Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2009

Vilken netbook är bäst?

Hejsan. Har blivit lite intresserad av en billig netbook och med det menar jag 2000 kr -klassen. Datorn skall bara användas till att slösurfa på antagligen här följer några kandidater
Fysisk butik: Elgiganten - Compaq Mini CQ10-101so
Nätet: eMachines 250-01G16i (LX.N970B.008) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer och Asus Eee PC 1001PX - 1,66GHz 1GB 160GB 10" - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
Det var egentligen compaqen som triggade mitt intresse för den fanns i elgignatens reklamblad. priset verkade bra så jag kollade lite på prisjakt och det var främst dessa som fångade uppmärksamheten. men andra förslag är såklart välkomna

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Nov 2002

Kolla vilken av dem som ger längst batteritid,räkna med att datorn i praktken bara går hälften av vad tillverkaren lovar med normala inställningar och trådlöst nätverk igång.

Ska den användas ute eller i starkt ljus kanske på tåg eller buss så köp inte med glansig skärm (glossy eller glare), se till att få en med matt skärm.

Jag tycker Asus gör ganska ok datorer, själv skulle jag akta mig för emachines och Compaq är sisådär enligt min mening. Asus är väl enda av de uppräknade med 2 års garanti.

Själv ska jag byta upp mig från min gamla Asus 900 som har fungerat felfritt trots att den har ramlat i golvet två gånger då hunden lyckades dra ner den och detta utan att den fick en enda skråma. Anledningen att byta den är främst att jag vill ha bättre batteritid och större hårddisk ,den har bara 16Gb disk samt att disken är extremslö.

Om man vill lägga mer pengar kommer det annars en del intressant bla från Samsung med en snabbstart som ska kunna starta datorn på bara tre sekunder på deras nya plusmodeller. Men dessa har inte kommit i butik än(ska släppas under juli enligt Samsungs pressmeddelande). En del nya modeller med dualcore processor kommer väl senare i höst till högre pris.

För just runt 2 tusen tror jag Asus är bäst, px modellerna tror jag har matta skärmen också. För 2 tusen får man dock bara de mindre batterierna det är mest det och avsaknad av bluetooth som skiljer mot de lite dyrare. Asusen tror jag finns både med win7 starter eller winXP där de billigaste nog är XP som de vill sälja slut på innan microsofts försäljningstopp i oktober börjar gälla.