Flytta till Köpenhamn (Tips och råd efterfrågas)

Permalänk
Medlem

Flytta till Köpenhamn (Tips och råd efterfrågas)

Hej

Har nu bestämt mig för att flytta till Köpenhamn efter en lång tids tänkande.
Jag har ett butiksjobb klart där och en tillfällig bostad där jag kan bo ett tag, men både jobbet och lägenheten är mer en nödlösning för tillfället. Jag ska åka ner nästa vecka och tänkte då försöka hitta boende samt ett annat bättre jobb.

Det jag undrar över lite är följande:
- Vart letar man enklast bostad? Jag vet att folk säger att det är svårt att hitta boende, men tanken är att min bror ska med så vi kan ta en större bostad och dessutom flyttade tre vänner över för två månader sedan och fick tag på en lägenhet väldigt snabbt (en väldigt fin dessutom).

- Vad rekommenderar ni att man söker jobb? Jag jobbar för tillfället som IT-konsult och har god arbetserfarenhet och utbildning bakom mig. Jag har dessutom jobbat som skötare på rättspsyk, som DJ, projektledare, webdesigner och bokningsansvarig på en nattklubb/spelställe. Så jag har gjort lite allt möjligt, det behöver med andra ord inte vara just inom IT.

- Min bror har precis tagit studenten och har ingen direkt arbetserfarenhet bortsett från sommarjobb, finns det callcenters i köpenhamn som i Sverige där man kan få jobb utan direkt erfarenhet?

- Vad rekommenderar ni gällandes CV/Personligt brev? Ska jag skriva på svenska eller engelska?

Det var nog allt jag kom att tänka på just nu, vore otroligt tacksam för lite hjälp på vägen.
ps. Flytta till Malmö för att jobba i Köpenhamn är icke aktuellt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Triphys:

Hej

Har nu bestämt mig för att flytta till Köpenhamn efter en lång tids tänkande.
Jag har ett butiksjobb klart där och en tillfällig bostad där jag kan bo ett tag, men både jobbet och lägenheten är mer en nödlösning för tillfället. Jag ska åka ner nästa vecka och tänkte då försöka hitta boende samt ett annat bättre jobb.

Det jag undrar över lite är följande:
- Vart letar man enklast bostad? Jag vet att folk säger att det är svårt att hitta boende, men tanken är att min bror ska med så vi kan ta en större bostad och dessutom flyttade tre vänner över för två månader sedan och fick tag på en lägenhet väldigt snabbt (en väldigt fin dessutom).

- Vad rekommenderar ni att man söker jobb? Jag jobbar för tillfället som IT-konsult och har god arbetserfarenhet och utbildning bakom mig. Jag har dessutom jobbat som skötare på rättspsyk, som DJ, projektledare, webdesigner och bokningsansvarig på en nattklubb/spelställe. Så jag har gjort lite allt möjligt, det behöver med andra ord inte vara just inom IT.

- Min bror har precis tagit studenten och har ingen direkt arbetserfarenhet bortsett från sommarjobb, finns det callcenters i köpenhamn som i Sverige där man kan få jobb utan direkt erfarenhet?

- Vad rekommenderar ni gällandes CV/Personligt brev? Ska jag skriva på svenska eller engelska?

Det var nog allt jag kom att tänka på just nu, vore otroligt tacksam för lite hjälp på vägen.
ps. Flytta till Malmö för att jobba i Köpenhamn är icke aktuellt.

Spännande!

När de gäller lägenhet så finns de längs ströget(en gata ^^) en liten butik/liknande idé där folk som söker inneboende eller vill hyra ut i andra hand hänger annonser. Checka där!
Annars deras dagliga tidning funkar perfekt!

När de gäller sökandet av jobb, Manpowe, adecco och liknande ska du anmäla dig på direkt.
Sen går du till deras arbetsförmedling, de ger även massvis med tips på sidor och tidningar. Så ska nog ej vara några problem.

Finns minst lika många callcenter i köpenhamn som en kräver någon direkt utbildning, men tänk då på att de oftast är för dansktalande kunder, så man ska förstå språket!

Cvet tycker jag du kan ha både på svenska och engelska, vet att jag använde engelska när jag sökte några jobb. Men de kan du nog göra som du vill, skicka på svenska, skriv då även att "Kan även tillhandahålla på engelska"..Alternativt, på manpower kan de även hjälpa dig att översätta de till danska

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Var beredd på helt värdelösa matbutiker, dåliga öppettider, höga priser på typ allt och roliga sprutnarkomaner!
Har även hört att boende är snordyrt.
Bodde där från januari till början av juni (betalade dock inte hyra).

Arbetsmarknaden däremot är rätt trevlig som jag uppfattat det då de har större cirkulation på jobben än i Sverige. Ungdomsarbetslösheten är låg, så det borde inte vara några problem att hitta jobb till din bror. Finns många butiker som har svenska ungdomar.

Får man fråga varför flytten till just Köpenhamn?

Permalänk
Medlem

Blir det inte billigare för dig att pendla från Malmö istället? Du får ju mer eller mindre bro-kortet betalt av danska staten varje månad om jag kommer ihåg det korrekt.

Antar att du redan har fixat med skattekortet och så vidare.. om inte så gör det omgående.