju det som ägaren till serveringen egentligen sa. Hon är för stor och alltså kan hon inte jobba med att servera alls. Jag menar om det verkligen är så packat på hans uteservering så undrar jag vad han säger om det kommer en överviktig kund... "Nej du får inte äta är, det går inte skjuta ut stolarna tillräckligt"?

Han har givetvis sin fulla rätt att anställa vem han vill, men snyggare än "du är för fet" är ju inte svårt. Jag tror till och med att jag skulle behöva anstränga mig för att låta en så stor groda hoppa ut ur käften.

Läs artikeln;

"– Hon såg trevlig ut och sa att hon gått ner tio kilo. Men jag ville inte hyckla utan förklarade att det skulle bli svårt för henne att ta sig fram mellan borden på vår uteservering. Hon skulle passa bättre på en fine dining-restaurang där det finns mer utrymme"

Ingenstans står det att hon inte var lämpad för ett jobb som servitris alls, och inte heller citeras något om att just orden "tjock" eller "fet" nämndes. Aftonbladet har som vanligt kryddat sin rubrik, och bruden i fråga är bara allmänt tjurig över att hon inte platsade på sin första jobb-ansökan.
Notera att det inte heller nämns något om att arbetsgivaren är ute efter en "snygg" servitris, utan det handlar återigen om en "smidig" sådan som klarar av arbetsmiljön som det ser ut på just det stället.

Jag tycker iaf hela diskussionen har spårat ur. Det handlar om att vissa personer av olika anledningar inte är lämpliga för vissa yrken/uppgifter, inte förnedring. Vill man veta varför man inte fick jobbet? Eller vill man höra en lögn så att man inte själv kan tänka efter och förbättra sig inför nästa arbets-intervju? Det är ju otroligt larvigt att ta illa upp av en sådan grej. Alla har vi ju så klart brister, varesig det handlar om fysiska eller psykiska sådana. Vissa väljer att bättra sig, och andra antingen skiter i det eller vägrar att inse det (Som i detta fall).
Jag menar, med den brudens logik så kan ju lika gärna "Tyvärr, du har inte den rätta kompetensen för detta jobbet" tolkas som "Tyvärr, du är för dum i huvudet för detta jobbet". Hur ska man seriöst kunna säga till en person att man på något sätt inte lämpar sig för jobbet, utan att riskera att personen i fråga tar illa upp? Inte är det väl arbetsgivarens problem eller fel att den ansökande är känslig över sin vikt/storlek? Det var ju bara positivt att hon direkt fick höra sanningen, för det är knappast sista gången hon får nobben inom det yrket för sin storlek.

Har man inte den rätta kompetensen så får man sätta sig i skolbänken. Har man inte den rätta fysiken så får man ställa sig på trampmaskinen. Same shit. Alla yrken kräver sina kvalikationer och färdigheter, och alla får vi på något sätt kämpa och utveckla oss för att kunna ta oss vidare i våra karriärer. Inte fan kommer det på ett silverfat direkt efter gymnasiet.

Edit: Jag kan slänga in ett exempel från mitt eget jobb! Jag jobbar nämligen delvis med en digitalpress, där jag trycker ut löpsedlar för bla dagstidningar i Sthlm. Detta jobbet är absolut inte lämpligt för en person som är för kort, eftersom man då inte kommer kunna nå vissa viktiga komponenter eller kunna fylla på alla färger osv (Pallar/stegar är ej möjligt pga det begränsade utrymmet). Samma sak gäller om man är för tjock, för då kan man inte vistas inne i tryck-tornet för att göra felsökningar eller service utan att förstöra ömtåliga svindyra komponenter omkring sig som inte tål direkt beröring av ojämna, flottiga eller statiskt elektriska ytor.
Självklart får alltså inte personer som inte uppfyller vissa kropps-mässiga krav arbeta med detta, eftersom företaget inte vill förstöra sina maskiner! Eller är det fel kanske? Tar resten av våra anställda illa upp för detta? Nej, det finns andra lämpligare uppgifter för dom, och även större mindre kännsliga tryckpressar. Dessa färdigheterna är lika uppenbara som att man tex måste ha en viss datorvana, eftersom tryckpressen styrs av datorer och får en hel del dator-relaterade problem. Eller att man måste ha ett stabilt tålamod, då arbetsmiljön är varm, stressig och väldigt strulig, plus att man oftast arbetar ensam. En eller flera speciella operatörs-utbildningar är också krav för att få hantera maskinen, pga försäkrings-kontrakt, som i princip bara går att få genom företag.
Så hur stor chans har en färsking att få jobba med denna maskin efter anställning? Ingen. Man måste först kvalificera sig på flera fronter. Och det finns inget förnedrande med det!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Härnkirurgi är också lätt.
Man tvättar sterilt, letar upp skadan och åtgärdar det. Enkelt.

