HDBaseT skickar högupplöst video via nätverkskabel

Permalänk
Melding Plague

HDBaseT skickar högupplöst video via nätverkskabel

Den första versionen av den nya videostandarden HDBaseT är färdigställd. Gränssnittet utmanar HDMI och kan skicka allt ifrån högupplöst video till ljud och data via vanliga nätverkskablar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med allt i samma kabel

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Trevligt med allt i samma kabel

+1 riktigt trevligt

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Kan man verkligen försörja en tv med power throu ethernet ? eller menar dem andra saker ? undrar hur länge innan det kommer vga med detta.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ja detta låter ju onekligen väldigt intressant.

Permalänk
Medlem

Det här längtar jag efter. Äntligen någon som fattar att 2-5m är ett galet kort koppel. Som stödhjul på en racebil.
Har velat flytta burkarna in i klädkammaren hu länge som helst men alla DVI->ETH-adaptrar kostar ju multum när man har 5 skärmar det ska till... Plus KVM till två datorer på det

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Detta betyder ju att man i framtiden kommer att kunna använda sin stationära dator som HTPC utan att behöva krångla en massa. Man behöver bara dra fram en ethernetkabel till tv:n

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

ström via ethernet?
Visseligen skönt med lite tunnare kabel men undrar dock lite hur detta kommer kunna sli igenom.
borde inte det vara skärmad tp dom kommer vilja köra med eller vad tror ni? skulle det funka med oskärmat?
Vet att i hemmet så bör man klara sig med oskärmat om man inte drar genom ett ställverk ^^

kommer bli spännande och se hur detta utvecklar sig XD
kommer dock stanna kvar med hdmi då allt i hemmabion kör på det :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Mäktigt O_O. Sen när alla har displayport så kommer treenigheten med vanlig strömkabel vara klar. Inga mer kablar kommer behövas

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk

En jävlig najs fördel skulle ju vara att man inte behöver betala multum för kablen. En 3-4 meter HDMI kabel kostar ganska mycket men TP är nästan gratis.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Jag kommer då inte att byta min TV och hemmabioanläggning för att det kommer ut en ny standard...
Säkert bra för vissa, men jag stör mig bara på att det kommer nya "standarder" hela tiden, kan de inte bara bestämma sig och köra på en standard nån gång?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jag kommer då inte att byta min TV och hemmabioanläggning för att det kommer ut en ny standard...
Säkert bra för vissa, men jag stör mig bara på att det kommer nya "standarder" hela tiden, kan de inte bara bestämma sig och köra på en standard nån gång?

En äkta bakåtsträvare! Bränn de på bål!
Som så många gånger tidigare så måste en standard presenteras och kunna konkurrera med andra standarder innan det blir monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jag kommer då inte att byta min TV och hemmabioanläggning för att det kommer ut en ny standard...
Säkert bra för vissa, men jag stör mig bara på att det kommer nya "standarder" hela tiden, kan de inte bara bestämma sig och köra på en standard nån gång?

Jo visst vi skulle ha stannat på scart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malve:

En äkta bakåtsträvare! Bränn de på bål!

Skulle du vilja byta tv pga ny standard?
Jag tänker inte byta min proj mitt ps3 eller min 7.1 receiver bara för att kunna köra över ethernet.

Om projen går sönder och jag måste byta så skaffar jag en som stödjer båda tills min reciever plockar ner skylten också.

Man är inte bakotsträvare bara för att man inte vill vara först med allt nytt. Kallas att vara ekonomisk!
kan ju även tillägga att alla inte har råd att byta utrustning för 45000kr bara för att slippa hdmi :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Skulle du vilja byta tv pga ny standard?
Jag tänker inte byta min proj mitt ps3 eller min 7.1 receiver bara för att kunna köra över ethernet.

Om projen går sönder och jag måste byta så skaffar jag en som stödjer båda tills min reciever plockar ner skylten också.

Man är inte bakotsträvare bara för att man inte vill vara först med allt nytt. Kallas att vara ekonomisk!
kan ju även tillägga att alla inte har råd att byta utrustning för 45000kr bara för att slippa hdmi :\

var nog detta han syftade på

Skrivet av Piece of Cake:

Jag kommer då inte att byta min TV och hemmabioanläggning för att det kommer ut en ny standard...
Säkert bra för vissa, men jag stör mig bara på att det kommer nya "standarder" hela tiden, kan de inte bara bestämma sig och köra på en standard nån gång?

Jag tycker inte heller det är värt att byta ut hela hemmabioanläggningen men jag välkomnar alltid ny teknik.

Permalänk
Skrivet av RainesX:

ström via ethernet?
Visseligen skönt med lite tunnare kabel men undrar dock lite hur detta kommer kunna sli igenom.
borde inte det vara skärmad tp dom kommer vilja köra med eller vad tror ni? skulle det funka med oskärmat?
Vet att i hemmet så bör man klara sig med oskärmat om man inte drar genom ett ställverk ^^

kommer bli spännande och se hur detta utvecklar sig XD
kommer dock stanna kvar med hdmi då allt i hemmabion kör på det :\

Hmm, funderar också på det där med ström. Inte kan det väl va 220v AC dom menar ?

