Asus ATI Radeon 5870 fläkthastighet

Permalänk
Medlem

Asus ATI Radeon 5870 fläkthastighet

För cirka 2 månader sedan köpte jag mig ett Asus ATI Radeon 5870, till att börja med låg fläkten på 21% och gick inte upp nämnvärt alls under de 2 första veckorna. Men så efter cirka 14 dagar så under spel så går fläkten upp i 100% i flera minuter. Detta kan jag höra men jag kan inte se det genom Catalyst center. Däremot om jag ställer upp fläkten manuellt så är hörs det att de tär grafikkortet's fläkt.

Nu efter cirka 2 månader så ligger kortet och hoppar upp och ner nästan hela tiden mellan 20-100%. Temperaturen ligger runt 50-55 grader när fläkten har en hastighet av 21%.

Men så de senaste dagarna har kortet börjat gå på högvarv i Windows, helt utan anledning. Temperaturen är nere på 30-32 grader men jag kan inte se genom catalyst att fläkten ökat i hastighet.

Är det något fel med sensorn som känner av tempen?

Den absolut högsta arbetstemperaturen kortet var it uppe i är 77 grader.
Det värsta är inte att fläkten varvar fram och tillbaka utan det är ljudnivån. På 100% låter den ganska ordentligt.

Visa signatur

GPU EVGA GTX Titan X SLI Moderkort ASUS X99 Deluxe CPU 5930K
Minne Ballistic Sport 32GB 2500 Nätagg Corsair RM 1000i Chassi Cooler Master Cosmos II Kylning: Noctua NHD15 (Noctua PPC A14)

Permalänk
Medlem

märkligt, har du stött till chassiet eller nåt sånt som kan ha fått kylaren att hamna snett? Uppdatera även drivrutinerna till 10.4 eller om du redan har dem, ominstallera. testa.

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A