Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2006

En första MC

Hej!

Jag kommer börja ta körkort snart, för MC. Blir väll klart i slutet av sommarn, hoppas jag.
Jag skulle vilja ha tips på en första MC, jag hade tänkt mig en cross/enduro grej. Gärna en som hade funkat att lattja lite i skogen med. Men som man får köra på gata också...

Gärna en också som funkar att köra på motorväg, såg nu en som det stod skulle komma upp i 110, men det känns ju lite...vanskligt att köra på motorvägen på en sån motorcykel.

Så gärna en snabb, men inte för snabb, liten grej. I mellanklassen..hur många kubik det nu är...

hmm, jag vet inte...får ens cross/enduro köra på motorväg?

My name is legion, for we are many.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008

Husaberg Fs 650 | Skaraborg | Blocket Denna kanske kan vara något?
I mellanklassen får det vara hur många kubik som helst bara effekten är under 36? hästar.

Lätt mc: 11kw max 125cc
Mellanklass: obegränsad cylinderstorlek men begränsad effekt. Tror det är 36 hästar.
Tung: Obegränsad

Så länge mc:n är besiktigad och får köras på väg så får den få framföras på motorväg är det jag fått lära mig.

Hej

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2008

Hur gammal är du? Jag tog lätta mc-kort när jag var 16år (11kw max 125cc) . Då hade jag en Yamaha Dt125r och en Ktm Exc 125.
När jag fyllde 18 tog jag A-begränsad 25kw/34hk och 0.16kw/kg. Då köpte jag en yamaha wr 450 lv-reggad (inget att åka landsväg med).
Jag skulle köpt en ktm exc 525/530, fast det beror ju på vilket kort du ska ta och hur mycket landsväg du ska åka.

EDIT, vad får cykeln kosta? Är de det lätta kortet du ska ta (16år)? Isåfall har jag min ktm exc 125 -06 kvar i fall du är intersserad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2006

Men hallå..jag skrev ju mellanklassen
Så det är A(begränsat), pris typ...högst 50.000kr, helst inte ens så högt heller.
Hade tänk köpa mig en triumph om nåra år

Förresten, kan man se på en MC att den är mellanklass? Eller måste man liksom, räkna ut det själv?

Men får crossar (bara dom har rätt hastighet) köra på motorvägen?

"För A-behörighet "med begränsning" krävs en motorcykel med:
en slagvolym av 375CC eller större
och
en motoreffekt som inte överstiger 25 kW
och
ett förhållande mellan motoreffekt och vikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.

För A (utan begränsning
en slagvolym av 700 CC"

EDIT: Betyder det att om jag tar A (med begränsning, får jag då köra allt, upp till 700CC? Bara det inte översiter 25kW och det där med 0,16 kW/kg

My name is legion, for we are many.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2008

haha, sorry skummade igenom texten:P Det brukar står i reggbeviset hur många kw den är reggad för. Om crossen/enduron är landsvägsreggad (lv-reggad) så får du köra med den precis som en vanlig motorcykel även på motorvägar. Dock inget jag rekommendera, då du får träsmak i röven ganska fort och vid 100/kmh+ så har du vanligt vis ganska höga varv på cross och enduro cyklar. Min yamaha 450 går typ i 135-140kmh enligt mätaren med 52kuggs bakdrev.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008

"Men får crossar (bara dom har rätt hastighet) köra på motorvägen?

Betyder det att om jag tar A (med begränsning, får jag då köra allt, upp till 700CC? Bara det inte översiter 25kW och det där med 0,16 kW/kg "

Läste du första svaret i tråden?

"Mellanklass: obegränsad cylinderstorlek men begränsad effekt."

"Så länge mc:n är besiktigad och får köras på väg så får den få framföras på motorväg"

Hej

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2006

Är du helt säker på att det är obegränsad cylinderkraft? För i boken jag har, så står det att vid 700CC så är det obegränsad.

My name is legion, for we are many.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Cropsgrinder:

Är du helt säker på att det är obegränsad cylinderkraft? För i boken jag har, så står det att vid 700CC så är det obegränsad.