Som jag fattat det så kan du ha en adapter som du kopplar in hdmi osv. i, sen tp kabel till tv'n eller om din tv ej har stöd för HDBaseT så har du en till adapter(som har hdmi ut osv alla kontakter) i andra änden som du kopplar in tp i.

Så man behöver inte byta ut något på så sätt, det har funnits ett litet tag men det är först nu som LG, samsung och sony har enats om en standard som dom kommer köra i sina apparater.

YouTube - Valens' HDBaseT 5Play Demo

Permalänk
Medlem

Låter ju bra om det är snabbt och hög kvalitet, i så fall känns det som hdmi är ett skämt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

var nog detta han syftade på

Jag tycker inte heller det är värt att byta ut hela hemmabioanläggningen men jag välkomnar alltid ny teknik.

Mm kom och tänka på det sen efter.
Lite mycket i huvet så jag läste nog in lite för mycket där ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Detta betyder ju att man i framtiden kommer att kunna använda sin stationära dator som HTPC utan att behöva krångla en massa. Man behöver bara dra fram en ethernetkabel till tv:n

Detta finns redan i dag och är dessutom trådlöst via dlna och via vad den anda standarden för bild nu hette... HTPC är så 2000!

Permalänk
Medlem

Verkade ju hur bra som helst tills man såg Sony-loggan. Nu vågar man inte ens tänka på vad för DRM de har hittat på till denna standard.

Permalänk
Medlem

http://hdbaset.org/files/HDBaseT_Comparison_Table_Nereus.pdf

100w kan dom tydligen skicka.

sedan behöver man inte byta allting bara för att det kommer nya grejjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

var nog detta han syftade på

Jag tycker inte heller det är värt att byta ut hela hemmabioanläggningen men jag välkomnar alltid ny teknik.

men det finns dem som jag. som inte ha platt tv än och som kör ljud via klassisk stereo med analoga signaler^^

Permalänk
Medlem

Trevliga saker, men jag kommer inte köpa en ny TV på väldigt många år. Min förra TV hade jag i 12 år och har precis börjat med denna. Så om inte PS5 stödjer HDMI för min nuvarande TV så blir jag sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaktiv:

men det finns dem som jag. som inte ha platt tv än och som kör ljud via klassisk stereo med analoga signaler^^

Med andra ord du kan spela duck hunt på nes
Blir lite avis nu light gun funkar inte på proj

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

ström via ethernet?

POE eller Power over Ethernet är en gammal sak. används bla till att driva accesspunkter till trådlöst och vissa mindre switchar m.m (slipper man dra extra ström dit också)

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk

Jag sitter och jublar här! Att standardisera allting till att bara använda en typ av kabel innebär att det blir lönsamt att bygga nätverkspatch även i privata bostäder och ha flera jack i varje rum. Då kan allting kopplas till allt och med tanke på att nätverkskabel är flerfaldigt mycket billigare än t.ex. HDMI, så sparar man även pengar. År 2010, när vi har datorer som kan göra allt, så borde ju detsamma gälla kablarna som används. Vi behöver inte tre olika standarder för att ansluta en skärm till ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

POE eller Power over Ethernet är en gammal sak. används bla till att driva accesspunkter till trådlöst och vissa mindre switchar m.m (slipper man dra extra ström dit också)

Helt sant. Hade helt glömt det.
Dock så handlar det om mycket små strömmar oftast och typ 20-30watt (eller?)
detta skall kunna driva 100w enligt vad någon nämnde. Vad i ett system kan ha nytta av det lilla?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Kazutoyo:

Trevliga saker, men jag kommer inte köpa en ny TV på väldigt många år. Min förra TV hade jag i 12 år och har precis börjat med denna. Så om inte PS5 stödjer HDMI för min nuvarande TV så blir jag sur

Man behöver inte byta nåt.

YouTube - Valens' HDBaseT 5Play Demo

Permalänk
Medlem

Bara jag som funderar över hur de har tänkt mata upp till 100watt i en ethernet kabel?

Javisst finns det något som heter power over ethernet, men då har det rört sig om mycket mindre styrka, vanligtvis under 10watt, det tiodubbla känns som en rejäl höjning!

Låter för bra för att vara sant, men funkar det så ja, det är bara att njuta!

Permalänk
Skrivet av guos89:

bara jag som funderar över hur de har tänkt mata upp till 100watt i en ethernet kabel?

Javisst finns det något som heter power over ethernet, men då har det rört sig om mycket mindre styrka, vanligtvis under 10watt, det tiodubbla känns som en rejäl höjning!

Låter för bra för att vara sant, men funkar det så ja, det är bara att njuta!

30w..