Bo i Stockholm, vilka stadsdelar ska man undvika?

Permalänk
Medlem

Så länge man struntar i att bo i anslutning till blå tunnelbanelinje (eller ja, de centrala stationerna där är trevliga, men det går snabbt utför ju längre ut man kommer på linjen) och röd linje söderut (efter liljeholmen) så ska det nog vara rätt lugnt oavsett var du hittar en lägenhet.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twiggeh:

Så länge man struntar i att bo i anslutning till blå tunnelbanelinje (eller ja, de centrala stationerna där är trevliga, men det går snabbt utför ju längre ut man kommer på linjen) och röd linje söderut (efter liljeholmen) så ska det nog vara rätt lugnt oavsett var du hittar en lägenhet.

Finns ju vettiga områden på blåa, Sundbyberg, Solna Centrum, Näckrosen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twiggeh:

Så länge man struntar i att bo i anslutning till blå tunnelbanelinje (eller ja, de centrala stationerna där är trevliga, men det går snabbt utför ju längre ut man kommer på linjen) och röd linje söderut (efter liljeholmen) så ska det nog vara rätt lugnt oavsett var du hittar en lägenhet.

Är lugnt några pluppar till på röda linjen. Bor själv i Mälarhöjden och det är hur lugnt som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElDiablo:

Finns ju vettiga områden på blåa, Sundbyberg, Solna Centrum, Näckrosen.

Skulle räkna dom som centrala...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElDiablo:

Finns ju vettiga områden på blåa, Sundbyberg, Solna Centrum, Näckrosen.

Sundbyberg är ju okej, men Solna skulle jag inte kalla vettigt.

Skrivet av Handa:

Skulle räkna dom som centrala...

Inte direkt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Handa:

Skulle räkna dom som centrala...

Killen har säkert en väldigt viiid bild av vad som är nära:D: för mig är "nära" söder och liknande "närområden". Huddinge är ju dessutom en egen kommun så att säga att denna är nära är ju som att saga att grannkommun A ligger nära i förhållande till B.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Sundbyberg är ju okej, men Solna skulle jag inte kalla vettigt.

Inte direkt.

Vad är det för fel på t.ex. Råsunda/Näckrosen? Jag bor själv i Råsunda och tycker det är fint här, skulle helt klart rekommendera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElDiablo:

Vad är det för fel på t.ex. Råsunda/Näckrosen? Jag bor själv i Råsunda och tycker det är fint här, skulle helt klart rekommendera det.

NÄckrosen skulle jag säga är helt underbart att bo i. har några bekanta som bor där. Samt att jag jobbar i det området: väldigt lugnt och städat.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Farsam och hans f.d sambo bodde inte långt därifrån tag när de flyttade in tillsammans.. Mycket trevligt områd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElDiablo:

Vad är det för fel på t.ex. Råsunda/Näckrosen? Jag bor själv i Råsunda och tycker det är fint här, skulle helt klart rekommendera det.

Solna centrum var det jag reagerade på. Tycker det närmar sig ghetto i stil med Jakobsberg

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Detta gäller alla storstäder, så är din bästa chans att få tag i en bostad är igenom kontakter på ditt nya jobb, de behöver säkerligen ändå "borga" för ditt kontrakt. Att som privatperson försöka hitta bostad är inte lätt.

Vet själv t ex att det kommunala bolaget i lund inte hyr ut till folk som inte jobbar i Lund om man söker bostad hos dem. Sen finns det ju massor av privata bolag, men utan att företaget står som garant är de inte intresserade....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Solna centrum var det jag reagerade på. Tycker det närmar sig ghetto i stil med Jakobsberg

Solna Centrum är den närmsta tunnelbanestationen Råsunda. Jag tycker iaf inte Råsunda är ghetto :s

Permalänk
Medlem

Skulle helt klart rekommendera hammarbysjöstad ny byggena där är väldigt trevliga och tar inte mer en 25-30 minuter till stora essingen och ca 2-5 min till gullmars och därifrån ca 7-8 min så är du inne på centralen,

Nu vet jag dock inte hur chanserna är att få tag på en lägenhet där men det är ett område som är väldigt lungt iaf och relativt nära till allt.

Annars rekomdenderar jag ny byggena vid årsta berg?
Eller hitta något nice i liljeholmen/gröndal.

Dessa rekomnderar jag mest för att det ligger i anslutning till tvärbanan som går raka vägen till stora essingen.

Det är mina tips jag har alltid varit kär i våra södra förorter så har inte så mycket att säga om resten av staden(kommer själv aldrig flytta norr om slussen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubbb:

Skulle helt klart rekommendera hammarbysjöstad ny byggena där är väldigt trevliga och tar inte mer en 25-30 minuter till stora essingen och ca 2-5 min till gullmars och därifrån ca 7-8 min så är du inne på centralen,

Nu vet jag dock inte hur chanserna är att få tag på en lägenhet där men det är ett område som är väldigt lungt iaf och relativt nära till allt.

Det är väl närmast omöjligt, eller jag vet en som faktiskt fick tag i en lägenhet där men nuförtiden vettefan..

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Hoppas du trivs i stockholm med tanke på att du bor norr över nu! Jag skulle få panik.
Känns som att om man får ett jobb i stockholm så tar det över en timme att åka till det hur man än gör.
Själv bor jag 3 minuter gångavstånd från jobbet. Ändå har jag firmabilen hem hehe

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Solna centrum var det jag reagerade på. Tycker det närmar sig ghetto i stil med Jakobsberg

Vad säger du om Jakan

Var precis hos min polare som fått ett förstahandskontrakt i Hornstull. Riktigt fint och centralt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Vad säger du om Jakan

Var precis hos min polare som fått ett förstahandskontrakt i Hornstull. Riktigt fint och centralt!

