konstigt problem att koppla dator till tv med vga

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Nov 2007

konstigt problem att koppla dator till tv med vga

jag har anslutit flera datorer till tv utan problem men hos min svärfar går jag bet.

det är en gammal, ca 5 år, samsung plasma tv PS42D4S, med vga och 3,5mm anslutning i ett block, och dvi och rca i ett annat. datorn har bara vga så jag kör på den anslutningen till tvn.

i instruktionsboken till tvn står det att den pallar med 1024x768 som högsta upplösning så jag ställer in laptopen, som är en toshiba portege a600-12t med intel 4 series express chipset family, och den har den annars så användbara funktionen där man trycker ctrl alt f11 några gånger för att få bilden till tvn.

men problemet jag har är att direkt jag trycker in vga kontakten i datorn så slockar skärmen på laptopen. okej va bra tänkte jag den släcker ner sej själv för att inte dra så mycket ström. men det dyker inte upp någon bild på tvn på pc kanalen. jag kan trycka på pc på kanalväljaren men det är bara en blå ruta. kollar jag på inställningarna så blir det något helt annat än vad jag har ställt in på datorn. tex 1024x768 på datorn visas som 613x544, och detta upplösningsfel fortsätter även om jag ställer upp eller ner upplösningen på datorn blir det aldrig samma på tvn. med vissa upplösningar får jag inte ens upp informationen på pc-kanalen på tvn.

jag har försökt ladda ner nya drivrutiner till grafikkortet, men det blir någon licenskrock så jag får inte in dom, och på toshibas hemsida hittar jag inte rätt laptop för att försöka ladda ner drivrutinerna därigenom heller.

hoppas på hjälp från någon kunnigare,

mvh tomas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Den bärbara släcker säkert sin skärm när extern skärm kopplas in.
Det brukar dock gå att med <fn> knapp i kombination, kunna växla mellan olika skärmkombinationer.

Citat:

When connecting a notebook PC to the television, make sure that the PC screen is displayed through only the television (Otherwise, random signals might appear).

Enligt manualen är den optimala inställningen för text 800x600@60Hz.
I TV:ns "PC Setup" har du valet "Auto Adjustment". Har du provat detta ?

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800 | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065 | http://www.section4.se |