Grafikkort till 3D Studio Max

Permalänk
Medlem

Grafikkort till 3D Studio Max

Hej!

Håller på att konfigurera en dator som ska fungera bra till 3D Studio Max 2011. Min gamla hänger inte med alls. Min fråga är, behöver jag ett dyrt "CAD-kort", tex Quadro FX eller går det lika bra med ett vasst spelkort? Har kollat runt lite men inte fått någon klarhet i frågan. Kommer att jobba med medeltunga grejor.

Tänkte lägga runt 4000kr för ett grafikkort och jag får fruktansvärt mycket snabbare processor och mer minne om jag väljer ett spelkort för de pengarna. Men det är kanske inte det det handlar om? Om det fungerar med ett vanligt spelkort tar jag mycket tacksamt emot tips på ett konkret kort i den prisklassen. Vad bör jag tänka på när jag väljer kort? Kan väldigt lite om hårdvaran och har inte riktigt tiden att sätt mig in i vad det är som gäller idag.

Tack på förhand!

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem

Om du tänkt rendera med Quicksilver (alt Octane som är ett standalone renderingsprogram) som va en stor nyhet i 2011 så rekommenderar jag ett Geforce GTX 470 eller 480 då dessa kort presterar bäst när de kommer till GPGPU bland spelkorten. Tänker du rendera med andra renderare som MR eller Vray så spelar inte grafikkorten någon roll i dagsläget då dessa enbart renderar med hjälp utav CPU, så då ska du sats på en 4 eller 6 kärnig CPU

Dock så kommer både MR och Vray få stöd för GPU-rendering, har dock ingen stor koll på när, men för framtida bruk så är de mer värt att satsa på ett bra grafikkort i stället då alla program har planer på att gå över till GPU-rendering.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Stort tack för svaret! Där fick man lära sig något nytt. Det blir nog Geforce GTX 480 då. Någon som har ett konkret förslag på ett kort, finns ju en del att välja mellan. Gärna från Komplets sortiment då jag helst köper datorn där. Något som gärna är så tyst och snabbt som möjligt. Omöjlig kombination kanske?

Visste inte att det fanns 6 kärniga CPU:er, vad heter dessa? Svindyra antar jag.

Tack igen Gender Bender!

MVH//Lars

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem

Vilket märke du väljer på grafikkortet spelar ingen större roll, men här har du det billigaste, vilket även är ett respekterat märke.
Komplett.se - Gainward GeForce GTX 480 1536MB PhysX

Jo visst finns de 6 kärniga processorer Intels priser ligger upp mot 10000kr, så dom är ganska dyra men AMD släppte för inte så länge sen billiga 6cores
Komplett.se - AMD Phenom II X6 1055T

Råder dig dock att vänta på Intels billigare varianter då AMDs X6or inte levde upp till förhoppningarna, dom ligger ungefär på samma prestanda som Intels i5or och i7or

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Man tackar! Menar du att Intel kommer med nya billiga sexkärniga processorer? Har du någon uppfattning om när de kommer samt vad prisnivån kommer att hamna på ett ungefär. 3D Studio kräver väldigt mycket av processorn så det låter lovande.

När jag ändå håller på, något annat jag ska tänka på när jag bygger en CAD-dator. Tänker på moderkort, minne, etc. Du verkar ju kunna din sak. Och tack för tipset på grafikkort, runt 5000kr är min smärtgräns så det skulle kunna fungera.

Tack!

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3D-Art:

Stort tack för svaret! Där fick man lära sig något nytt. Det blir nog Geforce GTX 480 då. Någon som har ett konkret förslag på ett kort, finns ju en del att välja mellan. Gärna från Komplets sortiment då jag helst köper datorn där. Något som gärna är så tyst och snabbt som möjligt. Omöjlig kombination kanske?

Visste inte att det fanns 6 kärniga CPU:er, vad heter dessa? Svindyra antar jag.

Tack igen Gender Bender!

MVH//Lars

MSI/Evga har skönast mjukvara.
Iofs kan du flasha det.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3D-Art:

Man tackar! Menar du att Intel kommer med nya billiga sexkärniga processorer? Har du någon uppfattning om när de kommer samt vad prisnivån kommer att hamna på ett ungefär. 3D Studio kräver väldigt mycket av processorn så det låter lovande.

När jag ändå håller på, något annat jag ska tänka på när jag bygger en CAD-dator. Tänker på moderkort, minne, etc. Du verkar ju kunna din sak. Och tack för tipset på grafikkort, runt 5000kr är min smärtgräns så det skulle kunna fungera.

Tack!

Exakt när dom kommer vet ja inte, just nu är de ju bara extreme editions som finns, och dom kostar ju som sagt en hel del. Priset kanske hamnar på runt 2-3000kr för dom billigaste modellerna.

