Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2007

Köpråd bärbar max 13"

Hej,

Är ute efter en bärbar dator max 13", 14" funkar också om den är lätt och slimmad.

Budget 6000 kr.

Datorn kommer användas till:

Media: Bild, ljud, film (gärna klara 1080p utan problem)
Word, excel, bildbehandling, surf.
Gärna klara av att ha lite saker igång samtidigt utan att sega sönder

Tack på förhand.

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm (Sundbyberg)
Registrerad
Maj 2005

Skulle utan tvekan rekommenderat en HP ProBook 4320s men med din budget har du tyvärr bara råd med Celeron-modellen och den vet jag inget om. Köp inte en 4310s bara, den må vara rätt billig men byggkvaliten är hemsk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av KiWo:

Skulle utan tvekan rekommenderat en HP ProBook 4320s men med din budget har du tyvärr bara råd med Celeron-modellen och den vet jag inget om. Köp inte en 4310s bara, den må vara rätt billig men byggkvaliten är hemsk.

Tack för tipset

Vad tycker du/ni om Egenskaper för HP Pavilion DM3-1130eo

- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm (Sundbyberg)
Registrerad
Maj 2005

Den duger ju i prestanda så är det men min erfarenhet av pavillion är att kvaliteten är bristande HP är också sämst i hållbarhetsstatistiken. Asus är bäst kolla om du hittar nån likvärdig Asus. Då skulle jag välja den

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av KiWo:

Den duger ju i prestanda så är det men min erfarenhet av pavillion är att kvaliteten är bristande HP är också sämst i hållbarhetsstatistiken. Asus är bäst kolla om du hittar nån likvärdig Asus. Då skulle jag välja den

Mm gillar också asus.

Tittade lite på Egenskaper för Asus UL30VT-QX030V

Är den prisvärd eller det går att hitta bättre om man lyfter sig till 7000kr?

Sen finns det även Asus X42JV-VW024V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer som är en i3 processor. Någon som vet hur stor skillnaden är mot en dualcore i samma prissegment?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm (Sundbyberg)
Registrerad
Maj 2005

Hänvisar till denna artikel: http://www.sweclockers.com/nyhet/10145-asus-bast-hp-samst-i-k...

Skulle valt den: Egenskaper för Asus X42JV-VW024V

Har i3 i min HP (ja jag har en HP dock genom jobbet). Hade tidigare en C2D och den här datorn är snabbare, tystare och kallare. Ja i3 är bättre på absolut allt. Grafikkortet i ovanståeende dator var också riktigt najs. Hårdisken var kanske i minsta laget men en extern är ju nästan gratis

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Sep 2008

Jag lånar tråden lite och ställer ungefär samma fråga. Skulle helst vilja ha en 13" för runt 5.000:- egentligen, men jag har fastnat lite för Asus UL30VT-QX030V som kostar ca 7000:-.
Asus UL30VT-QX030V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Och jag har även varit inne på en Samsung X420-JAO3, dock så är det en 14" och den kostar nästan 8000:-. Så Asusen känns väl mer värd, men jag har fått för mig att Samsungs datorer är bra.
Samsung X420-JA03 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Jag ska väl för det mesta ha datorn till att skriva, surfa och titta på film. Men det är väl inte negativt om det går att spela en del nya spel, men det spelar inte så stor roll. Vill också helst ha HDMI-uttag, men det kanske inte är så superviktigt egentligen.

Men är det någon som har något bra tips på en bärbar runt 13" som kostar runt 5-6 tusen?
Jag själv har ju tänkt att leta lite mer efter en som passar mig, men det kanske är någon som har ett vettigt förslag så här på rak arm..? (Om inte, så behöver ni inte göra er besväret att leta upp något åt mig. Det kan jag göra själv i så fall)

/ Fredrik