Pci express 2,0 vs pci express 2,1

Permalänk

Pci express 2,0 vs pci express 2,1

Mitt moderkort som är ett av dom nyaste stödjer pci express 2,0 står det

Vissa grafikkort läser jag att dom använder sig av Pci express 2,1

kommer det att funka?

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip Otterud:

Mitt moderkort som är ett av dom nyaste stödjer pci express 2,0 står det

Vissa grafikkort läser jag att dom använder sig av Pci express 2,1

kommer det att funka?

Tack

Ja, det är bakåtkompatibelt.

/Hast

Permalänk
Medlem

det enda som kan vara lite osäkert är om moderkortet är av typ V 1.0 , grafikkort av V 2.1 ska fungera med sådana moderkort , men gör inte alltid det.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Det står PCI-express 2.0 för dom inte orkar skriva 2.1 på nya moderkort

Permalänk

Ok tack för svaren jag kunde varit lite tydligare för er som kan och skriva att jag har detta moderkortet

ASUS M4A78T-E 790GX AM3 ATX - Specifikationer

Sen bara en snabb fråga för övrigt, mina minnen i burken ska vara 1600mhz, enligt cpu-z körs dom på 666mhz. Vad menas med det?

Permalänk
Medlem

Menas att dom kör i DDR 1333Mhz. Får ställa upp dom till 1600mhz aka 800Mhz. Frekvensen minnena säljs i är hälften i verkligheten. 1600Mhz DDR3 går i 800Mhz egentligen. Därför CPU-Z rapporterar riktiga frekvensen. Du får ta det gånger 2 helt enkelt för att få vad tillverkaren utlovar. Hela orsaken till systemet är att DDR hantera data 2 gånger per klockcykel. Gammalt SDR som ersates av DDR klarade en klockcykel. Så första generationens DDR 266Mhz gick i 133Mhz precis som SDR PC133 på 133Mhz som det ersatte mer eller mindre. Fortfarande 2x banbräden och då minnen som standard är 64bit bred så säljer man på "effektiv" frekvens istället får då vet konsumenten att 1333Mhz DDR3 på ricktiga 667Mhz har 10x banbreden av 133Mhz SDR.

Permalänk

Så behöver jag bara ställa upp dom till 800 eller 1600Mhz, utan att ändra volt och sånt ?

Thanks

Permalänk
Medlem

spännigen kan du ju få ställe beroende på vad dom ska ha. Står ju på dom. Inget jag vet härifrån.

Permalänk

Jag testade att ändra till 1600mhz utan att höja volten då stod det att klockningen misslyckades

sen ökade jag volten till 1,66 (står 1,65 på minnena, men det gick inte att få så exakt)

Nu funkar det..Klockrent, tack så mycket

Jag undrar hur många som sätter in komponenter i burken och inte vet att man måste ändra vissa saker manuellt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip Otterud:

Jag undrar hur många som sätter in komponenter i burken och inte vet att man måste ändra vissa saker manuellt...

En klass kompis.. säger åt han att han måste ändra i bios för att köra i 1600 MHz men han bah: "nee det behövs inte" >_>. Aja bara han som förlorar på det :P.

Permalänk
Medlem

inte så att folk som inte ställer upp minnena lider av det dock , inte märkbart i vardaglig datoranvändning.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip Otterud:

Jag testade att ändra till 1600mhz utan att höja volten då stod det att klockningen misslyckades

sen ökade jag volten till 1,66 (står 1,65 på minnena, men det gick inte att få så exakt)

Nu funkar det..Klockrent, tack så mycket

Jag undrar hur många som sätter in komponenter i burken och inte vet att man måste ändra vissa saker manuellt...

En hundradels volt spelar igen roll. Lär inte få 1.66V ändå då det är yterligare felmarginal där. Är garanterat 0.05V marginal på minnena i alla fall från tillverkaren. Standard minne brukar komma med 1.5V±0.75V eller nåt.