Ja, hjärnkirurgi är lätt om man har kunskapen för att utföra det, och eftersom alla har kunskapen som krävs för att träna och äta nyttigt är det alltså lätt.

Skrivet av CSM101:

Det jag vill komma åt är att viktnedgång (vanesaker över lag) men även upgång är väldigt lätt i teorin, men det är svårt i praktiken då det i princip innebär att man måste lägga om hela sin livsstil och människor är vanedjur, har man gjort något i flera år tar det väldigt lång tid och resultaten ska vara stora och på kort tid för att man ska ha kvar motivationen att fortsätta.
Det handlar om dopamin, mina kära vänner. Det finns två aktiviteter som frisläpper dopamin i enorma mängder hos en människa.
Sex är den ena (och även den som frisläpper mest), sen kommer mat. Det du tycker vara enkel går i verkligheten ut på att bryta ett djupt rotat belöningsbeteende. Det är inte enkelt.

Därmed inte sagt att det är något omöjligt, men det är verkligen heller inte något som är jättelätt.

Har man någorlunda starkt sinne är det inga problem, ta det från någon som vart mobbad i flera år och var tjock.

Skrivet av CSM101:

Vidare skulle jag vilja påstå att alla överviktiga vet hur man ska göra för att gå ner i vikt, precis på samma sätt som att alla rökare vet hur skadligt det är med rökning.
jag har själv varit ihop med en tjej av modellen större och fått leva med hela den här viktdiskussionen. Hon åt nyttigt och i små mängder hela tiden, med vissa belöningsdagarm och hon tränade utöver att plugga och jobba men ändå gick det inte neråt i större omfattning. Vidare blev det ett moment 22 då hon hade skadade knän, vilket blev värre när hon tränade och således begränsades i sin träning.

Så det är verkligen inte bara mat och träning det handlar om, det finns många andra saker i människors liv som ni inte vet om när ni dömer ut människor för att vara lata tex. När du ser en tjock människa sita på MacDonalds och äta en hamburgare kan det vara värt att tänka ett steg längre när du dömt färdigt personen; hon/han kan ha ätit sallad senaste månaden och det är en belöningsdag som denne njuter av.

Jag ogillar belöningsdagar, då det oftast slutar i att man får i sig för mycket energi totalt sett om man använder dessa, men om man räknar på energiintaget och ser till att totalt för veckan blir lägre än man gör av med kan man väll ha sådana. Jag har aldrig förespråkat att man ska skrika fetto till folk som äter hamburgare, hamburgare är för övrigt inte SÅ onyttigt om man håller sig till en.

Skrivet av CSM101:

Men visst, det finns även många som är överviktiga eftersom de äter helt fel, inte rör på sig alls etc, men man ska inte utgå från att alla överviktiga är sådana.
Det kan mycket väl vara en sjukdom som orsakar övervikten (även undervikten) och det behölver nödvändigtvis inte vara en sjukdom primärt i ämnesomsättningen.
Personen kan stå på läkemedel som orsakar viktuppgång, finns gott om sådana.
Personen kan ha en genetisk predisposition för övervikt.
Personen kan ha varit för extrem stress under lång tid och därför blivit överviktig.
Personen kan vara deprimerad (och även stå på läkemedel med övervikt som biverkan).

