Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Stela framdämpare på cykeln

Efter den hårda vintern så har cykeln tagit lite stryk. En del rost och mest märkbart är framdämparna som är helt stela och inte alls vill röra sig. Dom hade fastnat ganska ihoptryckta en bit och med en del kraft gick det att dra ut dämparna. Värt att notera är att det är Feltemas High Sierra 26".

Jag är främst ute efter att veta vad som kan ha gjort dom stela och lära mig. Ovanpå framgaffeln sitter två gummipluppar som jag tagit bort för att se vad man kan göra. Ungefär 2 dm ner sitter det en insexskruv som jag lossade på men lyckades aldrig få ut den ur framgaffeln.

Tack!

Har du åsikter om moderering, frågor eller något annat kan du kontakta mig via shimonu@sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Shimonu:

Efter den hårda vintern så har cykeln tagit lite stryk. En del rost och mest märkbart är framdämparna som är helt stela och inte alls vill röra sig. Dom hade fastnat ganska ihoptryckta en bit och med en del kraft gick det att dra ut dämparna. Värt att notera är att det är Feltemas High Sierra 26".

Jag är främst ute efter att veta vad som kan ha gjort dom stela och lära mig. Ovanpå framgaffeln sitter två gummipluppar som jag tagit bort för att se vad man kan göra. Ungefär 2 dm ner sitter det en insexskruv som jag lossade på men lyckades aldrig få ut den ur framgaffeln.

Tack!

Nu har jag ingen aning om vad det är för gaffel men ska du montera isär den så bör du kolla undersidan. Alla gafflar jag vart med om hittills lossas där.

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Jag trodde också det. Men på undersidan finns det några pyttesmå hål och sen bara fästet för framhjulet. Inget som kan skruvas eller öppnas på något sätt.

Har du åsikter om moderering, frågor eller något annat kan du kontakta mig via shimonu@sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Antagligen så är dom två insexorna till för att fästa fjädrarna? Vet inte vilken typ av dämpning din cykel har men antagligen ganska kass, men det är ju möjligt att det skulle ha varit oljebad där nere, rinner det ut någon olja om du vänder dämparen upp och ner? Kan ju ha kommit ner vatten och skit.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Nu vände jag bara cykeln upp och ner ett litet tag för att försöka skaka loss skruven men då kom ingen olja. Jag är nog ganska säker på att det kommit in en del vatten iaf. Kanske inte hela vägen in till dämparen men skruvarna var ganska rostiga.

Har du åsikter om moderering, frågor eller något annat kan du kontakta mig via shimonu@sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Okej, jag vet inte vad det är för dämpare men det borde antagligen vara en dämpare med ett öppet oljebad, är det det och det inte kommer ut någon olja är det typiskt dåligt, är det inte det så är det normalt att det inte kommer ut någon olja, men jag kan tänka mig att på en sådan billig cykel borde man ha ett öppet oljebad (därmed inte sagt att det är dåligt). Antar att packningarna är helt slut vid gaffelbenen, kanske har du t.o.m. repor på dom?

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Det är Zoom Bravo.

Har lite koll men är inte helt hemma på cyklar. Kan du beskriva lite mer vad det är för packningar du menar och var de sitter?

Har du åsikter om moderering, frågor eller något annat kan du kontakta mig via shimonu@sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Shimonu:

Det är Zoom Bravo.

Har lite koll men är inte helt hemma på cyklar. Kan du beskriva lite mer vad det är för packningar du menar och var de sitter?

Mellan innerbenen och ytterbenen på gaffeln, för att hålla ute smuts och hålla oljan ren. Men om det är vatten inuti så är de nog rätt förstörda.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

OK då vet jag vad du menar. Ska ta en titt. Tittade lite på packningarna förut men inte så noga, är det något speciellt slitage man ska kolla efter för jag tyckte de såg ganska bra ut. Det vattnet jag pratade om hade tagit sig in i innerbenet där insexskruven satt, ska se hur det ser ut under packningen.

Om du nu har tagit sig in vatten är det helt kört om vi pratar reparation. Det är ingen ide att försöka rengöra och kanske fylla på med ny olja?

