Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2006

Snabb fråga

God eftermiddag!

Fick precis hem ett nytt EVGA GTX 295 kort CO-OP Edition (superclocked), eftersom mitt förra gick sönder.
Och för att det inte ska gå sönder igen har jag för en gångs skull läst manualen och där står det att man MÅSTE koppla in 8-pin PCI Express sladden, alltså inte 8-pin moderkortsladden.
Man fick med 2 st sladdar, en 6-pin som delar sig och blir 2 st avlånga 4-pin, och en 8-pin som delar sig och blir 2 st 6-pin.

Då är min fråga om man måste koppla in 2 olika sladdar till dom som delar sig och blir en, eller om det räcker med t ex en avlång 4-pin till 6-pin kontakten. Varför jag frågor är för att dels vill jag inte att det ska gå sönder igen, men också för att det ser ut som bara "halva kontakten" blir inkopplad ifall man bara kopplar till den ena som är delad.

Asså blev rörligt där men hoppas någon iaf förstår och kanske vet

Mvh Lax3N

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Båda molex (4-pin avlånga) kontakterna skall kopplas till var sin sladd från nätaggregatet.

Om nätaggregatet saknar 8-pin PCI-kabel men har två stycken 6-pin PCI-kablar, då kopplar du 8-pin skarven till dessa två 6-pin PCI-kablarna. För att sedan fyllla grafikkortets 6-pin kontakt så använder du andra skarven med två molex (4-pin-avlånga) till var sin kabel i nätaggregatet.

Anledningen till alla dessa stift är för att grafikkortet behöver mycket ström och denna delas upp mellan många stift och sladdar.
Nätaggregat som är starka nog för krävande grafik har försetts med både 6 och 8 -pins PCI-kablar.

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800 | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065 | http://www.section4.se |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2006

Ok tack!