Bara för att ge några exempel på saker som kan göra en ofrivillig tjock.

Så var snälla och säg mig, alla ni som tycker det ska vara ok att klanka ner på en människa med övervikt: hur vet ni att personen inte lider av ovanstående saker?
Detsamma gäller alla andra kroppsliga tillstånd. Ni vet aldrig vad som gjort en person till den den är och att börja klanka ner pga något ni inte tycker är ok blir bara fel.

Kan nog säga att de fall du nämner är i minoritet, du som är läkare borde ju ha koll, hur stor del av befolkningen lider av dessa fall du nämnt?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Att ta in mindre än man gör av med är en svältkur. Det är inget mer med det. Man tar in för lite för att tvinga kroppen att ta av sig själv istället. Sen må detta vara en otroligt mycket mildare grad än vad som händer i tredje världen, men det är i grunden samma sak. Och det krävs mer än så för att gå ner i vikt på ett sätt som håller i längden. Vad detta sen är är ju olika från person till person, men termen jojjo-bantning finns av en anledning.

EH? Svält är när man lider av födobrist. Att man går ner i vikt innebär inte per automatik att man svälter.

Och det är PRECIS detta jag menar med tidigare inlägg, att bara för att man inte är överviktig innebär inte det att alla andra som inte är det går runt och svälter.

Om ditt basala energibehov är 3000 kcal om dagen och du ligger på 2500 är det grymt långt ifrån svält... Dessutom om du fortsätter äta 2500 om dagen kommer du tillslut infinna dig på en vikt som har samma basala energibehov som ditt intag, dvs du står stilla i vikten.
Svält är ett rätt fult ord att ens använda i sammanhanget, dom personerna om svälter på riktigt runt om i världen håller nog med om det..

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Ja, hjärnkirurgi är lätt om man har kunskapen för att utföra det, och eftersom alla har kunskapen som krävs för att träna och äta nyttigt är det alltså lätt.

I teorin ja. I verkligneheten kan även den enklaste operation leda till dödaen och det om något bevisar ju hela min tanke att bara för att något är lätt i teorin betyder det inte att det är lika lätt i verkligheten.

Citat:

Har man någorlunda starkt sinne är det inga problem, ta det från någon som vart mobbad i flera år och var tjock.

Anade faktiskt att du hade lyckats gå ner i vikt. Kudos till dig för den bedriften.
Men återigen, att bryta en vana är inte lätt och det blir inte lättare ju äldre du blir och när du får jobb, barn, hus och bil att sköta om. Människor är inte lika viljemässigt starka, saker påverkar oss hela tiden och rör det sig dessutom om en aktivitet som ger dig en dopaminkyss av den digniteten så är det bara ännu svårare.
Nu vet jag hur du kommer svara här, men jag ställer frågan ändå.Nu när du sitter där tycker du att bantnigen var lätt, var ju bara att äta mindre och röra mer på sig. Men när du väl var där i situationen. Var det verkligen så lätt som du vill påskina här?

Citat:

Jag ogillar belöningsdagar, då det oftast slutar i att man får i sig för mycket energi totalt sett om man använder dessa, men om man räknar på energiintaget och ser till att totalt för veckan blir lägre än man gör av med kan man väll ha sådana. Jag har aldrig förespråkat att man ska skrika fetto till folk som äter hamburgare, hamburgare är för övrigt inte SÅ onyttigt om man håller sig till en.

Belöningsdagar behöver inte innebära att man svullar, utan att man äter något man tycker är gott dom dock inte faller in i ramen för vad man får äta under bantningen sett till kalorierna.
Det kan vara allt från ett glas vin till en bit kladdkaka.
Jag har väl inte påstått att du skulle skrika fetto till någon?