Om det inte har ändrats, 700CC är minimum för att köra upp för obegränsad, en wildstar 800 går bra att köra upp med, R6 går inte.

cylinderkraft, det var ett nytt begrepp

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX780 OC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Kan ni nämna lite modeller som man får köra med A(begränsad) då jag är lite sugen på o ta A-kort nu Då jag inte har så stor koll på motorcyklar och blocket kan inte sortera ut efter effekten så hade lite hjälp vart trevligt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vancouver
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av turbi:

Kan ni nämna lite modeller som man får köra med A(begränsad) då jag är lite sugen på o ta A-kort nu Då jag inte har så stor koll på motorcyklar och blocket kan inte sortera ut efter effekten så hade lite hjälp vart trevligt

Alla modeller om man stryper effekten.

Citera så att jag hittar tillbaka! Intel i7 4770k | Gigabyte GA-Z78X-UD4H | 8GB Corsair XMS3 1333Mhz
| Geforce GTX 980 | OCZ Agility 3 120GB | Corsair HX750 | Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av turbi:

Kan ni nämna lite modeller som man får köra med A(begränsad) då jag är lite sugen på o ta A-kort nu Då jag inte har så stor koll på motorcyklar och blocket kan inte sortera ut efter effekten så hade lite hjälp vart trevligt

Det är inte många tunga hojar som har så lite som 34hk original, dom flesta måste strypas, leta efter en hoj som inte avviker för långt i från den lagliga effekten och stryp den, det är bättre att strypa en 50hk hoj än en 200hk hoj.

Liten moppe med laglig effekt: Kawasaki Ninja 250R

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX780 OC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
blubb
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av frankof:

Det är inte många tunga hojar som har så lite som 34hk original, dom flesta måste strypas, leta efter en hoj som inte avviker för långt i från den lagliga effekten och stryp den, det är bättre att strypa en 50hk hoj än en 200hk hoj.

Liten moppe med laglig effekt: Kawasaki Ninja 250R

För liten cylindervolym för att ta A-begränsad på...

lite on-topic:
är nog bara att glömma cross/enduro, sånt kör man helst på crossbanan eller enduroslingan, möjligtvis inne i stan etc, inget för landsvägsåkning hur som helst.
det du istället ska kolla in är "offroad"-cyklar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2006

Jag bor inne i stan

Men det skulle va kul å ha den för att lattja på lite på landet när jag är där...Så ne, det är nog cross/enduro jag ska kolla in ändå.
Landet ligger typ 1 timma från där jag bor, så det är därför jag frågar om motorväg. Skulle va skönt å åka dit nån gång, utan att behöva ta buss å sånt. Och när jag är där, så skulle det ju va kul att ha den för att åka runt lite.

men mest kommer jag ha den hemma i göteborg.

My name is legion, for we are many.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
blubb
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Cropsgrinder:

Jag bor inne i stan

Men det skulle va kul å ha den för att lattja på lite på landet när jag är där...Så ne, det är nog cross/enduro jag ska kolla in ändå.
Landet ligger typ 1 timma från där jag bor, så det är därför jag frågar om motorväg. Skulle va skönt å åka dit nån gång, utan att behöva ta buss å sånt. Och när jag är där, så skulle det ju va kul att ha den för att åka runt lite.

men mest kommer jag ha den hemma i göteborg.

kan dom köra dakar med den typen av cyklar så kan du nog med all säkerhet lattja runt lite i skogen med den också...

mycket cross/enduro i högre kubik hamnar för övrigt i "offroad"-kategorin på blocket
KTM 525 EXC motard/enduro LV-reg | Halland | Blocket
KTM 625 sxc Enduro / motard | Dalarna | Blocket

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2006

Men hallå, dakar körs la inte i skogen? höhöhöhö

Hmm, vad är motard egentligen? Stod nåt på den sista, 625 kubikaren, att det var "motard kit" på den. Vad är det?

My name is legion, for we are many.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2008

Man får köra där alla andra motorcyklar och bilar får köra om motorcykeln är gatreggad.
Jag är int ehelt up to date vad gäller gatregistrering av cross/enduro-cyklar men det brukade vara rätt enkelt att gatregga så det bör mao finnas en hel del på begagnatmarknaden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövstad
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Cropsgrinder:

Men hallå, dakar körs la inte i skogen? höhöhöhö

Hmm, vad är motard egentligen? Stod nåt på den sista, 625 kubikaren, att det var "motard kit" på den. Vad är det?

Det är landsvägsdäcken på fälg i sista bilden.
Supermoto - Wikipedia

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2006

aha...det blir nog en supermoto eller en enduro sen i sensommaren/hösten

Förresten, vad kan en försäkring ligga på, på en motorcykel i mellanklassen? På ett ungefär, så jag får ett hum om vad jag måste betala per månad

Och så en till fråga, 20.000-50.000, låter det som en rimlig summa? Det är det jag kan tänka mig att betala. Låter det rimligt?

