AMD 12 till 18 månader efter Intel

Permalänk
Melding Plague

AMD 12 till 18 månader efter Intel

Trots viskningar om Bulldozer redan vid årsskiftet ser det ut som att AMD:s övergång till 32 nanometer dröjer en bit in i 2011. Det innebär att gapet mellan AMD och Intel inte ser ut att krympa inom den närmaste framtiden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men storleken är inte avgörande.. eller vad säger ni flickor?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Jaha då får man stå ut med ett hemskt frånvarande priskrig 32nm

Permalänk
Hedersmedlem

Stackars Amd de behöver verkligen komma ikapp Intel annars fortsätter Intel att dominera den övre marknaden med hutlösa priser.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Trots 45nm tycker jag att 965 är billig, sval och presterar bra.
Men visst, AMD skulle behöva köra på lite, billigare med lägre förbrukning samt bättre prestanda är alltid roligare.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

AMD blir ägt återigen, inte så överraskande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Men storleken är inte avgörande.. eller vad säger ni flickor?

Det är en myt

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Inaktiv

Jag har inga problem med det, bulldozer kommer komma ut ungefär exakt när mitt nästa datorbygge kommer ske. Har inga problem att det skulle bli försenat nån månad heller

Skrivet av Teknocide:

Men storleken är inte avgörande.. eller vad säger ni flickor?

Är faktiskt en myt, alla mina tjejpolare säger samma sak

Permalänk

Hmm undra varför det ser ut såhär? Kan det vara för att det stora blå företaget stänger ute sina konkurenter med olagliga metoder? Inte ligger AMD på latsidan iallafall det handlar bara om resurser vilket Intel har i överflöd efter att ha kontrollerat marknaden med sina "metoder" därför ser det ut såhär.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det här är ju dåligt för oss konsumenter. Intel kan fortsätta ta höga priser i prestandasegmenten för konkurrens där saknas från amd.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Bara att kämpa AMD. Trots att deras arkitektur är efter så har de bra pris, låga temperaturer och snabba processorer.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Skrivet av Gratzner:

Det är en myt

Skrivet av anon134512:

Är faktiskt en myt, alla mina tjejpolare säger samma sak

Han sa faktiskt "avgörande"..
Det kanske spelar roll men det är knappast avgörande.

Permalänk
Medlem

Mycket hänger på hur bra Bulldozer blir. Att de ligger långt efter med tillverkningsprocessen är dock ett väldigt stort problem.

Permalänk
Medlem

Perfekt, då kan man fortsätta köra AMD och se idioterna runtikring slösa pengar på dyrt intel-bjäffs haha!

Seriöst, det har ALLTID varit såhär att intel har dyrare processorer som tillverkas med dyr teknik och inte presterar märkbart bättre än AMD ändå.

ingen nyhet.

Permalänk
Skrivet av Teknocide:

Men storleken är inte avgörande.. eller vad säger ni flickor?

fetast grafikkort vinner?

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra. Hejja AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuppe:

Perfekt, då kan man fortsätta köra AMD och se idioterna runtikring slösa pengar på dyrt intel-bjäffs haha!

Seriöst, det har ALLTID varit såhär att intel har dyrare processorer som tillverkas med dyr teknik och inte presterar märkbart bättre än AMD ändå.

ingen nyhet.

Syftet med mindre "process" är ju att det ska kosta mindre och ha lägre strömförbrukning...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuppe:

Perfekt, då kan man fortsätta köra AMD och se idioterna runtikring slösa pengar på dyrt intel-bjäffs haha!

Seriöst, det har ALLTID varit såhär att intel har dyrare processorer som tillverkas med dyr teknik och inte presterar märkbart bättre än AMD ändå.

ingen nyhet.

I stort rätt med en liten modifikation skulle jag tro.
Intels tillverkningsteknik är knappast dyrare, förmodligen är den billigare, då de i.a.f. hittills inte använt SOI och de tillverkar större volymer, vilket rimligtvis borde sänka kostnaden per st. Här har vi nog också den största förklaringen till att Intel kan göra storvinster trots lågkonjukturer, billig tillverkningskostnad och sen sälja chippen för flera tusen kr styck (inte alla med många).

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Men storleken är inte avgörande.. eller vad säger ni flickor?

It's not the boat, it's the motion of the ocean

Skrivet av Fritt citerat från någon porrskådis (tror det är Kobe Tai):

Having a bigger pen doesn't make you a better writer. But having a good pen is never bad.