Citat:

Kan nog säga att de fall du nämner är i minoritet, du som är läkare borde ju ha koll, hur stor del av befolkningen lider av dessa fall du nämnt?

Jo jag vet att de är i minoritet om man ser till varje grupp för sig, men en procent här, två procent där, en halv procent där och du kommer helt plötsöligt inse att en handfull människor för var hundrade människa du träffar har sådan problematik.
Den listan var ämnad att få er att tänka till att det finns gott om tillstånd som gör att människor går upp i vikt, även om det rör sig om några fåtal procent. Men den viktiga frågan här är: hur vet du vad som gjort personen överviktig?

Permalänk
Inaktiv

Suck endast i Sverige blåser man upp en sån här sak:

Vägrar ge upp
Christina Fleetwood, ordförande i Överviktigas riksförbund:
– Det är ingen hejd på hur människor tillåter sig att agera när det gäller överviktiga utan att ta något som helst ansvar för det. Det är ett förtryck, säger hon.
Zara, som gjort en polisanmälan, vägrar låta sig nedslås av händelsen.
– Jag älskar att servera och vill inte arbeta med något annat. Jag hoppas att det här bara var en engångsgrej. Nu ska jag söka ett bättre jobb.

Suck, en polisanmälan, vad ska polisen göra.

Chefen ville uppenbarligen ha "attraktiv" servitrispersonal och det ser jag inget fel i, det är hans restaurang och jag förstår om han inte vill ha någon överviktig som jobbar där när han lika gärna kan anställa en "attraktiv" kvinna. Varför göra en sån grej av det.

När jag bodde i Australien så gick arbetsgivarna rakt ut med det i annonserna, att de sökte attraktiva tjejer att jobba i deras restaurenger. Visst kan man var attraktiv om men är lite överviktig, men rent generellt sätt tycker inte folk det.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte alls hur folk är eller vad de gör eller vad de gör med sitt liv, så länge jag slipper höra tjat varje dag om att de ska t.ex. sluta med saker, börja träna.
GÖR DET BARA OCH SLUTA GNÄLL! Lite självdisciplin måste man väl ha?

Vänner får säga vad de vill åt mig. Men skulle en okänd (icke vän) kommentera nåt, så vet jag inte om den "personen" skulle vara lika lycklig något mera... om de inte skulle ha en bra ursäkt för sin kommentar.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Jag ger väl blanka fan i om du röker - eller smetar in dig själv med bajs, för den delen - bara du gör det utom räckhåll för min näsa.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

I teorin ja. I verkligneheten kan även den enklaste operation leda till dödaen och det om något bevisar ju hela min tanke att bara för att något är lätt i teorin betyder det inte att det är lika lätt i verkligheten.

Fast enkelhet har ju ingenting med om det kan ske misstag eller inte att göra. Vanlig addition av 1 till valfri skalär är ju jätteenkelt, dock kan du ju göra misstag och räkna fel ändå.

Skrivet av CSM101:

Anade faktiskt att du hade lyckats gå ner i vikt. Kudos till dig för den bedriften.
Men återigen, att bryta en vana är inte lätt och det blir inte lättare ju äldre du blir och när du får jobb, barn, hus och bil att sköta om. Människor är inte lika viljemässigt starka, saker påverkar oss hela tiden och rör det sig dessutom om en aktivitet som ger dig en dopaminkyss av den digniteten så är det bara ännu svårare.
Nu vet jag hur du kommer svara här, men jag ställer frågan ändå.Nu när du sitter där tycker du att bantnigen var lätt, var ju bara att äta mindre och röra mer på sig. Men när du väl var där i situationen. Var det verkligen så lätt som du vill påskina här?

Jag skulle välja säga att det var så enkelt när jag var i den situationen, jag körde korta löppass någon gång i veckan och började ett fast antal mål per dag, samt slutade äta kakor och chips. Istället fick jag äta vanlig mat och ganska mycket.

