RivaTuner ersättare för fläktstyrning?

Permalänk
Medlem

RivaTuner ersättare för fläktstyrning?

Jag har min dator i en gigantisk "klädkammare" snarare ett litet rum (~250x140cm) problemet är att det blir rätt varmt här inne när datorn varit på ett tag och fläkten till grafikkortet behöver snurra fortare än vad den gör när jag spelar. Så därför har jag installerat RivaTuner och fixat (extremt krångliga) inställningar för att öka hastigheten på fläkten när GPUn når vissa temperaturer vilket resulterar i att WoW (som jag oftast spelar) inte krashar.

Problemet är att jag startar RivaTuner automatiskt via Windows 7 schemaläggare 1 min efter att jag loggat in. det störande är då att jag inte får sk--en att starta minimerat till system tray automatiskt utan den där extremt irriterande rutan ploppar upp och man måste trycka OK väldigt irriterande IMO. Därför letar jag nytt och förhoppningsvis bättre program för att styra min GPU fläkt.

TLDR: Jag vill ha ett enkelt program att styra min GPU fläkt som behöver snurra fortare för att spel inte ska krasha. Och programmet måste kunna autostarta minimerat till tray från början.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk

MSI afterburner

MSI Afterburner

bygger på rivatuner men med lite lättare utseende

går även smidigare än i rivatuner göra temp/fläkthastihets skeman i det

fast nu frågan om du har din dator i en stängd garderob varför inte bara köra 100% hela tiden? lär ju inte höras allt för mycket genom väggarna

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

MSI afterburner

MSI Afterburner

bygger på rivatuner men med lite lättare utseende

går även smidigare än i rivatuner göra temp/fläkthastihets skeman i det

fast nu frågan om du har din dator i en stängd garderob varför inte bara köra 100% hela tiden? lär ju inte höras allt för mycket genom väggarna

Tankade precis hem det.. Gillar dock inte det flashiga utseendet. Men mycke enklare fläkt kontroller kurva. Ska testa med det ett tag eftersom man kunde starta det minimerat.

Jag använder klädkammaren som datarum, med andra ord sitter jag här inne. det är långt ifrån litet (~3.5kvm) men det blir fort varmt när datorn är på.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Varför använder du schemaläggaren? Varför inte bara gå in i rivatuners inställningar och välja att Rivatuner ska starta med datorn? Då startas den minimerad.