Nvidia lanserar Geforce GTX 460

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lanserar Geforce GTX 460

Nvidia introducerar ett nytt grafikkort som tar Fermi till mellanklassen. SweClockers var med vid den första pressvisningen i Sverige.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Står sig mellan 5830 och 5850, som förväntat.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Techpowerups sammanfattande grafer är intressanta.

Bästa perf. per watt från nvidia.
Avsevärt bättre perf./pris än HD5830. sämre än HD5770 dock.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Shoop, då har man något att läsa på lunchen.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Kortet verkar ju göra riktigt bra ifrån sig

Blir nog ingen flopp detta inte

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

Inte alls illa, bara att lyfta på hatten Nu lär ju AMD få pressa priserna lite om de ska klara det här, står det sig så bra mot 5850 så lär dom måsta sänka priset på det. 5830 blir dessutom bara att glömma, visserligen har det väl aldrig varit ett höjdarkort, det skulle fått vara betydligt bättre. Kanske ett 5840 till samma pris skulle vara på sin plats?

Riktigt bra att dom är med i matchen iaf, än fast jag föredrar AMD så gynnar detta oss alla!

Permalänk
Avstängd

Haha nu lyckas nvidia få ut ett bra kort för pengen. Kanske dom börjar förstå?

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Avstängd

Heat 9c idle? Wut?
Och hur får dom fram 49c på 5850 i 3dmark06 canyon? Kör dom aftermarket kylare eller vad?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det roligaste är nog att många verkar tro att Nvidia har suttit över en öl på krogen och filat ihop GF104 bara för att man fick sådan kritik för GF100.

Att utveckla en grafikprocessor tar år. Say no more.

Så nu är det "bara" för AMD att sänka priserna.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Nvidia verkar även ha fixat bitstreaming av hd-ljud. Äntligen DTS-HD bitstreamat från Nvidia också.

"The GTX 460 will offer full bitstreaming audio capabilities, something the GF100 GPU powering the other GTX 400 series cards could not do. This means that the GTX 460 will be able to bitstream DTS Master Audio and Dolby TrueHD along with the 8 channel LPCM audio capabilities supported by the previous GTX 400 series cards. This brings NVIDIA up to par with AMD, who has offered bitstreaming on the entire range of Radeon HD 5000 series cards. "

Permalänk
Medlem

Intressant kort, dock inte tillräckligt intressant som singel utan då ska det vara par
HD 5850 sitter bra med sin prissättning eftersom det faktiskt är ca 20-30% snabbare än GTX460!

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Hoppas detta leder till prissänkningar av HD5850, blir nog att köpa ett till nämligen Nån som vet när ATI ska släppa sina nya kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Hoppas detta leder till prissänkningar av HD5850, blir nog att köpa ett till nämligen Nån som vet när ATI ska släppa sina nya kort?

Måste vara närmare ett år kvar innan de ska släppas, ifall de inte gör som Nvidia och skriver i ett halvår att de ska släppa Fermin snart och sedan skjuter upp det bara för att locka köpare (eller så är de grymt inkompetenta).

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Det alla missar som lovordar Fermi så är att 5850 faktiskt varit ute i 9 månader nu. Det är ett jävla tag faktiskt. Borde alltså nya AMD kort komma om 3-4 månader om historien upprepar sig som förmodligen sopar mattan med allt förutom GTX480.

Är det ingen som tänker på att de är försenade fortfarande?

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Jag ansåg att GTX 480 var en riktig flopp. Jag ansåg att GTX 470 med senare drivrutiner tog sig sakta men var endå försenat och 5870 var ett bättre köp från början. Men det känns som GTX 480 är 8800GTX och GTX 470 är 8800GTS 640. Nu kommer GTX 460, dvs 8800GT. Man har filat på den utsatta delarna som kunder klagat på, och man har fått fram ett kort för 2200-2500kr vid release (precis som 8800GT) som passar alla! Jag tror GTX 460 kommer bli årets storsäljare. Jag som alla andra Mac fantaster väntar på en uppdaterad iMac snart, jag hoppades på att se ett 5830/5850 i den. Men nu med GTX 460 hoppas jag det är den som slinker in i min nästa iMac!

bra jobbat säger jag! Tumme up!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Sötast

Vad är det med grafikkort egentligen?

Varför är de så _JÄVLA_ sexiga?

Själv sitter jag på dubbla GTX260, så om jag hade bytt rakt av till 1 GTX460 så hade jag inte märkt någon skillnad egentligen.

Men jag vill, vill, VILL!

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Det alla missar som lovordar Fermi så är att 5850 faktiskt varit ute i 9 månader nu. Det är ett jävla tag faktiskt. Borde alltså nya AMD kort komma om 3-4 månader om historien upprepar sig som förmodligen sopar mattan med allt förutom GTX480.

Är det ingen som tänker på att de är försenade fortfarande?

Klart att de är försenade men det här ett bra steg i rätt riktning. Dessutom i det viktiga mellansegmentet.

Och tänk på att det här är det första kortet från nvidia på ett år som kan få Ati att sänka priser.

Sen är det riktigt att det ligger efter. En uppdatering av Atis grafikkort skall komma till hösten. Men det är inte de korten nvidia behöver konkurrera med nu.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vad är det med grafikkort egentligen?