EDIT: drog upp packningarna och tittade. Det fanns en del rostfläckar, en del var ytligt och försvann när man petade men en annan bit rost satt djupare. Kan man då anta att det tagit sig in vatten även längre ner som då har fått det att rosta och då blir det friktion och man har noll dämpning?

Det jag försöker komma fram till är grundorsaken. Jag är mer intresserad i att lära mig än att laga det, även om jag gärna försöker mig på det också.

Har du åsikter om moderering, frågor eller något annat kan du kontakta mig via shimonu@sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Att lämna in på reparation känns ovärt eftersom en ny likadan dämpare kostar mindre än service av dämparen du har. Att det kommer in vatten och skit kan bero på:
Dåliga packningar (antingen gamla/uttorkade eller av undermålig kvalitet)
Dåliga toleranser vid tillverkning (som gör att vatten och smuts glider ner)
Repor på gaffelns innerben som river sönder packningarna och låter smuts och vatten komma in och olja åka ut
Dåligt konstruerad gaffel

Sedan kan det ju ha kommit in vatten någon annanstans ifrån men det känns otroligt. Det du bör göra är nog att plocka isär gaffeln, rengöra så gott det går, fylla på olja och eventuellt byta packningar om du hittar några billiga som går att ersätta dom du har.

Angående vatten längre ner, ja antagligen har det tagit sig in vatten längre ner, om det är någon typ av shimstack eller andra rörliga delar kan de ha rostat ihop där nere.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Duger vilken olja som helst?

Tack så mycket för hjälpen, uppskattas verkligen.

Har du åsikter om moderering, frågor eller något annat kan du kontakta mig via shimonu@sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Shimonu:

Duger vilken olja som helst?

Tack så mycket för hjälpen, uppskattas verkligen.

Nej, det är stor skillnad på olika oljor. De kan skilja sig på flera olika sätt, du ska ha en olja som är speciellt gjord för stötdämpare, dessvärre är det svårare än så, du ska ha en i rätt vikt (mäts i wt). Vilken wt du ska ha vet jag faktiskt inte, försök söka på internet eller så kan du bara chansa och köpa någon:

Rock Oil SVI Suspension Fluid | Buy Online | ChainReactionCycles.com

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Får uppdatera. Plockade idag isär gaffeln och upptäckte att det bara var fjädrar. Fjädrarna fungerar bra, innuti en av fjädrarna sitter det nån plastgrej som jag inte har någon aning om varför den är där, finns inte på den andra fjädern. Men insidan av ytterbenen är ganska torra och rostiga så jag antar att problemet ligger där. Man kanske helst ska försöka få bort lite rost och skit innan man monterar igen. Är det nu viktigt här att man gör rent ordentligt och inte gör repor på insidan eller på innerbenen? Smöjrningsmedel då? Det finns lite rester kvar av någon gel-liknande, antar att det är vad jag vill ha?

Har du åsikter om moderering, frågor eller något annat kan du kontakta mig via shimonu@sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Shimonu:

Får uppdatera. Plockade idag isär gaffeln och upptäckte att det bara var fjädrar. Fjädrarna fungerar bra, innuti en av fjädrarna sitter det nån plastgrej som jag inte har någon aning om varför den är där, finns inte på den andra fjädern. Men insidan av ytterbenen är ganska torra och rostiga så jag antar att problemet ligger där. Man kanske helst ska försöka få bort lite rost och skit innan man monterar igen. Är det nu viktigt här att man gör rent ordentligt och inte gör repor på insidan eller på innerbenen? Smöjrningsmedel då? Det finns lite rester kvar av någon gel-liknande, antar att det är vad jag vill ha?

Du ska helst inte repa något av benen. Det gör det svårt att hålla framtida skit ute då tätningar m.m. inte kan hålla helt tätt. Men jo, rost och dålig smörjning kan ställa till det rätt ordentligt. Den där plastgrejen, den är inte elastisk? De flesta dämpare har mer än bara fjädrar, de brukar ha någon form av dämpning också vilket brukar innebära olja, luft eller någonting elastiskt som segar ner fjädringen. Dessa brukar kunna vara i bara ena benet.

