Nybyggd dator, men ingen bild!

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator, men ingen bild!

Satte ihop en ny dator igår som så småningom ska bli en Hackintosh.

Men jag får ingen bild, det sitter ett Palit GTX 285 1GB i lådan och vad jag kan se så har jag kopplat allt rätt, nu var det ett tag sen jag byggde PC, så har jag kanske glömt något?

Vad jag kan se så finns där 2 st ström kontakter och en liten 2 pins kontakt till (ingen aning vad den gör för nytta men det är kopplat ström på den).

Fläktarna på kortet går igång vid start men som sagt ingen bild alls, har provat HDMI, DVI och VGA utgångarna.

Mycket tacksam för lite hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

2-pins på GTX285 är väl för anslutning av S/P-dif för digitalt ljud eftersom dessa kort saknade inbyggt ljudkort? Låter som en väldigt dålig idé att koppla 12V eller annat till den. Rätta mig gärna ni som har dessa kort.:)

Varför kopplar du ström på en kontakt som du inte har en aning om vad den är till för?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Sorry ingen ström är kopplat på den, den är kopplad till SPDIF på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av Delmar78:

Sorry ingen ström är kopplat på den, den är kopplad till SPDIF på moderkortet.

Emm, jaha? Men du skrev i ditt första inlägg att du har det? Hur ska du ha det?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Emm, jaha? Men du skrev i ditt första inlägg att du har det? Hur ska du ha det?

Som jag skrev, ingen ström.

Trodde det var "ground" och "12v+" i den kontakten bara på moderkortet (x58-ud7) men det finns "ground", "12v+" och "signal" i den kontakten och den sitter då på "signal" och "ground".

Permalänk
Medlem

Min spontana gissning är att detta inte beror på grafikkortet. Att inte få någon bild är ofta ett symptom på något annat. Testa att ta ur alla minnen utom ett och prova detta i olika socklar. Testa att koppla ur allting som inte är nödvändigt för boot, som tex hårddiskar, DVD.

Visa signatur

i7-920 || Asus P6T SE || 12 GB DDR3 || GTX 970

Permalänk
Skrivet av Delmar78:

Som jag skrev, ingen ström.

Trodde det var "ground" och "12v+" i den kontakten bara på moderkortet (x58-ud7) men det finns "ground", "12v+" och "signal" i den kontakten och den sitter då på "signal" och "ground".

Nu hänger jag inte med alls. Har aldrig hört om en digital in/utgång som ska ha tre poler, de ska bara ha två. Menar du att det vid den kontakten är flera stift, typ som för hörlurar, mikrofon osv? Jag skulle annars strunta i att koppla in den kontakten om den inte skulle användas.

Tror annars att det är som martin_p skriver, att det är något annat som är fel. Piper datorn något när du startar den? Om allt är som det ska brukar det vara ett kort pip. Är det nåt fel, tjaa då är pipet annorlunda. Om du t.ex. tar ut minnesstickorna så ska datorn pipa på ett visst sätt.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Nu hänger jag inte med alls. Har aldrig hört om en digital in/utgång som ska ha tre poler, de ska bara ha två. Menar du att det vid den kontakten är flera stift, typ som för hörlurar, mikrofon osv? Jag skulle annars strunta i att koppla in den kontakten om den inte skulle användas.

Tror annars att det är som martin_p skriver, att det är något annat som är fel. Piper datorn något när du startar den? Om allt är som det ska brukar det vara ett kort pip. Är det nåt fel, tjaa då är pipet annorlunda. Om du t.ex. tar ut minnesstickorna så ska datorn pipa på ett visst sätt.

Ja, denna har faktiskt 3, tro mig, har trippelpkollat nu i manualen. Men den är urkopplad nu för jag ska inte köra ljud ut via HDMI eller liknande.

Jag får prova dra ur lite annan hårdvara som minne, HDs m.m. och se vad som händer.

Stort tack!

Kommer ni på något mer så tveka inte att skriva.

EDIT: När jag startar datorn och kopplar på skärmen så går den i viloläge direkt. Kopplar jag ur skärmen helt så blinkar skärmen och visar att ingen kabel är ansluten, men så fort jag ansluter och startar upp går den i viloläge.

Permalänk
Medlem

Min gissning är att det är ram fel, ta ut alla minnen utan ett och testa det minnet i alla portar, fungerar inte det testa samma sak med ett annat osv tills alla minnen har varit själva i alla minnesportar.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? Kolla så att minnen sitter rätt och ta bort cpu kylaren och cpun och kolla så det inte sitter något smuts på den.

Det gjorde det på min och då hade jag exakt samma problem som du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lutt95:

Vad har du för moderkort? Kolla så att minnen sitter rätt och ta bort cpu kylaren och cpun och kolla så det inte sitter något smuts på den.

Det gjorde det på min och då hade jag exakt samma problem som du.

Gigabyte X58-UD7

Testar att plocka ur minnena först.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delmar78:

Gigabyte X58-UD7

Testar att plocka ur minnena först.

Tack!

Aha, då har du inte samma som mig då, det som är så dumt med mitt är att asus har gjort så man måste sätta in ram minnena i 2 4 istället för 1 och 2.

