Kyla GPU (4870 + AC TwinTurbo) med Asus PWR_FAN?

Permalänk
Medlem

Kyla GPU (4870 + AC TwinTurbo) med Asus PWR_FAN?

Tja

Precis uppgraderat kylningen på mitt XFX 4870 1GB (ovala kylaren), till en AC Twin Turbo. Nu när jag skulle montera den insåg jag att jag inte kan koppla in kylaren på grafikkortet (2-pins kontakt på kortet), och kylaren har bara 3-pin och 4-pin. Jag antar att mina alternativ är:

1. Fulkoppla 3-pin till grafikkortets 2-pin.
2. Koppla direkt till nätagget på 7V eller 12V
3. (Och det är detta jag undrar): Koppla kylarens fläkt till mitt moderkorts (ASUS p7p55d) PWR_FAN 3-pins kontakt.

Nu kan jag inte särskilt mycket om fläktkontroll överhuvudtaget, men jag antar att detta skulle ge mig möjligheten att styra grafikkortskylningen genom moderkortet. (Någon på Sweclockers sa att den alltid gav 12V).

(Jag vet att PWR_FAN egentligen ska kontrollera PSU:ns fläkthastighet, men någon sa att den även kunde styra chassifläktar).

Permalänk
Medlem

Har samma kort med liknade kylare hemma (ac twin turbo pro), mitt är kopplar direkt til nätagget på 7v och låter mindre än original kylaren och kyler betydligt bättre.
Dock skulle jag ta och kolla till kylflänsarna på grafikortet efter ett tag då åtminstone mina inte direkt satt något vidare, har beställt hem zalmans lim från inet nu för att slippa oroa mig över det.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.