Gjorde några tester av mitt system...

Permalänk
Medlem

Gjorde några tester av mitt system...

Jag fick idén av att kolla hur mycket processorns minnesbandbredd påverkar mitt system. Främst i spel då det är där jag behöver all prestanda jag kan få - syntetiska minnestest säger inte ett dugg för mig och prestanda i program som t ex WinRAR (som också ger okonsistenta resultat för mig) betyder inte lika mycket för mig. Jag råkade då se att testet i Just Cause 2 (demot) ger mycket konsistenta resultat så det verkade dugligt. Ännu roligare vore det nog med ett test i GTA 4 men det hade jag inte installerat just då.

Nu råkade det dock bli så att jag började variera annat än bara minnesklock och minnestimings t ex GPU-klock, grafikminnets klock, CPU-klock osv så det blev mer ett test av vad är det som flaskar mest på mitt system i Just Cause 2. Körde Just Cause 2 i de inställningar som jag spelar med för att få lite verklighetsförankring förresten.

Lade allt i en pdf-fil (den övre länken nedan). Mer detaljer finns i ett kalkylblad (ods-fil).

2shared - download Memory-Testing.pdf
2shared - download Memory-Testing.ods

Vet inte hur stort intresset är men jag kände för att dela med mig av resultatet som jag tyckte var rätt intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W