VGA ger filmmer (fel på hårdvara eller mjukvara?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2007

VGA ger filmmer (fel på hårdvara eller mjukvara?)

Har just köpt en ny skärm.

När skärmen visar mörkar färger syns ett svagt, men ändå irriterande svart flimmer. Bästa sättet att beskriva det är att det ser ut som ett utspätt myrornas krig.

Vad är då felet då? Inte är det skärmen och inte är det vga-sladden eller kontakten. Jag har nämligen testat med min flickväns dator och där är allt perfekt med vga. Inga problem.

Alltså borde felet ligga i min dator. Frågan är nu om ni tror det är mjukvaran eller hårdvaran? Det är ett ATI-kort som heter ATI FireGL Mobility v5200. Eftersom ATI har jobbiga avtal så är det Lenovo som ska stå för drivrutinerna och dessa har såklart inte blivit uppdaterade sedan 2007. Tror någon att det kommer bli bättre om jag fulhackar det officiella drivrutinerna eller tror ni det är 100% hårdvara?

Någon som har upplevt samma sak tidigare? Vitt flimmer vid visning av mörka färger. (Det finns säkert där vid dem ljusa också, bara att man inte kan se det då.)

Tack!
Harald

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2007

Ok, det verkar vara min GPU som ger ifrån sig något störande. Kanske det löser sig med en bättre VGA-kabel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lerum
Registrerad
Sep 2009

Du kan inte köra med DVI eller HDMI istället?

Asus MVF ThunderFX | 2500K @ 4.8GHz w/ NH-D14 | G.Skill Ripjaws X @ 2133MHz | Asus GTX 1070 DCII | Samsung 850 Pro 256GB | RM1000X | Samsung S27B970D | Varmilo VA88M Gateron Blacks w/ Dyesub Thick PBT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

Prova om du kan med HDMI eller DVI. Annars vet jag inte riktigt. Luktar konstiga drivrutiner.

Vh
Lukas

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2007

Tyärr datorn jag använder kom precis innan HDMI och DVI blev standard. Det är snart 4 år.

Men som jag nämnde, det är när grafik-kortet får jobba som störningar uppstår. SKa försöka köpa en bättre kabel och se om det hjälper. Annars får jag leva med det tills efter sommaren då jag hade planerat att införskaffa en ny dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
vimmerby
Registrerad
Feb 2005

om det är vad jag tror så finns det på vädligt många tft skärmar om du kör med vga kabel . Jag vet att mina har de om man använder vga. De syns dock bara om man letar efter / tänker på det.

edit: läste att du testat med med annan dator samt att det påverkades av grafikkortets load. Blir det samma resultat oavsett upplösning och hz ?

XMG U717, GTX1080, 7700k@4.4 Delid ,32gb DDR4 2400, 256gb 950 Pro, Intel P600 1TB, HP OMEN 35"