I vilket fall, testa att försöka få bort så mycket rost som möjligt och smörj ordentligt (fett, det där gel-liknande).

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Shimonu:

Får uppdatera. Plockade idag isär gaffeln och upptäckte att det bara var fjädrar. Fjädrarna fungerar bra, innuti en av fjädrarna sitter det nån plastgrej som jag inte har någon aning om varför den är där, finns inte på den andra fjädern. Men insidan av ytterbenen är ganska torra och rostiga så jag antar att problemet ligger där. Man kanske helst ska försöka få bort lite rost och skit innan man monterar igen. Är det nu viktigt här att man gör rent ordentligt och inte gör repor på insidan eller på innerbenen? Smöjrningsmedel då? Det finns lite rester kvar av någon gel-liknande, antar att det är vad jag vill ha?

Är det bara fjädrar i båda benen? Ingen typ av dämpning alls? I sådana fall är biltemas cyklar ännu värre än vad jag trodde :s Jag antar att den där plastgrejen, kanske om du häller massa olja kring skulle kunna fungera som någon typ av primitiv dämpning? Eftersom oljan antagligen kan passera kring den när fjädern trycks ihop kommer viss kraft att tas upp när oljan trycks förbi plastgrejen och du har således dämpning, vet dock inte om det är därför den finns där.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Den där "plastgrejen" var en gummigrej som belga trodde. Någon olja ska man nog inte hälla i. Det är små hål längst ner, förmodligen så eventuellt vatten ska rinna igenom? Men jag ska leta reda på något att slipa bort rost med och smörjmedel så får vi se hur det går.

Har du åsikter om moderering, frågor eller något annat kan du kontakta mig via shimonu@sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Shimonu:

Den där "plastgrejen" var en gummigrej som belga trodde. Någon olja ska man nog inte hälla i. Det är små hål längst ner, förmodligen så eventuellt vatten ska rinna igenom? Men jag ska leta reda på något att slipa bort rost med och smörjmedel så får vi se hur det går.

Ta inget för lättflytande bara. Ordentligt fett är bäst.

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Går som en dröm nu. Tog bort så mycket rost jag kunde komma åt. Var på Jula och hittade litiumfett, kanske inte helt perfekt men det glider bra. Får smörja på mer om det behövs senare.

Nu ska jag bara försöka fixa bakväxeln som inte alls vill. Det är en bakväxel jag bytt ut och jag köpte en som ska funka för 21-24 växlar. Men hur mycket man än spänner vajern så vill den inte gå upp på första växeln.

Har du åsikter om moderering, frågor eller något annat kan du kontakta mig via shimonu@sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

Det är dom små ändlägesskruvarna bak på växelföraren som du vill justera då. Spänn vajern lite för hand och vrid ett kvarts varv på den övre och se om växelföraren inte flyttar sej lite mer utåt.

Edit, ifall du menar minsta kuggen så, menar du största så är det undre skruven du vill åt om jag minns rätt. Ändra aldrig mer än ett kvarts varv och veva några varv för hand innan du provcyklar, speciellt ifall du knyckt bort överväxklingsskyddet(dendär fula plastskivan som ofta sitter bakom kassetten/frihjulet)

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Men ändläggesskruvarna som man hör på namnet är ju till för att justera hur långt växelföraren får gå i båda ändarna av växlarna. Det är inte det som är problemet. Jag kan manuellt justera så att växelföraren kommer rätt.

Jag ska försöka förklara. Förutom alla växlar som växelföraren kan gå till så kan även hela bakväxeln vridas i två lägen beroende på om den vill till höga eller låga växlar. Den vrids i skruven som håller fast hela bakväxeln i ramen. Det svåra är att få den att stanna i läget för låga växlarna. Jag kan ha missförstått helt hur den fungerar men jag ska titta en extra gång imorgon för att se om det är en ändlägesskruv som tar i men det tror jag inte.

Bild på växeln: http://biltema.se/ProductImages/27/large/27-0038_l.jpg

Har du åsikter om moderering, frågor eller något annat kan du kontakta mig via shimonu@sweclockers.com