Visa signatur

// Etrai
"Ända"/"än" och "enda"/"en", learn the difference!
Kan du inte använda "de" och "dem" korrekt, skriv "dom".
Dator: en sån jag kan spela SotS och patiens på. Mobil: en sån som går att ringa med.

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Det här är ju dåligt för oss konsumenter. Intel kan fortsätta ta höga priser i prestandasegmenten för konkurrens där saknas från amd.

men om alla sluta köpa intel och hjälper AMD upp på banan igen så skulle detta gap bli lite mindre (ironi)

tror ni bulldozer kommer passa rätt ner i amd3 kortet i så fall är det ett givet köp framöver, om inte en 6kärnig prolle dyker ner innan av intresse

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Å andra sidan så har ju inte Intel heller direkt öst vettiga 32nm processorer över oss än så länge...
Var är quadcore-processorerna? (förutom kostsamma xeon prollar)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zlim_zune:

men om alla sluta köpa intel och hjälper AMD upp på banan igen så skulle detta gap bli lite mindre (ironi)

tror ni bulldozer kommer passa rätt ner i amd3 kortet i så fall är det ett givet köp framöver, om inte en 6kärnig prolle dyker ner innan av intresse

Finns ju en tråd om bulldozer med en länk där det står tydligt att den ska passa AM3 kort, men kommer bara supporta DDR3 minnen vad jag förstått

Skrivet av Blackbird_CaD_:

AMD blir ägt återigen, inte så överraskande.

Inte när det gäller priserna i alla fall

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Intel all the way.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk

Är det här ens en nyhet? Så har det ju varit länge, om inte alltid. Hur lång tid tog det inte innan AMD hoppade på 45nm-tåget? Inte förrän Phenom II, som släpptes ungefär samtidigt som Intels i7or - alltså en halv generation efter Intel (då 45nm trots allt inte gällde genom hela Core 2-generationen).

Men AMD ligger före Intel på en del punkter också, anledningen till att jag ofta väljer AMD. Man får inte mycket bättre prestanda per krona än med AMD. I spel ligger de bara ett fåtal FPS efter Intel-system, ibland ligger de t o m före. Nya Phenom II X6 klockar helt sjukt bra. Men en av de största fördelarna AMD har stavas Black Edition. Många överklockare vill ha upplåst multipel, för att det helt enkelt är en till inställning att pilla med, och det kan man inte ha för mycket av. Man kan använda upplåst multipel antingen för att klocka enkelt eller för att finjustera. Intels Extreme Edition finns ju - men är inte ett alternativ för vanliga dödliga eller folk som inte har direktkontakt med pappas plånbok.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sovereign:

Men en av de största fördelarna AMD har stavas Black Edition. Många överklockare vill ha upplåst multipel, för att det helt enkelt är en till inställning att pilla med, och det kan man inte ha för mycket av. Man kan använda upplåst multipel antingen för att klocka enkelt eller för att finjustera. Intels Extreme Edition finns ju - men är inte ett alternativ för vanliga dödliga eller folk som inte har direktkontakt med pappas plånbok.

Det gäller dock inte nu längre.
http://www.sweclockers.com/recension/12082-core-i7-875k-och-c...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Etrai:

It's not the boat, it's the motion of the ocean

Det är alltså frekvensen som avgör!

Skämt åt sido. Någon som vet när lite "billigare" 32 nm prollar från Intel kommer ut?

Har en annan fråga, kör AMD fortfarande med "pinnar" på baksidan av processorn? Det var faktiskt så länge sedan jag hade en AMD så jag har inte så bra koll. Sista AMD'n jag hade var innan jag bytte till P4 eller C2D tror jag.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

AMD ligger inte efter, det är Intel som som ligger före alla andra. Med hjälp av olagliga metoder har Intel lyckats kapa till sig en på gränsen till monopolliknande ställning och det ger dem resurser att ligga steget före alla andra. Men dagen då det inte går att krympa kretsar längre närmar sig och det skall bli intressant att se hur Intel agerar då för att ligga före.

Permalänk
Skrivet av Brodholm:

Det är alltså frekvensen som avgör!

Skämt åt sido. Någon som vet när lite "billigare" 32 nm prollar från Intel kommer ut?

Har en annan fråga, kör AMD fortfarande med "pinnar" på baksidan av processorn? Det var faktiskt så länge sedan jag hade en AMD så jag har inte så bra koll. Sista AMD'n jag hade var innan jag bytte till P4 eller C2D tror jag.

Japp , Det är "pinnar" på AMD prollar!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Hoppas Bulldozer blir bra

Permalänk

Lite synd att de ligger efter men De står sig bra emot intel även fast de har högre tillverknings process.

Visa signatur

I am Extrazz.