Hur gick det sen?

Permalänk
Medlem

Har nu provat flyttat runt lite RAm och även installerat om kylaren och CPU men samma fel består, ingen bild...suck...:(

kanske en dum fråga men jag har ingen mus eller tangentbord installerat, men det ska väl bli bild trots detta?

Permalänk
Skrivet av Delmar78:

Har nu provat flyttat runt lite RAm och även installerat om kylaren och CPU men samma fel består, ingen bild...suck...:(

kanske en dum fråga men jag har ingen mus eller tangentbord installerat, men det ska väl bli bild trots detta?

Kan vara så att du måste uppdatera bioset på moderkortet för att det ska "stödja" den cpu'n du har, vad har du för grejjer i den?
Sätt i en äldre cpu som passar se om den bootar, uppdatera bios sen släng i den nya processorn och voila det funkar.. Har haft det problemet ett par gånger ^^,

Du kan ju som sagt skriva alla komponenter du har här så man kan kolla igenom det

Visa signatur

AMD PHENOM II 965BE @ 4100 MHz & (NB/HT @ 2600 Mhz) http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1013703(Vattenkyld) || ASUS 790FX M3A32-MVP DELUXE WIFI | 8GB CORSAIR XMS RAM @ 800 Mhz | Powercolor HD5870 PCS+ 1GB || 6x HDD's 360 GB/360 GB Seagate Barracuda's in RAID 0 and 1TB/1TB Western Digital Caviar "Green" & 2TB/2TB Samsung Spinpoint | Windows 7 - 64-Bit Ultimate.

Permalänk
Medlem

I din sign. står det "Hac Pro i7@3.6Ghz/X58-UD7/12GB/GTX285". Vilken i7 cpu är det som går i 3,6GHz?
Vad är det för nätaggregat som ska driva det?

Citat:

Har du monterat moderkortsdistanser?
4 eller 8-pin strömkontakt vid cpun.
Alla strömkontakter är monterade i grafikkortet?
Du har monterat ram-minnet rätt enligt moderkortsmanualen?
prova med att bara ha (och ström till de) moderkort, cpu(kylaren), ett minne och grafikkort(sladd till skärm) för att utesluta möjliga felkällor

Permalänk
Medlem

Målet är att klocka I7 till minst 3.6, den kör alltså i stock 2.8 än så länge.

Distanser är monterade.

8pin strömkontakt vid CPU.

Alla strömkontakter är monterade i grafikkortet, dvs 2 st. Fläktarna (2st) går igång på full RPM (känns det som varjefall!)

Minnena är rätt monterade, 6 platser, utnyttjar alla då Corsair kittet innehåller 6x2GB.

Det som finns i lådan (FD Define R2) just nu är följande:

Palit GTX 285 1GB (detta kort finns som Mac kort, därför föll valet på detta)
Gigabyte X58-UD7
Fractal Design Newton R2 650W
Intel X25 80GB
2st samsung F3 1tb
Noctua ND14 CPU kylare
Corsair XMS3 12GB kit

Har provat ett minne (flera av dem), moderkort, cpu kylare och grafikkort med ström till samtliga.

Moderkortet har en liten display där koder kommer upp efterhand som man startar upp, sista koden som visas är FF vilket betyder att den försöker boota, Boot attempt. Så det ser normalt ut.

Kan grafikkortet trots allt vara defekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delmar78:

Målet är att klocka I7 till minst 3.6, den kör alltså i stock 2.8 än så länge.

Distanser är monterade.

8pin strömkontakt vid CPU.

Alla strömkontakter är monterade i grafikkortet, dvs 2 st. Fläktarna (2st) går igång på full RPM (känns det som varjefall!)

Minnena är rätt monterade, 6 platser, utnyttjar alla då Corsair kittet innehåller 6x2GB.

Det som finns i lådan (FD Define R2) just nu är följande:

Palit GTX 285 1GB (detta kort finns som Mac kort, därför föll valet på detta)
Gigabyte X58-UD7
Fractal Design Newton R2 650W
Intel X25 80GB
2st samsung F3 1tb
Noctua ND14 CPU kylare
Corsair XMS3 12GB kit

Har provat ett minne (flera av dem), moderkort, cpu kylare och grafikkort med ström till samtliga.

Moderkortet har en liten display där koder kommer upp efterhand som man startar upp, sista koden som visas är FF vilket betyder att den försöker boota, Boot attempt. Så det ser normalt ut.

Kan grafikkortet trots allt vara defekt?

Prova med ett annat då så får du den saken ur världen.

Visa signatur

Cooler Master V1000 80+ Gold | Asus SABERTOOTH X79 | i7 3930K | 16GB Corsair VENGEANCE 1600MHz QUAD CHANNEL | SSD: Corsair Force Series 120GB HDD: Samsung 1TB | EVGA GTX1080 FTW

Permalänk
Medlem

Tack för det svaret, hade jag nog aldrig kommit på själv!

Har inget annat dock...

Men får väl skaffa nu!