När det kommer till moderkort så är de viktigt att ha så många RAM-portar som möjligt, även plats för 2 CPUer eller fler, dom billigaste ligger på runt 3000kr.

Det beror på mest hur pass stora strukturer du ska skapa, stora kräver mer, och då kan det vara bra med lite extra RAM, minst 6GB, helst runt 16GB om du ska jobba med riktigt stora strukturer.

Men satsa på ett 480GTX så är de bra säkrad för framtiden, alt ett 470GTX och lite mer RAM om du ska skapa stora strukturer. Renderade häromdagen en animering med nya renderaren Quicksilver och de gick hur snabbt som helst, och ändå med hög kvalité.

Här har du en demovideo på hur grym den här jämfört med MR
YouTube - Quicksilver Hardware Renderer ? 3ds Max Design 2011 New Features

GPU-rendering är framtiden

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tack igen! Så det kommer alltså att komma sexkärniga Intelprocessorer snart för runt samma pris som Core i7 Quadro!? Du vet inte vad dessa processorer kommer att heta, så att jag vet vad jag ska titta efter?

Det verkar onekligen lovande, 3D Studio Max har stor nytta av många kärnor. Men en sak förstår jag inte. Varför ska jag satsa på ett moderkort med 2 CPUer? Kan man köra tex två Core i7 och då få 8 kärnor? Alternativt vänta på den nya sexkärniga och få 12 kärnor? Är det så du tänker? Och drar tex 3D Studio Max verkligen nytta av så många processorkärnor. Eller annorlunda uttryckt, motiverar prestandahöjningen det högre priset

Blir nog tyvärr över min budget, kan sträcka mig till max 25 000kr och det tror jag inte räcker till en dual-CPU konfiguration, hur lockande det än kan verka. Och angående minne så kostar vad jag kan se så kostar 6GB ca 1800:- och 12GB ca 6000:-. Alltså mer än tre gånger för dyrt för dubbelt så mycket minne!

Och angående minne, vad är skillnaden mellan 1333MHz och 1600MHz? Är det något jag behöver bry mig om? Blir det snabbare med 1600MHz?

Om du skulle tipsa mig på en konfiguration i dagsläget på moderkort, CPU/CPU:er och minne, vad skulle du då rekommendera för att få maximal prestanda i 3D Studio Max samtidigt som jag håller budgeten något så när? Och slutligen en kanske korkad fråga, finns det moderkort med inbyggt trådlöst nätverk eller måste jag köpa det separat?

Ja du Gender Bender, du har varit mig till mycket stor hjälp och du ska veta att jag uppskattar dina svar, så tack för det! Inte lätt när man som jag är väldigt oinsatt vad det gäller hårdvara.

Tack! //Lars

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem

Som det ser ut här http://www.sweclockers.com/nyhet/12178-nya-core-i7-med-sex-ka... så kommer 6-kärnorna i höst, inga prisuppgifter på dom billigare modellerna dock.

Ja köper du ett moderkort med plats för 2 CPUer så kan du använda båda i 3ds Max, har du två quads så får du ut 8-kärnor, vilket är väldigt bra för renderingstiden Men de blir ju som sagt en dubbelt så hög kostnad om man ska ha två CPUer

25000kr kan du få en jävligt schyst rigg, med 2 CPUer dessutom

Köper du ett sånt här moderkort Komplett.se - ASUS Z8NA-D6, Intel 5500 så kan du köra med 2st Komplett.se - Intel Core? i7 Quad Processor i7-960

Eller så satsar du på den 6kärnan som finns nu Komplett.se - Intel Core? i7 Hexa Extreme CPU i7-980 och köper en till vid ett senare tillfälle.

Också kan du slänga in 12GB ram Komplett.se - Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 12GB CL9 så har du en grym dator för 3ds Max för ca:18000kr

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Skulle det fungera med CPU: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930 också? Då blir kostnaden för 2xCPU + Moderkort + Minne + Grafikkort lite drygt 16 000. Sedan tillkommer Chassi, Nätaggregat, Hårddiskar och kanske något mer. Mycket frestande men det ser ut som om jag blir tvungen att hålla mig till en budget på max 20 000kr och då blir det tufft Att få till det.

Sedan måste man hitta någon som kan montera grejorna för det fixar inte jag själv. Inet.se bygger vad man vill ha men att få Komplett att bygga en sådan här maskin tvivlar jag på. Du vet inget seriöst företag som bygger datorer precis som man vill had dem?

Tac för hjälpen än en gång!

I många andra forum säger det att man absolut ska Quuadro och infe GeForce till 3D Studio. Om DeForce finkar till 3D och CAD, varför tillvrerkas de här svindyura Qudrokorten? Vad är de till för egentligen?