Jakan är ju ghetto. Villaområdena är okej, men lägenhetsområdena är ju riktigt ghetto. Har bott i jakan hela livet fram tills för 4 månader sen typ :p.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jakan är ju ghetto. Villaområdena är okej, men lägenhetsområdena är ju riktigt ghetto. Har bott i jakan hela livet fram tills för 4 månader sen typ :p.

Jaha se på fan, ja.. Har bott här i kanske 5 år. När jag är ute så är jag aldrig här ändå. Enda var väl ett tag då man hängde på villan/PG och MP några gånger. Bor precis vid station, framför sjöbergska

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Jaha se på fan, ja.. Har bott här i kanske 5 år. När jag är ute så är jag aldrig här ändå. Enda var väl ett tag då man hängde på villan/PG och MP några gånger. Bor precis vid station, framför sjöbergska

Ahh, min gamla skola ;). Jag har aldrig gått ut i Jakan heller, men det är faktiskt stökigare i jakan än på andra mer centrala platser, även om det är helt okej så länge man inte bor typ vid sångvägen eller högst upp på söderhöjden. Har bott där sen jag fyllde 6 år och sen 17 år framåt (förutom ett år utomlands), så det är ju välkända kvarter, men det är ju ändå lite ghetto :p.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Sollentuna är väldigt fint område......not, flytta inte hit.

Permalänk

När man pratar om Järfälla öht så är det väl bara Söderhöjden (Jakobsberg) och Termovägen (Kallhäll) man gör smart i att undvika?
Tråkig kommun dock

Visa signatur

Mina inlägg kan innehålla spår av ironi och/eller sarkasm.
加油!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Watertrue:

När man pratar om Järfälla öht så är det väl bara Söderhöjden (Jakobsberg) och Termovägen (Kallhäll) man gör smart i att undvika?
Tråkig kommun dock

Vet inte hur det är i andra kommuner men vi har ju en del nice saker. IKEA + hela barkarby outlet + willys + netonnet. Sen har jag 100/100 i Jakan så det är sweet

Permalänk
Skrivet av CloX:

Vet inte hur det är i andra kommuner men vi har ju en del nice saker. IKEA + hela barkarby outlet + willys + netonnet. Sen har jag 100/100 i Jakan så det är sweet

Sant, men området runt Barkarby Outlet är väl det enda i kommunen som är direkt bra?

Visa signatur

Mina inlägg kan innehålla spår av ironi och/eller sarkasm.
加油!

Permalänk
Medlem

Tack än en gång för alla svar. Nog för att jag inte direkt kan välja och vraka mellan stadsdelar så känns det ändå bra att ha liite mer att luta sig mot.

Fick i alla fall beskedet idag att jag fick jobbet, och sitter här med världens ångest. Kan knappt glädjas åt det än. Känner ingen där alls och har ingen lägenhet. Får i alla fall känna att jag lever. =p

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av s.c.s.i.:

Tack än en gång för alla svar. Nog för att jag inte direkt kan välja och vraka mellan stadsdelar så känns det ändå bra att ha liite mer att luta sig mot.

Fick i alla fall beskedet idag att jag fick jobbet, och sitter här med världens ångest. Kan knappt glädjas åt det än. Känner ingen där alls och har ingen lägenhet. Får i alla fall känna att jag lever. =p

Bara söka på Blocket och ta första bästa och sen försöka hitta ett förstahandskontrakt, det tar nog bara en halv livstid om du ska ha den innanför tullarna precis utanför tullarna kanske det räcker med 30 års kötid Sen kan du ju alltid ha flyt om du ringer runt till diverse värdar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jakan är ju ghetto. Villaområdena är okej, men lägenhetsområdena är ju riktigt ghetto. Har bott i jakan hela livet fram tills för 4 månader sen typ :p.

Fast när man kallar någon stadsdel i Sverige för ett ghetto så känns det som att man inte upplevt särskilt mycket.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast när man kallar någon stadsdel i Sverige för ett ghetto så känns det som att man inte upplevt särskilt mycket.

Ne, det är ju inte direkt ghetto jämfört med andra ställen i världen. Men allt måste ju vara lite relativt :).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElDiablo:

Bara söka på Blocket och ta första bästa och sen försöka hitta ett förstahandskontrakt, det tar nog bara en halv livstid om du ska ha den innanför tullarna precis utanför tullarna kanske det räcker med 30 års kötid Sen kan du ju alltid ha flyt om du ringer runt till diverse värdar etc.

Tack för ditt stöd!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av s.c.s.i.:

Tack för ditt stöd!

Det är lugnt Kan man hjälpa så varför inte

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Stockholm är nog egentligen inte speciellt farligt. Det skulle vara om du rör dig ute framåt småtimmarna nära mysko gäng i avsides gränder då..

Inte för att låta rasistisk, men vill du vara säkrare så är det väl främst de invandrartäta områdena såsom Rinkeby, Tensta, Husby, Fittja, Botkyrka osv du bör undvika.
Sedan är det viktigt att se till att man har nära till kollektivtrafiknätet och speciellt tunnelbanan. Det underlättar en hel del om man vill ta sig in till stan snabbt.

Är Husby ett dåligt område att bo på ? har nämligen även jag planer på att flytta till Stockholm då ja tänkt börja plugga på KTH i Kista och såg att det fanns någon ledig lägenhet där precis vid T-stationen.
Husby - Google Maps

Undrar även om hur det är i Kista ? fint ? farligt ?

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!