Core i7 860 2,8 eller Phenom II X6 1055T 2,8?

Permalänk
Medlem

Core i7 860 2,8 eller Phenom II X6 1055T 2,8?

Hej, det har blivit dags för mig att skaffa ny burk, och då min är tillräckligt gammal för att ha en enkel 32 bit intel pentium 3 processor så har jag i stort sätt ingen aning om de nya processorerna på marknaden. Har hört lite löst prat om att Intel har titeln som bäst processor över AMD i de flesta aspekter, men det är inget jag förankrar mig i.
Valet står nu mellan två datorer; en dator med Intel Core i7 860 (2,8 ghz) eller en med Amd Phenom II x6 1055t (2,8 ghz); datorn med AMD processorn är en dyrare modell (ligger 1,5 k över intelburken) och tänkte därför köpa den - självklart också för att AMD'n ligger på 1055 och Inteln på 860.

Min fråga är då om detta gör så stor skillnad, eller om i7'n är lika bra som denna processor, eller helt enkelt bättre?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinHM:

Hej, det har blivit dags för mig att skaffa ny burk, och då min är tillräckligt gammal för att ha en enkel 32 bit intel pentium 3 processor så har jag i stort sätt ingen aning om de nya processorerna på marknaden. Har hört lite löst prat om att Intel har titeln som bäst processor över AMD i de flesta aspekter, men det är inget jag förankrar mig i.
Valet står nu mellan två datorer; en dator med Intel Core i7 860 (2,8 ghz) eller en med Amd Phenom II x6 1055t (2,8 ghz); datorn med AMD processorn är en dyrare modell (ligger 1,5 k över intelburken) och tänkte därför köpa den - självklart också för att AMD'n ligger på 1055 och Inteln på 860.

Min fråga är då om detta gör så stor skillnad, eller om i7'n är lika bra som denna processor, eller helt enkelt bättre?

Inteln vinner i de flesta test, trots att amdn igentligen är starkare, pga dåligt trådade applikationer. En rigg med amd phenom 1055t bör bli billigare än intel 860 och inte tvärt om. Väljer du delar själv och låter inet eller annat bolag montera åt dig, så märker du att amd-riggen blir lite över 1000 kr billigare.

Ur framtidssäkerhetsperspektiv, så är amd:n bättre. Men ur ren prestanda vinkel är inteln bättre. Så är inteln 1500kr billigare, satsa på den! såvida det inte är andra delar som gör den billigare.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Det här handlar om två burkar från dustin, så prestandan beror förmodligen mer på hdd, gfx, ram osv, men det enda som jag egentligen bryr mig om är processorn eftersom det är den som ska hålla en viss standard så länge som möjligt (då jag inte köper burk så ofta), och att allt annat på burken som jag prioriterar kan bytas ut eller köpas mer av vid behov. Är Intel'n en dyrare processor i sig så väljer jag självklart den. Tack för svaret!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinHM:

Det här handlar om två burkar från dustin, så prestandan beror förmodligen mer på hdd, gfx, ram osv, men det enda som jag egentligen bryr mig om är processorn eftersom det är den som ska hålla en viss standard så länge som möjligt (då jag inte köper burk så ofta), och att allt annat på burken som jag prioriterar kan bytas ut eller köpas mer av vid behov. Är Intel'n en dyrare processor i sig så väljer jag självklart den. Tack för svaret!

Det enda problemet med intel, är att när du tröttnar på den, räcker det inte med att byta processor. De byter plattform så ofta att du kommer vara tvungen att köpa både nytt moderkort och ny processor. När det gäller amd, kommer moderkortet i alla fall vara kompatibel med nästa generation processorer. Frågan är hur ofta du byter processor. Så ja, kör på intel.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Helt ärligt så blir det nog så att när dagen kommer att byta processor, blir det en helt ny burk istället; Brukar göra på det viset för att använda gamla burkar som backup för filer, så så långt som det räcker så är Intel valet i den aspekten också

Visa signatur