Crossfire hd4850 problem

Permalänk
Medlem

Crossfire hd4850 problem

Har införskaffat mig ytterligare ett hd4850. Dock är den lite defekt :)Köpte det defekta för 250kr så det är ingen större förlust om det inte skulle fungera. Var en chansning, men hoppas på att det ska funka ändå.

Nu till mitt problem, kortet finns och är inkopplat rätt, både CCC och GPU-Z hittar båda korten. Dock står det att den "nya" är "disabled" i CCC. Även GPU-Z säger att crossfire är Disabled...

Hur går man tillväga för att aktivera crossfire. Har ingen crossfire-flik i CCC.

http://upload.snelhest.org/images/100610xfire.PNG
http://upload.snelhest.org/images/100610xfire2.PNG

Kan en biosflash av det nya kortet hjälpa tro? Vad rekommenderas av sweclockers.

Tips om hur man skulle kunna göra mottages

(dessutom låter fläkten på den "nya" ÄCKLIGT mycket, går inte att ändra i CCC heller)

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Svårt att säga om en biosflash kan rädda det. Prova kan du ju alltid göra om nu kortet ändå är defekt. Frågan är om du ens kan göra en flash?

Sedan att Crossfire står som Disable borde inte vara konstigt eftersom, som du själv påpekar, är kortet defekt?

Att fläkten låter som tusan är på grund av att grafikkortet är defekt. Låter som ett minnesproblem.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Svårt att säga om en biosflash kan rädda det. Prova kan du ju alltid göra om nu kortet ändå är defekt. Frågan är om du ens kan göra en flash?

Sedan att Crossfire står som Disable borde inte vara konstigt eftersom, som du själv påpekar, är kortet defekt?

Att fläkten låter som tusan är på grund av att grafikkortet är defekt. Låter som ett minnesproblem.

Har googlat på crossfire problem, och många hd4850/hd4870 verkar stå som disabled så det var relativt vanligt.. Får försöka flasha bioset och hoppas på att något kul händer

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Säkert en väldigt dum fråga men du har kollat så crossfirebryggan sitter ordentligt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Säkert en väldigt dum fråga men du har kollat så crossfirebryggan sitter ordentligt?

Yes det har jag har bara en brygga så kan inte testa med två.

EDIT; GPUn går på 100% hela tiden..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W