Växla mellan dedikerad och integrerad grafik?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2003

Växla mellan dedikerad och integrerad grafik?

Jag har läst om laptops som stänger av det dedikerade grafikkortet och går över till integrerade grafikkretsar för att spara ström. Är det något alla nya bärbara datorer med dedikerat grafikkort som nu säljs kan göra, eller är det bara vissa som kan växla mellan separat grafikkort och integrerad grafik? Jag tycker att det är intressant eftersom ett dedikerat grafikkort mest bara kommer till sin rätt vid spel och 3D-modellering, vilket inte är något jag tänkt göra särskilt mycket.

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2009

Det är bara vissa som kan göra det om det tydligt står som en feature.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2003

Okej. Jag har visserligen inte letat jättenoga, men hittills har jag bara sett att Acers Timeline X serie har denna funktion. Stämmer det verkligen? I så fall verkar det ju bättre att köpa en dator utan dedikerad grafik, om det är viktigare med batteritid än med spelprestanda. Är det så?

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H