Permalänk

Överklockning av HD 5770

Hej!

Jag har precis införskaffat "XFX Radeon HD5770 XXX HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB" och behöver lite hjälp angående en överklockning av kortet.

Jag är ganska ny inom ämnet och saknar vetskap om ämnet överklockning, har däremot läst ett par artiklar samt forumtrådar som beskriver grunden för det. Det jag behöver hjälp med är att veta om en utrustning utöver det vanliga krävs för en klockning av endast grafikkortet? Samt vilka temperaturer kortet skall ungefär ligga på.

Jag har läst att programmet Rivatuner inte stöder 57** serierna och att programmet MSI Afterburner skall användas. Jag funderar även på vilka fler program som är nödvändiga vid en överklockning? kanske något program som ger dig en bättre inblick på temperaturen etc.

Jag har inga extrafläktar utan kör med min Cooler Master.

OBS. Jag kan även tillägga att mitt nätaggregat är rätt kraftigt och är ett ifrån Corsair med 750W. Samt att jag inte tänker klocka någon annan hårdvara.

Lite väsentlig info om grafikkortet:

Processorhastighet 875 MHz
Minneshastighet 5 200 MHz

Jag har läst forumtråden, men den beskriver inte hur det ska gå till med grafikkort: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johansen^2:

Hej!

Jag har precis införskaffat "XFX Radeon HD5770 XXX HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB" och behöver lite hjälp angående en överklockning av kortet.

Jag är ganska ny inom ämnet och saknar vetskap om ämnet överklockning, har däremot läst ett par artiklar samt forumtrådar som beskriver grunden för det. Det jag behöver hjälp med är att veta om en utrustning utöver det vanliga krävs för en klockning av endast grafikkortet? Samt vilka temperaturer kortet skall ungefär ligga på.

Jag har läst att programmet Rivatuner inte stöder 57** serierna och att programmet MSI Afterburner skall användas. Jag funderar även på vilka fler program som är nödvändiga vid en överklockning? kanske något program som ger dig en bättre inblick på temperaturen etc.

Jag har inga extrafläktar utan kör med min Cooler Master.

OBS. Jag kan även tillägga att mitt nätaggregat är rätt kraftigt och är ett ifrån Corsair med 750W. Samt att jag inte tänker klocka någon annan hårdvara.

Lite väsentlig info om grafikkortet:

Processorhastighet 875 MHz
Minneshastighet 5 200 MHz

Jag har läst forumtråden, men den beskriver inte hur det ska gå till med grafikkort: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Under 1Ghz på CPU och 5,2 på minnena :O?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk

Det är GPU:n som är på 875 MHz och dess minneshastighet som ligger på 5200 MHz.

Det står som sagt, info om grafikkortet.

Titta annars på hemsidan: Egenskaper för XFX Radeon HD5770 XXX HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB

Permalänk
Medlem

amd gpu tool (eller nått liknande) fungerar rätt bra, gpuz och furmark för att kontrollera temp etc.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Avstängd

Ska du inte överklocka med voltmodd osv så är det bäst och lättast att klocka med control center.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Skrivet av St4lin:

Ska du inte överklocka med voltmodd osv så är det bäst och lättast att klocka med control center.

Det är första gången jag kör med ATI/AMD, vad nu det vill kallas. Men jag antar att det är ATI:s medföljande program. Jag läste något om att man kunde leka lite med fläktar osv, är det nödvändigt eller fungerar "auto" funktionen bättre för mig, som nybörjare?

Permalänk
Skrivet av Gaston85:

amd gpu tool (eller nått liknande) fungerar rätt bra, gpuz och furmark för att kontrollera temp etc.

amd gpu tool är till för överklockning antar jag?

Hur var det med extra utrustning för att överklocka grafikkortet? det räcker med kortets medföljande kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johansen^2:

Det är GPU:n som är på 875 MHz och dess minneshastighet som ligger på 5200 MHz.

Det står som sagt, info om grafikkortet.

Titta annars på hemsidan: Egenskaper för XFX Radeon HD5770 XXX HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB

Oj, dumt tänkt av mig. Glömde att det var ett grafikkort som skulle klockas

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johansen^2:

amd gpu tool är till för överklockning antar jag?

Hur var det med extra utrustning för att överklocka grafikkortet? det räcker med kortets medföljande kylning?

Beror nog på hur mycket du tänkt klocka kortet, klockar du bara lite via amd:s kontroll center så är det rätt lugnt. Dock så brukar original kylarna låta lite när korten blir varma och fläkten varvar upp.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Skrivet av Gaston85:

Beror nog på hur mycket du tänkt klocka kortet, klockar du bara lite via amd:s kontroll center så är det rätt lugnt. Dock så brukar original kylarna låta lite när korten blir varma och fläkten varvar upp.

Okej!

Jag testade först på ett gammalt grafikkort, testade ett 7600gs, 256mb och 400MHz gpu samt 400MHz memory.

Jag laddade ner Rivatuner, Furmark och GPU-Z.

Började med Furmark, satt igång rivatuner och GPU-Z och började höja gpu.. Jag hade som mål att öka med ca 10%, när det började visa röda prickar så sänkte jag den och fann till slut ett stabilt läge på 440MHz GPU.

Över till Memory som låg på 400MHz, jag gjorde likt tidigare ökade succesivt och fann ett stabilt läge på 450MHz, det flashade alltför mycket på skärmen vid 460 och 455 verkade stabilt, men höll inte i 2 timmar. Däremot klarade 450 sig hela tiden.

Nu kommer nya frågor.. Jag undrar om det finns ett program som säger temperaturen i grafikkortet, jag vet att FurMark gör det, men jag vill att det ska visas när det inte arbetar. Detta må vara en dum fråga, men jag har inte funnit fliken i GPU-Z.

Nästa fråga är följande:
Om vi enligt detta exempel har exakt samma kort, med 400 i varje alternativ. Vad är mest effektivt att höja? Jag fann faktiskt ett bra läge på 470 MHz GPU och 420 MHz i Memory.

Det jag undrar är vad som är bäst att satsa på?

Jag testade bägge klockningar i 3DMark, men resultaten var snarlika.