Adobe Flash 10.1 i skarp version

Permalänk
Melding Plague

Adobe Flash 10.1 i skarp version

Adobe Flash Player 10.1 har lämnat betastadiet. Nytt är bland annat hårdvaruaccelererad filmuppspelning och stöd för multitouch.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Väldigt trevligt med kortare laddtider för filmsnuttar

Permalänk

Härligt! Samt gillar bilden där på Youtube. x) Bollar med nätaggslådor...

Visa signatur

Hej, hur mår du?

Permalänk
Medlem

"Flash 10.1 innebär bättre tider för alla med lite sämre maskiner genom att låta grafikkortet hjälpa till med beräkningstunga operationer, till exempel videouppspelning"

Bättre laddtider, eller allmänt bättre tider för sämre datorer? Hahaha, förvirrande

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt i sånt här, men varför anser så många att flash är dåligt?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Oj. Vilken skillnad att ladda videos på Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre39:

Jag är inte så insatt i sånt här, men varför anser så många att flash är dåligt?

För att det inte är stabilt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Rekommenderat att inte försöka köra chrome med 10.1, kan inte spela upp youtube videos längre....:(

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Skrivet av Dr.Pepper:

Rekommenderat att inte försöka köra chrome med 10.1, kan inte spela upp youtube videos längre....:(

kör chrome och nya flash, funkar utmärkt för mig iaf

Permalänk
Skrivet av Virre39:

Jag är inte så insatt i sånt här, men varför anser så många att flash är dåligt?

Skrivet av ceogar:

För att det inte är stabilt.

Och för att folk förknippar det med tung och störig reklam.

Permalänk
Medlem

Måste uppdatera...

för det verkar vara den enda som inte berörs av den senaste "0-day" sårbarheten.

Security Advisory for Flash Player, Adobe Reader and Acrobat - Adobe Product Security Incident Response Team (PSIRT)

Permalänk
Medlem

Testade med en 1080P trailer för Iron man 2 på youtube och jag såg upp mot 10% användning av GPUn på mitt HD5850, så det verkar fungera. Nu är ju min CPU tillräckligt stark för full HD, men men...

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen x64 som inte är beta?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Skrivet av Dr.Pepper:

Rekommenderat att inte försöka köra chrome med 10.1, kan inte spela upp youtube videos längre....:(

Funkar perfekt för mig i chrome, under w7 64

Permalänk
Medlem

Testade Youtube 1080p fullskärm och processornanvändningen ligger på 80-90% på min Macbook vilket inte känns helt rätt.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Testade Youtube 1080p fullskärm och processornanvändningen ligger på 80-90% på min Macbook vilket inte känns helt rätt.

mac och flash har aldrig kommit bra överrens...

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Pepper:

Rekommenderat att inte försöka köra chrome med 10.1, kan inte spela upp youtube videos längre....:(

kan vara en youtube bug som börjat komma fram.
vids laddar extremt sakta i 360p.
dra upp det till iaf 480p så kommer det fungera.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem

Verkar omöjligt att installera den nya flash playern i firefox. Fick köra det genom opera istället. Sedan buggade det där så jag fick starta om fönstret.
Inget gott betyg.
edit: Men mitt 4670 får iaf jobba när jag ser på youtube i 1080p

Permalänk
Medlem

Äntligen! Nu kan jag kolla på Youtube även när jag är hos mamma, med hennes gamla laptop Förut laggade 360p rätt mycket, högre upplösning fungerade inte alls. Nu funkar till och med 720p, även om det laggar en del xD

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

Tar fortfarande åratal att ladda youtubevideor i 720p med den nya spelaren, med youtubes gamla går det dock snabbt. Kanske något annat fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Testade Youtube 1080p fullskärm och processornanvändningen ligger på 80-90% på min Macbook vilket inte känns helt rätt.

Hårdvaruacceleration finns inte till OS X än, Apple var sega med att släppa APIn som gjorde det möjligt, men det kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntus:

Tar fortfarande åratal att ladda youtubevideor i 720p med den nya spelaren, med youtubes gamla går det dock snabbt. Kanske något annat fel?

Ingen skillnad för mig.

Permalänk

Godis!

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Vilken tajming eftersom jag just nu håller på att installera Windows 7 på min desktop!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Fortfarande ingen x64 som inte är beta?

Nej, adobe är verkligen slöa när det gäller x64...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Verkar inte få någon HW-acceleration i 1080p från youtube. Var det inte bara för nvidia det skulle funka? Såg att någon här i tråden hade ett ati från 4000-serien och sa att denne fick HW-acceleration. Jag har ett HD4870 med senaste catalyst men det är bara CPU som får jobba ser det ut som, även om det inte är några problem då den räcker väl till ändå så vore det roligt att få över de beräkningarna på GPU. Det känns så mycket smidigare med framförallt h.264-uppspelning av matroska och mp4 från grafikkortet, det laddar snabbare och man får mycket mer resurser över till annat. Någon som kan verifiera att mitt HD4870 inte stöds för HW-acceleration av flash? Kommer det göra det?

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Verkar inte få någon HW-acceleration i 1080p från youtube. Var det inte bara för nvidia det skulle funka? Såg att någon här i tråden hade ett ati från 4000-serien och sa att denne fick HW-acceleration. Jag har ett HD4870 med senaste catalyst men det är bara CPU som får jobba ser det ut som, även om det inte är några problem då den räcker väl till ändå så vore det roligt att få över de beräkningarna på GPU. Det känns så mycket smidigare med framförallt h.264-uppspelning av matroska och mp4 från grafikkortet, det laddar snabbare och man får mycket mer resurser över till annat. Någon som kan verifiera att mitt HD4870 inte stöds för HW-acceleration av flash? Kommer det göra det?

rich Internet applications | Adobe Flash Player system requirements

Citat:

1. AMD/ATI Hardware video decoding of H.264 content in Flash Player 10.1 is supported on AMD/ATI products with UVD2 with the ATI Catalyst™ Software Suite, starting with version 9.11 for the ATI Radeon™ family of products, and driver release 8.68 for the ATI FirePro™ family of products. Family Product Radeon Radeon HD 4xxx (and higher) Mobility Radeon Mobility Radeon HD 4xxx series (and higher) Integrated/Motherboard Radeon HD 3xxx (and higher) FirePro FirePro V3750, FirePro V7750, FirePro V8700, and FirePro V8750 (and later).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Jag tror iofs att CPU-användningen är lägre än innan (20-25% för 1080p på youtube på en E6750@3.2ghz) men jag ser ingen aktivitet på GPU under CCC och 20% är ju inte i närheten av vad jag får när jag spelar upp matroska/mp4 1080p med DXVA i MPC-HC. Spontana tankar? Körs på W7 x64 btw.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Skrivet av 1guy:

kan vara en youtube bug som börjat komma fram.
vids laddar extremt sakta i 360p.
dra upp det till iaf 480p så kommer det fungera.

Det fungerar inte i någon flash fil jag försöker spela upp....

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.