Tystaste grafikkortet med bra prestanda

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Maj 2004

Tystaste grafikkortet med bra prestanda

Hej alla!

Vilket grafikkort får man bäst prestanda på idag som samtidigt är så tyst som möjligt?
Passivt kylda 5750 finns ju, men finns det något kraftigare?
Antingen med passiv kylning, eller extremt tyst aktiv.

Sidenote: Brorsan har ett 5870 i sin burk och den låter som en motorsåg. Det är jag INTE intresserad av.
5750 m. passiv kan man ju köra i crossfire för att få mer kräm. Vad motsvarar detta för graffikkort?

Edit: Såg att jag redan hade gjort en liknande tråd för några månader sedan som jag helt hade glömt bort.
Fick dock inte så många svar på den.
Nu vill jag radera den här tråden igen (jag vill inte bryta mot några regler) men det verkar inte gå...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm (Sundbyberg)
Registrerad
Maj 2005

Vattenkylning ? Den bästa lösningen är väl att köpa ett kort som är lagomt kraftfullt och byta ut "stock"-kylaren mot nåt tystare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Edsbyn
Registrerad
Apr 2010

om man ska vara så kräsen som du krävs det ett byte av stock kylaren

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2008

5870 (valfri original design)

Prolimatech MK-13
Prolimatech MK-13 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkortskylare

eller kolla mina två galleri för två varianter av bra prestanda och låg ljudnivå.

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Maj 2004

Så extrema lösningar är inte intressanta. Jag lägger max 4 000:- på grafikkortet. Så mycket spelar jag faktiskt inte.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Ditt önskemål motsäger sig självt, snabbt graffe kräver bra kylning = högre ljud, såvida du inte köper en tredjepartslösning typ vatten.
Sedan är ju frågan vad du menar med snabbt? Så det blir att köpa ett långsammare graffe eller ett snabbt med annan kylarlösning

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av Jalle64:

Ditt önskemål motsäger sig självt, snabbt graffe kräver bra kylning = högre ljud, såvida du inte köper en tredjepartslösning typ vatten.
Sedan är ju frågan vad du menar med snabbt? Så det blir att köpa ett långsammare graffe eller ett snabbt med annan kylarlösning

Bäst prestanda till låg ljudvolym.
Än så länge verkar det inte bli bättre än 2x passiva 5750....

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2010

Dessa kort har en tysta kylare från början

Komplett.se - HIS Radeon HD 5770 1GB GDDR5 IceQ 5
HIS Radeon HD 5770 1GB GDDR5 IceQ 5

Komplett.se - HIS Radeon HD 5770 1GB IceQ 5 Turbo
HIS Radeon HD 5770 1GB IceQ 5 Turbo

Inte det snabbaste på marknaden kanske, men kör du dem x2 så borde det bli sprutt.

Jag har 5670-kortet med samma kylare. Det kortet är svalare men fläkten fläkten är näst intill ljudlös. Tror nog att 5770-varianten är likadan, det är inte heller nånting att steka ägg på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköööping
Registrerad
Dec 2007

HD5850 med tredjeparts kylare, drar inte så mycket så blir inte för varm.

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövstad
Registrerad
Maj 2005

Gtx470.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av getskägg:

Tysta kort var det visst.

Spelriggen: Intel i7 3770K - GTX 1070 - 16GB Minne - ASRock P67 Professional - Samsung 840 240GB - be quiet! 730W - Corsair Carbide Air 540 - Eizo FG2421 - Custom vattenkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av getskägg:

Fel, fel, fel läs rubriken en gång till.

HD5870 med originalkylaren är tyst. Sänker man dessutom fläkthastgheten är det knappt hörbart när man spelar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövstad
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av xeorix:

Hej alla!

Vilket grafikkort får man bäst prestanda på idag som samtidigt är så tyst som möjligt?
Passivt kylda 5750 finns ju, men finns det något kraftigare?
Antingen med passiv kylning, eller extremt tyst aktiv.