Varför är de så _JÄVLA_ sexiga?

Själv sitter jag på dubbla GTX260, så om jag hade bytt rakt av till 1 GTX460 så hade jag inte märkt någon skillnad egentligen.

Men jag vill, vill, VILL!

Jag var nära att köpa ett GTX460 i går kväll och jag sitter på ett HD5870 :/

Resistance is futile...

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Sötast
Skrivet av tannat:

Jag var nära att köpa ett GTX460 i går kväll och jag sitter på ett HD5870 :/

Resistance is futile...

Haha, verkligen? Men det är väl ett rejält nerköp?

Permalänk
Medlem

Trist om man hade köpt sig ett GTX465, GTX460 framstår ju nu som totalt överlägset det kortet, till ett lägre pris dessutom!

Tack för reviewlänkarna, blev en fin läsning till morgonkaffet!

Verkar som om nVidia till slut lyckats skaka fram en vettig produkt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Verkar prestera mycket bättre än vad jag trodde och tom strömförbrukningen är helt ok.

Undrar om AMD kommer sänka priserna eller om de är nöjda med var 460 hamnade. Har hoppats på lite priskrig men av någon anledning känns det inte självklart att amd kommer vara ordentligt agressiva.

Permalänk
Medlem

GTX460 verkar ha lagt sig en liten bit framför HD5830, och det är en början. Tyvärr är HD5850 fortfarande rätt ohotat för en bit under 3000kr, så jag hoppas verkligen på ett GF104 som kan konkurrera lite där uppe också. Men visst, GTX460 kanske kan få det att hända lite med priserna en bit ner i kedjan. Tog visserligen Nvidia 10 månader efter att Evergreen släppts att få ut ett kort som faktiskt var intressant för folk som inte var beredda att lägga 3500kr på ett grafikkort, men nu är det äntligen här.

Å andra sidan är tillgången på HD5830 låg och efterfrågan hög, så frågan är om AMD sänker priserna eller om de kan sälja slut på sina HD5830 även om de inte ger bäst bang/buck.

EDIT: Jag tycker inte att GTX460 överraskar på något sätt. Det placerade sig prestandamässigt där man kunde gissa och det där med god överklockning tar jag med en nypa salt - Nvidia har skickat ut guld-exemplar till recensenterna förut. Men visst, Fermi done right stämmer nog rätt bra.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ed76:

Verkar prestera mycket bättre än vad jag trodde och tom strömförbrukningen är helt ok.

Just strömförbrukningen såg riktigt intressant ut. Är det 460;n som kommer bli dubbelmacka som några här på forumet har förutspått?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Just strömförbrukningen såg riktigt intressant ut. Är det 460;n som kommer bli dubbelmacka som några här på forumet har förutspått?

Om det kommer en dubbelmacka så blir det nog på dubbla GTX460. Att det inte skulle bli något av en dubbelmacka på GF100 var nog alla (nåja, de flesta) överrens om. Med GTX460 visar ju Nvidia att det går att ha hanterbar strömförbrukning på ett Fermi-chip.

Men HD5970 känns rätt ohotad på toppen om inte (ett hypotetisk) GTX460x2 får rejält upptrissade frekvenser.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

GTX460 verkar ha lagt sig en liten bit framför HD5830, och det är en början. Tyvärr är HD5850 fortfarande rätt ohotat för en bit under 3000kr, så jag hoppas verkligen på ett GF104 som kan konkurrera lite där uppe också. Men visst, GTX460 kanske kan få det att hända lite med priserna en bit ner i kedjan. Tog visserligen Nvidia 10 månader efter att Evergreen släppts att få ut ett kort som faktiskt var intressant för folk som inte var beredda att lägga 3500kr på ett grafikkort, men nu är det äntligen här.

Å andra sidan är tillgången på HD5830 låg och efterfrågan hög, så frågan är om AMD sänker priserna eller om de kan sälja slut på sina HD5830 även om de inte ger bäst bang/buck.

EDIT: Jag tycker inte att GTX460 överraskar på något sätt. Det placerade sig prestandamässigt där man kunde gissa och det där med god överklockning tar jag med en nypa salt - Nvidia har skickat ut guld-exemplar till recensenterna förut. Men visst, Fermi done right stämmer nog rätt bra.

Verkligen inte

Komplett.se - Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA

800mhz från kartong. Jag är rätt säker på att 5850 INTE är ohotad jämfört med denna. 2499kr.... de e najs

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Ett SLI test på gainwardkortet hade vart intressant att se hur det presterar jämfört med ett gtx480.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Jag var nära att köpa ett GTX460 i går kväll och jag sitter på ett HD5870 :/

Resistance is futile...

Haha, samma här. Vet inte varför, men, det är så himla lockande på något sätt. Verkar vara ett extremt trevligt kort! Kanske blir ett Nvidia kort nästa gång man handlar grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Haha, verkligen? Men det är väl ett rejält nerköp?

Jag tänkte att jag kunde testa det lite och sen ha det som fysikkort kanske.

Hjärnan hittar på de mest konstiga saker när köptarmen kontrollerar den

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750