Varför dödar FRAPS prestandan?

Permalänk

Varför dödar FRAPS prestandan?

Hej

Någon här som vet varför FRAPS dödar prestanda? spelet jag testat med är DiRT2. Går från 100-120 fps till lagg delux (minns inte fps men kanske 30...)

Visa signatur

Alienware Aurora ALX: Core i7 960 , 12 GB DDR3 2, ATI 5870 CF , 2 TB Raid 0

Permalänk

Jag är ingen expert men det går antagligen åt en hel del kraft när datorn måste spara varje bild till hårddisken.

Om det går ner till exakt 30 FPS, är det kanske så att du valt det alternativet i FRAPS som gör att det spelar in i 30 FPS?

Permalänk

om du kör en gammal version så blir din Fps låst till din inspelnings fps för att synca videon

i dom nyare kan man välja inte låsa fps'en mot att det kan bli lite osynkad video imellanåt om du har mycket fps spikar.

kommer dock fortfarande sänka lite men inte lika mycket. mest att din disk användning kommer öka vilket kan medföra lite förlust om du vill minimera det lite kan du lägga den inspelnings platsen på en hd som inte används varesig av spelet eller windows

FRAPS show fps, record video game movies, screen capture software

versionen 3.2.2 finns det alternativet bara att updatera

La till bild på var du ska bocka ur för att inte få låst fps
Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats spela in alla möjliga spel smärtfritt i 5040x1050. Hemligheten jag upptäckte var att först sätta fpsen till 30 i fraps men även ändra max fpsen i spelet till runt 35-40fps så slipper fraps arbeta så mycket för att hålla ner bilderna. Massor med utrymme är också ett plus.

Problemet många göra är också att sänka inställningarna när faktiskt höja dem kan leda till bättre fps när man recordar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Jag har lyckats spela in alla möjliga spel smärtfritt i 5040x1050. Hemligheten jag upptäckte var att först sätta fpsen till 30 i fraps men även ändra max fpsen i spelet till runt 35-40fps så slipper fraps arbeta så mycket för att hålla ner bilderna. Massor med utrymme är också ett plus.

Problemet många göra är också att sänka inställningarna när faktiskt höja dem kan leda till bättre fps när man recordar.

Det måste ha varit ett grymt arbete för diskarna att spela in filmer i den upplösningen. I 1080p går det åt ca 4gb per minut eller liknande.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag lyckas inte få igång fraps. Det gör att alla spel hänger sig när man startar det. Rensat bort allt som har med fraps att göra och sett många eyefinity users som använder det. Har provat med demo versionen och även "köpt" men ingen lycka där.

Har kört Playclaw men det drar nog lika mycket det men kanske värt att prova?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Det måste ha varit ett grymt arbete för diskarna att spela in filmer i den upplösningen. I 1080p går det åt ca 4gb per minut eller liknande.

haha, ja men har man stora diskar så gå ju det att spela in en stund men sen när man väl renderar dom i video program så tappar dom minst typ 50% av storleken etc så det är ju RAW formatet som är gay

Skrivet av ceogar:

Jag lyckas inte få igång fraps. Det gör att alla spel hänger sig när man startar det. Rensat bort allt som har med fraps att göra och sett många eyefinity users som använder det. Har provat med demo versionen och även "köpt" men ingen lycka där.

Har kört Playclaw men det drar nog lika mycket det men kanske värt att prova?

konstigt, kör med en "köpt" full version med och dom har alltid funkat prima, finns ju ett program som heter GameCam med ska ju vara något liknanded det var dock ett tag sen jag testade det. men ja det playclaw kanske är en ide att testa för dig isf

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

annars funkar Wegame rätt bra.
Video Games, Xbox Games, PC Games, Computer Games, PS2 Games, and PS3 Games at WeGame.com
Använde det till att spela in lite MW2 matcher, gav inte märkbart sämre prestanda.

Permalänk

man kan ju andvända xfire också har jag för mig och även live sända genom xfire

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Skrivet av nothingtoxic:

man kan ju andvända xfire också har jag för mig och även live sända genom xfire

jo det ska gå har testat det men tyckte det blev nästan ännu värre än fraps. dock bara testat i WoW men om de suger pung i det lär det göra det i mer krävande spel också.

fördelen är att du kan få output filen färdigkomprimerad så det tar inte lika mycket plats. men sämre kvalite tror det är den funktionen som gör att det käns värre än fraps då omkodningen även den drar lite hårdvara

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Xfire fungerar inte för mig i Eyefinity, gör så att både spel och xfire crashar.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Tack för alla tips, skall testas hemma!

Visa signatur

Alienware Aurora ALX: Core i7 960 , 12 GB DDR3 2, ATI 5870 CF , 2 TB Raid 0

Permalänk
Medlem

Om du väljer att spela in i 30 FPS så får du 30 FPS.

Visa signatur

Cooler Master V1000 80+ Gold | Asus SABERTOOTH X79 | i7 3930K | 16GB Corsair VENGEANCE 1600MHz QUAD CHANNEL | SSD: Corsair Force Series 120GB HDD: Samsung 1TB | EVGA GTX1080 FTW