My name is legion, for we are many.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

Väldigt olika beroende på MC vad det kostar i försäkring.
Kan kosta allt mellan himmel och jord.
Kolla på Motorcykelförsäkring - Bilsport bil och MC försäkring för där kan man göra sökningar på vad en viss hoj skulle kosta i försäkring.

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
blubb
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Cropsgrinder:

Men hallå, dakar körs la inte i skogen? höhöhöhö

Hmm, vad är motard egentligen? Stod nåt på den sista, 625 kubikaren, att det var "motard kit" på den. Vad är det?

nej, men i väldigt krävande terräng hur som helst..
motard-kit är helt enkelt "vanliga" mc hjul från sporthojar samt ofta större bromsskiva till framhjulet så istället för att ha stora och smala hjul blir dom breda och mindre, bättre anpassat för lek och bana

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövstad
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Cropsgrinder:

aha...det blir nog en supermoto eller en enduro sen i sensommaren/hösten

Förresten, vad kan en försäkring ligga på, på en motorcykel i mellanklassen? På ett ungefär, så jag får ett hum om vad jag måste betala per månad

Och så en till fråga, 20.000-50.000, låter det som en rimlig summa? Det är det jag kan tänka mig att betala. Låter det rimligt?

Extremt olika beroende på hojtyp (sport, custom o.s.v.) och ålder på försäkringstagaren, samt boendeform.

Exempel (Helförsäkring):
1. Man, 20-25, sporthoj, storstad: 50-60000:-/år.
2. Man, 35-45, custom, på landet: 2500-3000/år.
Själv är jag 39, bor på landet & kör H-D & mina båda helförsäkringar kostar under 3k/år.

Mitt MC- försäkringsbolag:
Motorcykelförsäkring - Bilsport bil och MC försäkring
Finns försäkringsberäkning online. De är bra på så sätt att man inte behöver hålla på & ställa av & på.

Följ Glemmys länk ovan.

Sen hur mycket du vill investera i en MC kan ju bara du veta?

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2006

Mellanklassen är väll billigare? än om jag skulle köpa en tung?

Sen när jag är runt 25 så ska jag ta å köpa mig en custom

Men det där med priserna, jag vet inte vad jag får för det Det är det jag menar. ifall jag bara får skit för 30.000 så vill jag ju inte betala det Får jag nå bättre för 50.000 så betalar jag hellre det. det är så jag menar

My name is legion, for we are many.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I skogen!
Registrerad
Jul 2001

Orkar inte läsa igenom allt men ska du ta tung MC-kort med hojen du ska köpa så måste du ju ha en hoj som kommer upp i 110 och som är på över 700 kubik.
Mellanklass har jag inte så stor koll på för utom att det är 25kw
Lätt är ju 11kw och 125cc som är gränserna.

Funderar lite... Men blinkers måste man ju ha, funderar på backspeglar.... TROR du bör ha det med. Men jag vet inte riktigt.

Tycker du ska köpa KTM 990 SMT som första hoj Den tröttnar du inte på i första taget skulle jag tro

Hellre ute än inne.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövstad
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Timpa:

Funderar lite... Men blinkers måste man ju ha, funderar på backspeglar.... TROR du bör ha det med. Men jag vet inte riktigt.
Tycker du ska köpa KTM 990 SMT som första hoj Den tröttnar du inte på i första taget skulle jag tro

Man måste ha en backspegel. De flesta väljer vänster.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2008

Såg att någon länkade en lv reggad ktm 525. Det är en jäkligt roligt hoj.

Diskussioner om gatreggad cross/enduro vs "offroad" cyklar brukar oftas handla om vad som passer en bäst och hur mycket man behöver serva.

Kommer inte ihåg på rak arm hur ofta man bör byta olja på tex ktm525an men skulle inte förvåna mig om det står efter någon timmes körnign i manualen. Nu byter antagligen nästan inga som kör lvraggde crossar så ofta bla eftersom rekommendationen troligen är baserad på tid på bana/tävling men jämfört med tex 600+ cc offroadare där det kanske står 600 mil så är det ju lite skillnad.