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk

Du kan endast ha en i7:a per moderkort, pga att den bara har en qpi.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikatataku:

Du kan endast ha en i7:a per moderkort, pga att den bara har en qpi.

Fel, de moderkort som nämns här använder inte x58 chipset, och har flera qpi bussar, går alldeles utmärkt att ha fler CPUer på rätt moderkort

Permalänk
Medlem

Visst finns det moderkort som stöder två CPU:er. Det blir förstås dyrare men tror ni att det är värt prestandaökningen. Det börjar tära på min budget.

Men är det värt det tycker ni?

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Werdes:

Fel, de moderkort som nämns här använder inte x58 chipset, och har flera qpi bussar, går alldeles utmärkt att ha fler CPUer på rätt moderkort

Det går väl inte alls köra 2st I7 på samma moderkort det är väl bara Xeon processorerna som kan det?
"You cannot have two i7s run together. If you really want two 1366 chips to be running on the same board, you need Xeon 55xx's"

Permalänk
SpelClockers

Om det är värt det..
Det blir en stor prestanda ökning i renderingstider men det kostar därefter.
Om jag hade skaffat en ren cad dator så skulle jag iaf kört med 2 cpu setup om jag hade haft råd med det.

Man kan ju köra med enkel cpu också för den delen men när man sitter där med 1 cpu och väntar på renderingar så nog fasen vill man ha mer.

edit. har alltid haft för mig att det är Xeon som gäller om man ska köra dubbelt men jag är dåligt insatt om i7 klarar det.

skillnad på renderings tider:
2xXenon E5450 quad core ca 3,5 min
3 år gammal dell 2xXenon ca 8min
i7 ca 13min
i5 ca 18 min
Sen hur stor skillnad det är beror på scenen i sig.

Spelkort vs. sk. proffskort.

Spelkort har normalt betydligt snabbare minnen och högre fillrate (den kan skriva fler pixlar på skärmen per sekund). Fillrate är bara intressant om man har väldigt hög upplösning med 3d som ska updateras väldigt snabbt (60-100FPS). De är helt enkelt väldigt snabba på att fylla skärmen med färgglada pixlar.

Proffskort har normalt lite lägre fillräte men å andra sidan så gör den varje pixel rätt. De gör lite bättre tabeller för texturer. De brukar ha anti-alias i wireframe i hårdvara. Men det man framförallt vill ha dem för är deras normalt åtta clipping planes. Vad är nu ett clipping plane.

För varje vy som du har i ditt 3d-program så behövs clippingplanes. Alltså som bestämmer vad du ska se i vyn och inte. Allt annat klipps bort. Så om du har åtta clippingplanes. Så har du en uppsättning per vy och kortet behöver inte mixtra i mjukvara för att få ordning på det. Utan det kortet har stöd för att ha olika vyer samtidigt. Något som spelkort inte är gjorda för. Utan de är gjorda för en vy som ska gå jättefort. (Som användare märker man normalt ingent skillnad förrens man har modeller som ligger på vad korten klarar av, då kan detta börja ta lång tid).

Om du vill ha mer hjälp av folk som jobbar med cad/3d så kan jag tipsa om detta svenska forumet.
Animate.se • Index

Permalänk
Medlem

Ja, det får nog bli ett quadro kort trotts slut. Har kollat på PNY Quadro FX 1800 768MB GDDR3 192-bit för hutlösa 5156kr. Vad tror ni om det, kan man köra vanliga applikationer på det utan problem och är det snabbt inom tex PhotoShop (senaste versionen) för jag vill ju inte att grafiken ska vara slö där och i andra icke CAD_program. Någon som vet?

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem

Jag lägger upp min nuvarande konfiguration under Datorbygge Intel - eller vad det heter. Ni ska ha stort tack alla för att ni orkat med att svara på mina frågor, hur dumma de kanske ändå var. Vore trevligt om ni hade tid att titta in där för en snabb koll och säga vad ni tycker. Tycker ni något är fel, tveka inte att säga det. Det är ju så man lär sig

Tack!

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 3D-Art:

Ja, det får nog bli ett quadro kort trotts slut. Har kollat på PNY Quadro FX 1800 768MB GDDR3 192-bit för hutlösa 5156kr. Vad tror ni om det, kan man köra vanliga applikationer på det utan problem och är det snabbt inom tex PhotoShop (senaste versionen) för jag vill ju inte att grafiken ska vara slö där och i andra icke CAD_program. Någon som vet?

Om du orkar kan du köpa ett begagnat 8800gtx och softmodda till ett quadro fx4600. Finns många guider om du googlar.