Sidenote: Brorsan har ett 5870 i sin burk och den låter som en motorsåg. Det är jag INTE intresserad av.
5750 m. passiv kan man ju köra i crossfire för att få mer kräm. Vad motsvarar detta för graffikkort?

Edit: Såg att jag redan hade gjort en liknande tråd för några månader sedan som jag helt hade glömt bort.
Fick dock inte så många svar på den.
Nu vill jag radera den här tråden igen (jag vill inte bryta mot några regler) men det verkar inte gå...

Skrivet av rullekorn82:

Fel, fel, fel läs rubriken en gång till.

HD5870 med originalkylaren är tyst. Sänker man dessutom fläkthastgheten är det knappt hörbart när man spelar.

Jaha?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008

470 låter knappt nånting de heller för allmänna bruk och spelande. Det är enbart i Furmark eller när jag överklockat och ställt in fläktschemat själv som de varvar upp för mig så man verkligen hör fläkten. Tror de som låter mest i min dator är chassifläktarna. Dom flesta här spelar väl dessutom med hörlurar, vilket stänger ut mycket utav fläktljudet när de går på högvarv.

Så länge datorn inte är helt fläktlös så är de ingen mening med passiv kylning. Hade de på mitt 7950GT och märkte ingen skillnad, resten av datorn lät ju så.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Mar 2010

köp en Corsair h50 och smäll på ditt graffekort, tyst och billigt ! (fett seriös)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008

Jag kör med ett PC 5850 PCS+ Det är tyst som en mus. Min H50 överröstar kortet utan problem i idle. Vid spel låter det mer men då har jag klockat ordentligt. Oklockat är det tyst och fint.

/S

Dator: Big Tower i Trä,||H2O||, Intel 4670K 4.6GHz, Gigabyte Z87X-UD3H, 24GB 1600MHz, MSI GTX 1070 Sea Hawk EK X, Asus Xonar DX, NZXT Hale90 750W, Crucial MX100 512GB, Win 10 Pro 64bit, BenQ BL3200PT, Sennheiser HD650, Objective 2.
Våran Podcast Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövstad
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Gender Bender:

470 låter knappt nånting de heller för allmänna bruk och spelande. Det är enbart i Furmark eller när jag överklockat och ställt in fläktschemat själv som de varvar upp för mig så man verkligen hör fläkten. Tror de som låter mest i min dator är chassifläktarna. Dom flesta här spelar väl dessutom med hörlurar, vilket stänger ut mycket utav fläktljudet när de går på högvarv.

Så länge datorn inte är helt fläktlös så är de ingen mening med passiv kylning. Hade de på mitt 7950GT och märkte ingen skillnad, resten av datorn lät ju så.

Nä, just det.
Fast .. visst låter det lite när man spelar, mer än mitt förra (285) kort. Knäpptyst idle.
Mina 4890-kort låter dock mer idle än GTX470 gör ingame, singelkort.
Jag spelar just nu AC2 & GTA4 & kortet går inte under 63 idle/93 load, när jag spelar.

Skulle tro att tredjepartskylare är lösningen för TS (och alla andra) om han vill ha ett tyst kort idag.
Vad det sitter för chip (ATI/Nvidia) på PCB:t är tämligen ointressant i det fallet imo.

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövstad
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Saandberg:

Jag kör med ett PC 5850 PCS+ Det är tyst som en mus. Min H50 överröstar kortet utan problem i idle. Vid spel låter det mer men då har jag klockat ordentligt. Oklockat är det tyst och fint.

/S

Det var ett PCS+ (5870) jag egentligen ville ha från komplett (se ovan) initialt.
Hade en tråd om det & nöjda ägare av sådana rekommenderar det.

Är dock nöjd med 470 iaf, det låter endast när man spelar & då höjer jag volymen/tar på lurar.

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av getskägg:

Det var ett PCS+ (5870) jag egentligen ville ha från komplett (se ovan) initialt.
Hade en tråd om det & nöjda ägare av sådana rekommenderar det.