Jag skiljer dock på när man verkligen vill gå ner i vikt och när man bara säger "jag vill gå ner i vikt". För många är lite halvbestämda och pratar om "jag börjar mitt nya liv på måndag!", det har jag gjort också, men då har jag egentligen inte bestämt mig för att "nu får det vara nog". Jag klassar inte sådant som ett försök ens, för oftast är det bara nått man säger för man vill må bättre, man har inte bestämt sig för att gå ner i vikt.

Skrivet av CSM101:

Belöningsdagar behöver inte innebära att man svullar, utan att man äter något man tycker är gott dom dock inte faller in i ramen för vad man får äta under bantningen sett till kalorierna.
Det kan vara allt från ett glas vin till en bit kladdkaka.
Jag har väl inte påstått att du skulle skrika fetto till någon?

Tycker fortfarande inte att belöningsdagar är bra, något som alltid fungerat för mig är att ifall man går ut med vänner på middag, eller är på middag hos nån, eller på fika, ja då kan man ju få äta någon sötsak. Om du är med andra som äter godsaker och du själv försöker avstå kommer du bara tänka på det resten av veckan. Detta gör att det inte blir så stor sak av dieten heller, man behöver inte ens tala om för andra att man går på diet. Nu när det är sommar kan man ju även äta sallad till lunch utan misstanke.

Skrivet av CSM101:

Jo jag vet att de är i minoritet om man ser till varje grupp för sig, men en procent här, två procent där, en halv procent där och du kommer helt plötsöligt inse att en handfull människor för var hundrade människa du träffar har sådan problematik.
Den listan var ämnad att få er att tänka till att det finns gott om tillstånd som gör att människor går upp i vikt, även om det rör sig om några fåtal procent. Men den viktiga frågan här är: hur vet du vad som gjort personen överviktig?

Det vet jag inte, men detsamma gäller ju allt. När vi kallar folk mördare, han kanske råkat ut för huvudtrauma och fått en blödning som du berättade om förut, är det då rätt att kalla han mördare? Detsamma gäller kanske andra som mördat folk? Listan kan göras lång av förenklingar vi gör när en låg procentandel av den population vi studerar egentligen inte bör ingå.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Fast enkelhet har ju ingenting med om det kan ske misstag eller inte att göra. Vanlig addition av 1 till valfri skalär är ju jätteenkelt, dock kan du ju göra misstag och räkna fel ändå.

Om vi nu ska prata operationer så behövs inga misstag för att folk ska dö under en, man kan göra allt by the books och som det ska men patienten kan ändå kola.

Citat:

Tycker fortfarande inte att belöningsdagar är bra, något som alltid fungerat för mig är att ifall man går ut med vänner på middag, eller är på middag hos nån, eller på fika, ja då kan man ju få äta någon sötsak. Om du är med andra som äter godsaker och du själv försöker avstå kommer du bara tänka på det resten av veckan. Detta gör att det inte blir så stor sak av dieten heller, man behöver inte ens tala om för andra att man går på diet. Nu när det är sommar kan man ju även äta sallad till lunch utan misstanke.

Vare sig du tycvker om belöningsdagar eller ej så är det många som kör med ett sådant system för att lyckas hålla uppe motivationen.

Citat:

Det vet jag inte, men detsamma gäller ju allt. När vi kallar folk mördare, han kanske råkat ut för huvudtrauma och fått en blödning som du berättade om förut, är det då rätt att kalla han mördare? Detsamma gäller kanske andra som mördat folk? Listan kan göras lång av förenklingar vi gör när en låg procentandel av den population vi studerar egentligen inte bör ingå.

Nåja,rätt grov jämförelse där, men ja, folk kan begå diverse brott pga att de faktiskt är sjuka. Dock så vill jag ändå invända mot den jämförelsen då att begå mord är att begå ett grovt brott medan det inte är olagligt att vara tjock.
BTW, när nämnde jag blödning och mördare?