Permalänk
Medlem

polaren hade samma problem som dig typ och då var de fel på Fractal Design Newton R2 650W

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

Får väl börja med att kolla grafikkortet och/eller stoppa ett annat i denna lådan.

Meckigt suck....

Permalänk
Medlem

Kolla även så ingen överbliven adapter du skruvar skruvarna till moderkortet i, det hände mig en gång och det kortslöt. Datorn startade någon halvminut sen dog. Kolla det om du är osäker !

Mvh

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delmar78:

Moderkortet har en liten display där koder kommer upp efterhand som man startar upp, sista koden som visas är FF vilket betyder att den försöker boota, Boot attempt. Så det ser normalt ut.

Kan grafikkortet trots allt vara defekt?

Om FF kommer efter några få koder är det fel, är det däremot många koder som bläddrar förbi innan FF kommer fram så är det rätt.
Ytterligare saker du kan pröva är Clear CMOS samt att flytta grafikkortet till annan PCIe-port.

Har du PC-speaker in-kopplad? Ger den då något pip?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Om FF kommer efter några få koder är det fel, är det däremot många koder som bläddrar förbi innan FF kommer fram så är det rätt.
Ytterligare saker du kan pröva är Clear CMOS samt att flytta grafikkortet till annan PCIe-port.

Har du PC-speaker in-kopplad? Ger den då något pip?

Tycker ändå min lösning borde provas.. är ett vanligt fel

Visa signatur

AMD PHENOM II 965BE @ 4100 MHz & (NB/HT @ 2600 Mhz) http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1013703(Vattenkyld) || ASUS 790FX M3A32-MVP DELUXE WIFI | 8GB CORSAIR XMS RAM @ 800 Mhz | Powercolor HD5870 PCS+ 1GB || 6x HDD's 360 GB/360 GB Seagate Barracuda's in RAID 0 and 1TB/1TB Western Digital Caviar "Green" & 2TB/2TB Samsung Spinpoint | Windows 7 - 64-Bit Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Om FF kommer efter några få koder är det fel, är det däremot många koder som bläddrar förbi innan FF kommer fram så är det rätt.
Ytterligare saker du kan pröva är Clear CMOS samt att flytta grafikkortet till annan PCIe-port.

Har du PC-speaker in-kopplad? Ger den då något pip?

Det är flera koder som bläddrar förbi, svårt att räkna men typ 15st.

Hittar ingen PC speaker att koppla in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris aka Doffe:

Tycker ändå min lösning borde provas.. är ett vanligt fel

Har bara ingen annan CPU att prova med.

Permalänk
Medlem

Om den nu fastnar på boot attempt, skulle det inte kunna vara ett hårddisk/SATA fel då?

Koppla ur alla diskar utom OS disken, och dubbelkolla att kontakterna sitter i ordentligt osv.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

tycker du ska testa grafikkoret i en annan dator ellerköpa ett billigt nytt bara föro se om du får bild. får du ingen bild byt moderkortet eller testa valfri pci-e plats.

hade problem med min första dator ja köpt då fick jag ingen bild, slängde in mitt kort i min halvbrors dator o bootade med bild så ja slutade fundera o bytte moderkortet till ett annat o voila

Permalänk

Hade samma fel som du och då var det skärmen som spökade. Hade funkat en timme tidigare med en annan dator men med nya datorn blev det ingen signal alls. Så det var bara att köpa en ny och skänka gamla skärmen till brorsan som den funkade perfekt för... Så även om skärmen funkar bra på andra datorer kan det vara värt att testa med en annan skärm.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delmar78:

Målet är att klocka I7 till minst 3.6, den kör alltså i stock 2.8 än så länge.

Distanser är monterade.

8pin strömkontakt vid CPU.

Alla strömkontakter är monterade i grafikkortet, dvs 2 st. Fläktarna (2st) går igång på full RPM (känns det som varjefall!)

Minnena är rätt monterade, 6 platser, utnyttjar alla då Corsair kittet innehåller 6x2GB.

Det som finns i lådan (FD Define R2) just nu är följande:

Palit GTX 285 1GB (detta kort finns som Mac kort, därför föll valet på detta)
Gigabyte X58-UD7
Fractal Design Newton R2 650W
Intel X25 80GB
2st samsung F3 1tb
Noctua ND14 CPU kylare
Corsair XMS3 12GB kit

Har provat ett minne (flera av dem), moderkort, cpu kylare och grafikkort med ström till samtliga.

Moderkortet har en liten display där koder kommer upp efterhand som man startar upp, sista koden som visas är FF vilket betyder att den försöker boota, Boot attempt. Så det ser normalt ut.

Kan grafikkortet trots allt vara defekt?

2,8 GHz - det måste vara i7-930. Där måste du ha Bios version F5 för att stödja. Vilken har du nu?

Visa signatur

Storm Sniper, Gigabyte GA-X58A-UD7, Intel Core i7 920, ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus 8GB

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken bios jag har, kan ju inte komma in i bios eftersom
jag inte har någon bild.

Det har jag iofs inte nämnt om det spelar någon roll, alltså att jag inte ens ser "bios booten".

Har fått låna ett 8400gs av lokala datorbutiken, så ska prova med det så fort jag kommer hem.