Är dock nöjd med 470 iaf, det låter endast när man spelar & då höjer jag volymen/tar på lurar.

Mvh

Precis "det låter endast när man spelar & då höjer jag volymen/tar på lurar".

Kan lägga till att mitt kort aldrig blir varmare än max 60 grader under spel med fläkten på auto. Det går säkert att sänka hastigheten på fläkten men som sagt, grafikkortet är det tystaste efter nätagget i min burk och då hörs knappt min dator på 1-2m håll, tyst rum.

/S

Dator: Big Tower i Trä,||H2O||, Intel 4670K 4.6GHz, Gigabyte Z87X-UD3H, 24GB 1600MHz, MSI GTX 1070 Sea Hawk EK X, Asus Xonar DX, NZXT Hale90 750W, Crucial MX100 512GB, Win 10 Pro 64bit, BenQ BL3200PT, Sennheiser HD650, Objective 2.
Våran Podcast Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2006

2x passiva 5750 verkar mycket intressant. Presterar finfint i de (få) prestandatester jag sett.
Nästan så att jag hade satsat på det om jag hade haft några planer på att köpa något nytt... fast om jag känner mig själv hade jag nog kört på ett enda kort av slöhet/feghet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2008

1. Jag har en tredjepartskylare och tycker att den låter när jag lirar spel. Dock så är ljudnivån klart mycket bättre än den som originalkylningen leverade. Är det jag som är känslig eller hörselskadad?
2. >70 grader vid spelande. Är det enbart gpu core;n eller är även vrm inräknat? När min kärna är uppe i 70 grader så är minnet uppe i 90 grader.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ar i landslaget
Registrerad
Jul 2005

Tycker mitt 5970 är ljudlöst i idle. Och det presterar ju bra som tusan kan man säga

Dator: Intel i7 3770K @ 4 GHz | Asus P8Z77-V Deluxe | Corsair H80i | Gainward GTX 1080 GLH OC @ 2 114 MHz/11,45 GHz (max boost clock) 8GB | Corsair Vengeance 32GB 1600 MHz RAM | Corsair AX750 | Corsair Neutron 240GB SSD + XTB lagring | Xonar Essence STX | Skärmar: Asus ROG Swift PG279Q 27" 144 Hz, 1440p, IPS + Dell 27" U2711 1440p, IPS
Foto: Canon EOS 60D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II ||| "Be Humbleholic™, ENJOY life and live it like YOU want!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av aMpari:

Tycker mitt 5970 är ljudlöst i idle. Och det presterar ju bra som tusan kan man säga

Förvisso
Men sen låter de flesta moderna grafikkort mycket när de pressas. Det finns iofs medlemmar här på forumet som påstår att deras gtx 260 i full load är ljudlösa så ta inte mig på orden..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ar i landslaget
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av astrob0y:

Förvisso
Men sen låter de flesta moderna grafikkort mycket när de pressas. Det finns iofs medlemmar här på forumet som påstår att deras gtx 260 i full load är ljudlösa så ta inte mig på orden..

Det är väl idle-tempen som räknas. Spelar man har man ljud på och hör inte dator. Brukar dra upp min fläkt till ~55-60% när jag spelar och har OC på. Hör inte ett skit av det in-game så att säga. Kör iofs med dessa lurarna QPAD QH-1339 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Headsets och dom stänger ute en del ljud.

Dator: Intel i7 3770K @ 4 GHz | Asus P8Z77-V Deluxe | Corsair H80i | Gainward GTX 1080 GLH OC @ 2 114 MHz/11,45 GHz (max boost clock) 8GB | Corsair Vengeance 32GB 1600 MHz RAM | Corsair AX750 | Corsair Neutron 240GB SSD + XTB lagring | Xonar Essence STX | Skärmar: Asus ROG Swift PG279Q 27" 144 Hz, 1440p, IPS + Dell 27" U2711 1440p, IPS
Foto: Canon EOS 60D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II ||| "Be Humbleholic™, ENJOY life and live it like YOU want!"