Permalänk

msi GX740

Varför säger alla att stationära datorer är så mycket bättre än laptops när det kommer till gaming?

Hade tänkt köpa denna laptop
WEBHALLEN.com - MSI GX740-238NE - Core i5-450M / 4GB / 500GB / 17" TFT / HD 5870 / Windows 7 HP 64bit - Black/Red

Den har ju liksom HD5870 som är en av de senaste grafik korten (om inte det senaste)
Den har visserligen i5 istället för i7 men spelar det så stor roll? Man kan till och med välja i7 för lite dyrare pris om man vill. Os följer med och allt klart för att spela ?

Så varför är det sån stor skillnad på stationära? På inet sa dom att om man köper en laptop för 12k är den lika bra som en stationär för 6k.. Det kan väll fan inte stämma?

Så vad tycker ni ? Ska jag satsa på laptopen? Ska mest spela spel.. (Kommer flytta datorn ungefär 3ggr i veckan därför kan jag inte välja en stationär..)

Permalänk
Medlem

bara för att grafikkortet heter HD5870 betyder inte att den presterar som ett stationärt grafikkort, och ja du kan förmodligen få en stationär för 6k som presterar som den här laptopen, det är så stor skillnad. Men i vilket fall som helst så har jag en sån här laptop och jag är mycket nöjd, lirar bad company 2, GTA IV, WoW, och alla flyter underbart.

Köp imo

Permalänk
Avstängd

Grafikkortet i gx740 presterar som ett stationärt 5750 och processorn presterar som en amd phenom II x3 720. Som sagt ovan så bara för att kortet heter lika som det stationära (nästan) betyder inte att det presterar lika, samma sak gäller processorn där den inte presterar i närheten av en stationär i5-750.

Det sagt så är ändå gx740 i princip den bästa spel-laptopen som du kan få tag på för så billig penning och jag maxar de flesta spel på min gx740 utan problem.

Vill du ha en laptop är den ett klart 1:a val imo.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Skrivet av Keh:

bara för att grafikkortet heter HD5870 betyder inte att den presterar som ett stationärt grafikkort, och ja du kan förmodligen få en stationär för 6k som presterar som den här laptopen, det är så stor skillnad. Men i vilket fall som helst så har jag en sån här laptop och jag är mycket nöjd, lirar bad company 2, GTA IV, WoW, och alla flyter underbart.

Köp imo

Okej, men jag tvivlar fortfarande på att man kan få en lika bra stationär för 6k Okej men kommer den klara spel i framtiden? Altså om 1 och ett halvt år eller så?

Permalänk
Skrivet av adrenaline:

Okej, men jag tvivlar fortfarande på att man kan få en lika bra stationär för 6k Okej men kommer den klara spel i framtiden? Altså om 1 och ett halvt år eller så?

om ett och ett halvt år vill man säkerligen uppgradera till en dator med 3d stöd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kewlpopsicle:

om ett och ett halvt år vill man säkerligen uppgradera till en dator med 3d stöd

mobility 5870 har väl visst 3D så länge man har rätt drivare? Sen så kommer de flesta inte orka bry sig med 3D så länge man måste ha glasögon. För att få 3D som fungerar bra utan glasögon får vi nog vänta en par, tre år.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
CS-mästare

Vad är det för batteritid på MSI GX740 vid surfning och word användning?

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajmo:

Vad är det för batteritid på MSI GX740 vid surfning och word användning?

2-3timmar med strömspar gissar jag.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem

Jag är grymt sugen på samma modell men har några frågetecken.. Hur är kvalitén på MSI ? Stämmer de att den blir vääääldigt varm vid användning? Vilken klass håller skärmen till MSI GX740?

Permalänk
Skrivet av adrenaline:

Okej, men jag tvivlar fortfarande på att man kan få en lika bra stationär för 6k Okej men kommer den klara spel i framtiden? Altså om 1 och ett halvt år eller så?

Jo, till spel kan man få en lika bra stationär för 6k.

http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Kostar visserligen 7k men är bättre än den du länkar till. Bara som exempel.

Permalänk
Medlem

Ska inte basha laptopen med den där är väldigt mycket att köra med för att vara laptop minst sagt! Såg den på prisjakt då den är väldigt populär.

Permalänk
Medlem

Jag har läst lite om GX740 på internet men då står det på vissa att den har en i7 720Q? Varför detta?

Permalänk
Medlem

Den säljs med i7 i bla USA. Sitter själv och hoppas på att den kommer hit med den specen snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlindh:

Den säljs med i7 i bla USA. Sitter själv och hoppas på att den kommer hit med den specen snart

Det bästa med 720q är att om det du gör inte har stöd för fyra kärnor, klockar den upp två av dem till 2.8 och stänger av de resterande två ><

Tummen upp för GX740!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.