Permalänk
Medlem

MSI Afterburner Guide

Chachaa ! Tänkte göra en guide på svenska på hur man kan få msi afterburner att funka med alla kort, och jag ska också visa hur man gör för att kunna ändra "Unofficial Overclocking" i Windows 7. Jag har ett hd 4770 som man inte kan överklocka i msi afterburner utan alla sakerna är låsta, och tänkte att det kanske finns andra där ute som inte vet hur man gör. Ner laddnings länk finns längst ner.

1. Du börjar med att gå in i mappen för "MSI Afterburner", den ligger i X:\Program Files (x86)\MSIAfterburner om du inte har ändrat installerat den på någon annan plats.

2. När du är inne i mappen kommer du se "MSIAfterburner.cfg".

3. Högerklicka och välj "egenskaper", när rutan har kommit upp så klickar du på "säkerhet", välj "Users" klicka på redigera och klicka på "Users" ännu en gång. Om du tittar nere så står det "Behörigheter för Users." under det så klicka du på "Tillåt" på "Fullständig behörighet". Det ska se ut som bilden under, om det gör det så klickar du på "Verkställ".

4. Nu ska du dubbelklicka på "MSIAfterburner.cfg" och öppna den med notepad/vad du använder. Rulla ner till "EnableUnofficialOverclocking" och skriv ett istället för noll. Det ska se ut som följande: EnableUnofficialOverclocking = 1. Tryck på spara och stäng.

Nu kunde jag helt plötsligt klocka den till 900mhz på core och mem:)

Info: GUIDE to Enabling "Unofficial Overclocking" in MSI Afterburner - Overclock.net - Overclocking.net

Länkar: MSIAfterburner http://event.msi.com/vga/afterburner/images/MSIAfterburnerSet...
Gpu-z techPowerUp! :: Download TechPowerUp GPU-Z v0.4.3

over and out

techPowerUp GPU-Z Validation 7ev7n

Edit: Tack till "Mokifly". "Väl inne i MSI Afterburner klickar du på settings och "unlock voltage control""

Permalänk
Medlem

Men man kan fotfarande inte ändra volt samma som på mitt 5750. Utmärkt guide dock

Permalänk
Medlem

Väl inne i MSI Afterburner klickar du på settings och "unlock voltage control"

Visa signatur

| Laptop1| Asus ROG G701vi | i7 6700HQ | 16gb 2400Mhz | 512GB M.2 SSD | Geforce GTX 1080| | 1920x1080p 120Hz|
| Laptop2| Asus K73 | i7 2670QM | 8gb 1333Mhz | Samsung 830 128GB+Seagate 500GB 7200rpm | GT540m @ 770/1540/1000|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mokifly:

Väl inne i MSI Afterburner klickar du på settings och "unlock voltage control"

Glömde skriva det ska lägga till det, fast det funkar inte för 4770:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werdes:

Men man kan fotfarande inte ändra volt samma som på mitt 5750. Utmärkt guide dock

Kolla vad "mokifly" skrev:) Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mokifly:

Väl inne i MSI Afterburner klickar du på settings och "unlock voltage control"

Nej, det kommer inte funka, enda sättet att ändra volt på 5750 är att hårdmodda det

Permalänk
Medlem

[fail]Hmm, alla som har provat och INTE kan volta sitt grafikkort kan skicka pm till mig så kan vi göra en lista. Det skulle väll vara en bra ide?(:[/fail]

Läste att om det står "amd" på ditt pcb på grafikkortet så kan du över/undervolta , men om det inte gör det så går det inte så länge du inte flashar bioset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosen70:

[fail]Hmm, alla som har provat och INTE kan volta sitt grafikkort kan skicka pm till mig så kan vi göra en lista. Det skulle väll vara en bra ide?(:[/fail]

Läste att om det står "amd" på ditt pcb på grafikkortet så kan du över/undervolta , men om det inte gör det så går det inte så länge du inte flashar bioset...

Gäller inte för alla grafikkort tyvärr

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara varför efter att höjt min klock och ska köra ett stresstest den bara testar 2D-läget när det är 3D-läget jag klockat...

Har ett GTX 275 förövrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Kan någon förklara varför efter att höjt min klock och ska köra ett stresstest den bara testar 2D-läget när det är 3D-läget jag klockat...

Har ett GTX 275 förövrigt.

Prova göra 2 profiler, den första så drar du ner alla frekvenser och sånt till lägsta och använd den som 2d profil. gör en till profil men denna gång med hastigheten som du vill använda och spara den som profil 2. Aktivera profil 2 och kolla om det funkar.

Permalänk

varför kan man inte ändra volten till minnet? Det är därför jag inte kommer högre.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

MSI afterburner fungerar inte för mig sen idag :S vet inte varför men varje gång jag ändrar nått så hänger sig datorn. den ända ändringen jag kan tänka har skapat problem är att jag enablade core voltage men tror knappast det är problemet eftersom jag inte har ändrar den den var på 1200 när jag satt på den och den är fortfarande på 1200 :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolzlo:

MSI afterburner fungerar inte för mig sen idag :S vet inte varför men varje gång jag ändrar nått så hänger sig datorn. den ända ändringen jag kan tänka har skapat problem är att jag enablade core voltage men tror knappast det är problemet eftersom jag inte har ändrar den den var på 1200 när jag satt på den och den är fortfarande på 1200 :/

Pröva att avaktivera det då ? Om det inte funkar så kan det vara att du inte kan överklocka något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

varför kan man inte ändra volten till minnet? Det är därför jag inte kommer högre.

Man har väll aldrig kunnat höja volten till minnet?