Å andra sidan är det lite att jämföra äpplen med päron, cross och offroad hojar är så olika att serviceintervaller osv borde vara halvirrekevant för vad man bör välja.
För att gardera så jag inte skrämmer iväg någon som funderat på cross eller enduro så går det jäkligt fort att tex byta olja och det kostar inte mycket heller, är inte mycket olja i en crossmotor.

Vad gäller "motard" så finns det även karosskits och grejor vilket kan vara bra att tänka på så man inte fattar fel.
Personligen tycker jag man kan ta det bästa av båda världarna. Många med motardhjul har orginalhjulen kvar och låter de följa med när de säljer. Det tar ofta inte ens 10 minuter att byta hjul på en cross/enduro så har man båda upstättningarna kan man ju köra på det man för tillfället känner för.

Edit
Om man funderar på att köra cross/enduro på gatan:

Jag är som sagt inte speciellt uppdaterad på ämnet men för något år sedan fungerade det så att man fick köra enduroraggat på vanliga vägar i samband med tävling och träning. Dock var kravet att man var medlem i enduroförbundet eller vad det heter och årsavgiften vill jag minnas llåg på run 3000.
Verkar vara ganska många som kör enduroreggat som om det vore landsvägregistrerat eftersom risken att polisen kan detaljerna i reglerna är minimal enligt vissa.

Vet dock inte om det är något jag skulle våga rekommendera, dels är det surt att betala medlemsavgift och dels är det ju inte lagligt(som jag kommer ihåg det). Har iofs aldrig hört om någon som fått problem med rättvisan i dessa fall men jag skulle nog vara lite nervös om jag blev inblanded i en olycka osv om jag kört runt enduroreggat istället för lvreggat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Måste man inte regga om hojen om man stryper effekten?? vilket låter krångligt! låter nästan bättre att vänta tills man är 21 o vanlig tung då:P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av turbi:

Måste man inte regga om hojen om man stryper effekten?? vilket låter krångligt! låter nästan bättre att vänta tills man är 21 o vanlig tung då:P

Det lär man behöva göra. Det brukade inte kosta många kroner, typ 1000kr for besiktning och eventuellt vägning. Men jag gissar att det behövs någon form av intyg på effekten vilket kanske är både svårt och dyrt att fixa.
Kan även tänkas behövas intyg för ljudnivån. Det går ofta att få tag på ljudnivåspapper från tillverkaren men de borde inte gälla om man ändrat effekten kan man tycka men det är bara gissningar från min sida.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2006

Har kollat lite, det är nog KTM jag ska ha. På sporthoj rekommenderade dom 625kubik, men den finns typ inte.

Är det mycket skillnad på 525,625,650,660 kubik? För alla dom, utom 625, finns det av på blocket

Sen undrar jag hur mkt det kostar att strypa. För alla dom ligger på typ 40kW, jag måste strypa dom till ca. 25, för att få köra dom. Även om polisen inte kan lagarna, vill jag köra lagenligt, ifall att! Hellre säker än osäker.

My name is legion, for we are many.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Cropsgrinder:

Har kollat lite, det är nog KTM jag ska ha. På sporthoj rekommenderade dom 625kubik, men den finns typ inte.

Är det mycket skillnad på 525,625,650,660 kubik? För alla dom, utom 625, finns det av på blocket

Sen undrar jag hur mkt det kostar att strypa. För alla dom ligger på typ 40kW, jag måste strypa dom till ca. 25, för att få köra dom. Även om polisen inte kan lagarna, vill jag köra lagenligt, ifall att! Hellre säker än osäker.

Är inte säker nu, men de flesta utav de motorcyklarna du nämner säljs väll strypta?* Reggade på runt 9kw och uppåt... Dessutom finns det många 625 på blocket, du har nog bara sökt lite dåligt Fast sen beror det väll på, undvik att söka på t.ex "625 SMC", finns ju SXC också vilket egentligen är vad du letar efter, om du vill ha crosshjul. Sålänge det är den så kallade LC4 motorn i så slipper du meka hela tiden!

*Har dessutom läst att inga utav dem säljs med strypningarna monterade (från fabrik), utan att det är butikerna som (eventuellt) monterar dem. Fast nu bör man börja misstänka bullshit...

AMD Phenom II x6 1090T - Gigabyte GA-78LMT - EVGA GTX 680

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2006

Jag kollar in en ny på johansmc, den ligger på 45kW eller nåt. vilket betyder att jag måste strypa den till 25, fast den är ju 690 (tror jag).

My name is legion, for we are many.