Men ja, listan kan göras oerhört långt och det är just det som är poängen. Vi dömer folk titt som tätt för precis allting utan att veta något om dem. Smala är anorektiska, tjocka saknar vett och självdiciplin, rökare är dumma som röker, knarkare är bara idioter som inte tar tag i sina liv, sjukskrivna är lata jävlar, socialbidragstagare är bidragssugare, folk som spelar WOW är oskulder och saknar kompisar and so on. Listan kan göras lång, listan kan göras oerhört lång, men det blir inte bättre för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Nåja,rätt grov jämförelse där, men ja, folk kan begå diverse brott pga att de faktiskt är sjuka. Dock så vill jag ändå invända mot den jämförelsen då att begå mord är att begå ett grovt brott medan det inte är olagligt att vara tjock.
BTW, när nämnde jag blödning och mördare?

Men ja, listan kan göras oerhört långt och det är just det som är poängen. Vi dömer folk titt som tätt för precis allting utan att veta något om dem. Smala är anorektiska, tjocka saknar vett och självdiciplin, rökare är dumma som röker, knarkare är bara idioter som inte tar tag i sina liv, sjukskrivna är lata jävlar, socialbidragstagare är bidragssugare, folk som spelar WOW är oskulder och saknar kompisar and so on. Listan kan göras lång, listan kan göras oerhört lång, men det blir inte bättre för det.

Mycket möjligt att det inte var du som nämnde det och jag kommer ihåg fel, var något om någon som råkat ut för nått lätt huvudtrauma på vägen hem (kommer inte ihåg av vad) och hade när han kommit hem skjutit hela sin familj, och hade tydligen fått en hjärnblödning vid traumat. Och det var just traumat som fått honom att mörda dem.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluetiger:

Det hoppas jag verkligen inte, hur folk lever sitt liv har vi inget med att göra. Så länge de följer lagen och bidrar till samhället i form av att de arbetar / studerar är jag nöjd. (; Att klanka ner på folk som är överviktiga är rent utsagt idiotiskt. Jag tror många av de som är det inte är nöjda med sig själva och om då folk de inte ens känner börjar gå runt å klanka ned på dem? Det stjälper nog mer än det hjälper.

Det enda jag stör mig på är överviktiga som säger att de "inte kan gå ned i vikt". Jag har själv varit riktigt överviktig och spyr på folk som påstår nåt sånt löjligt.

Håller med, sen kan inte alla överviktiga gå ner i vikt men det är lång ifrån alla.
Tycker det är fel att stirra sig blind på vikt eller storleken på folk, hellre några kilon för mycket och rör på sig än någon som är tunn och inte rör på sig.
Rökare har jag aldrig klagat på så länge dom röker där man inte ska röka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Mycket möjligt att det inte var du som nämnde det och jag kommer ihåg fel, var något om någon som råkat ut för nått lätt huvudtrauma på vägen hem (kommer inte ihåg av vad) och hade när han kommit hem skjutit hela sin familj, och hade tydligen fått en hjärnblödning vid traumat. Och det var just traumat som fått honom att mörda dem.

Nej nej, jag har inte nämnt det där, men visst, de som är tjocka pga andra orsaker än för många kalorier i intag är väl i samma klass som den här personen du nämner, omman nu ska vara riktig extrem i jämförelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedFLip:

Tror inte problemet är utrymmet för kunden i sig, utan en servitris ska springa, ha fart i benen. Och jag kan tänka mig att arbetsgivarens tanke var, att de kan bli att hon inte kommer mellan överallt utan att be kunden att hoppa in lite, eller liknande. Vilket skapar ett störande moment för en kund, och som kund på en uteservering så vill man ju bara ta de lugnt, inga störande moment så att säga

Sen sa han ju aldrig att hon aldrig kunde servera, han tipsa ju om Fine and Dine, vilket har mer öppna yttor.

Men visst, kunnat packeterat sitt uttalande till henne snyggare. Men ärlighet varar längst(lärde min föräldrar mig i ung ålder iaf ^^).

Jo ärlighet varar längst, men det betyder ju inte att den måste levereras med basebollträ

Skrivet av Sgart:

EH? Svält är när man lider av födobrist. Att man går ner i vikt innebär inte per automatik att man svälter.

Och det är PRECIS detta jag menar med tidigare inlägg, att bara för att man inte är överviktig innebär inte det att alla andra som inte är det går runt och svälter.

Om ditt basala energibehov är 3000 kcal om dagen och du ligger på 2500 är det grymt långt ifrån svält... Dessutom om du fortsätter äta 2500 om dagen kommer du tillslut infinna dig på en vikt som har samma basala energibehov som ditt intag, dvs du står stilla i vikten.
Svält är ett rätt fult ord att ens använda i sammanhanget, dom personerna om svälter på riktigt runt om i världen håller nog med om det..

Nej svält är inte ett fult ord. Det beror helt på vad man kopplar samman ordet med. Är det småbarn med ballongmagar och flugor i ögonen så är det tragiskt, men inte fult. Vidare sade jag aldrig någonting om alla som inte är överviktiga. Självklart är inte alla som inte är överviktiga svältande. Men minus är minus oavsett om man går från 150 till 100 eller från 2 till 1. En normal människa går +/- noll på det stora hela för att hålla vikten. En människa som går minus svälter sig, även om det må vara till en otroligt mild grad och inte i närheten av vad som händer i tredje världen. Men ordet i sig har samma betydelse för det, det är bara en fråga om skala.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Nej nej, jag har inte nämnt det där, men visst, de som är tjocka pga andra orsaker än för många kalorier i intag är väl i samma klass som den här personen du nämner, omman nu ska vara riktig extrem i jämförelsen.

Måste varit någon annan på forumet, trodde kanske det var du för du är ju läkare så du har väll hört en del speciella fall. Det jag menade är ju som sagt att det kan alltid finnas bakomliggande orsaker, men det är i en så liten del av alla fall som det är så.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Mycket möjligt att det inte var du som nämnde det och jag kommer ihåg fel, var något om någon som råkat ut för nått lätt huvudtrauma på vägen hem (kommer inte ihåg av vad) och hade när han kommit hem skjutit hela sin familj, och hade tydligen fått en hjärnblödning vid traumat. Och det var just traumat som fått honom att mörda dem.

Skrivet av Derox:

Måste varit någon annan på forumet, trodde kanske det var du för du är ju läkare så du har väll hört en del speciella fall. Det jag menade är ju som sagt att det kan alltid finnas bakomliggande orsaker, men det är i en så liten del av alla fall som det är så.

Har faktiskt aldrig hört talas om något sådant

Men nu är det andra gången med säkerhet säger att det är en liten del av befolkningen som har sådana bakomvårande orsaker och då måste jag fråga; har du något som du stödjer det argumentet på? Hur stor/liten andel pratar vi om?

Spelar det nån roll att det är en liten andel då man aldrig vet om personen nu är en av dessa unika människor med en bakomliggande orsak eller ej?

Permalänk
Medlem

Man blir ju lite mörkrädd när man läser en del av kommentarerna här och man kan ju fråga sig om vissa ens varit utanför dörren och sett hur livet fungerar?

Är själv inte överviktig, snarare åt andra hållet. Skulle det då ge mig rätten att klanka ner på någon som är det?

Visa signatur

*-'

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Har faktiskt aldrig hört talas om något sådant

Men nu är det andra gången med säkerhet säger att det är en liten del av befolkningen som har sådana bakomvårande orsaker och då måste jag fråga; har du något som du stödjer det argumentet på? Hur stor/liten andel pratar vi om?

Spelar det nån roll att det är en liten andel då man aldrig vet om personen nu är en av dessa unika människor med en bakomliggande orsak eller ej?

Ja jag vågar påstå att större delen av befolkningen inte går på läkemedel som orsakar viktuppgång, eller lider av genetiska sjukdomar som gör att de blir tjocka.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"