Netbook med "dagsljustålig" skärm

Permalänk

Netbook med "dagsljustålig" skärm

Hej!

Jag ska eventuellt börja jobbpendla (buss/tåg), och funderar på att skaffa en liten dator att
ha med mig. Efter en del letande så har jag dock inte lyckats hitta någon med vettiga skärmegenskaper.
Det är önskvärt att skärmen är läsbar i dagsljus, så skärmar med blank yta och/eller dålig ljusstyrka går bort.
I övrigt så behöver datorn vara liten (1-1,5 kg. 10 eller 12 tum), sval, och ha vettig batteritid.

Sedan kan man ju önska sig åtminstone halvvettiga prestanda (för att vara en netbook då) samt touchpad & tangentbord som inte är helt katastrofala...

Någon som har något tips?

Permalänk
Medlem

Jag åkte tåg i veckan och störde mig mycket på att det föll solljus på skärmen. Visst man kan sätta sig i skugga men vad skoj är det att inte kunna sitta vid fönstret!

Hur som helst; om du inte har något emot att skruva lite så kolla in detta: Pixel Qi display works outdoors, is available for netbooks - The Tech Report

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att först och främst att titta efter de datorer som använder sig av non-glossypanel! Finns nog en hel del netbooks där ute som använder sig av non-glossy.
Glossy och solljus går inte alls ihop..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chubs:

Glossy och solljus går inte alls ihop..

Inte Antiglare heller så det är ju sak samma.

Vad du vill ha är en laptop med en "Transflective display", då ska den helst vara glossy dessutom.

En transflektiv skärm är fullt läsbar i direkt solljus med backlight av.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Skillnaden finns där ändå vill jag påstå. Sen i fullt solljus duger inga 'vanliga' skärmar öht.. finns det några bärbara ute med transreflective-panel?

Permalänk
Medlem

I normala prisklasser finns väl i princip bara matta respektive blanka skärmar att välja på där tyvärr de blanka varit i majoritet. Matt skärm är det enda som fungerar(minst dåligt) i ljusa miljöer och alla skärmar får ju problem i direkt solljus ute. Däremot inne i ett tåg kan ju de bästa skärmarna fungera där de sämre är helt omöjliga att se något på under samma förhållande.

Det luriga är ju att många av de blanka har något antireflexfilter typ anti-glare så i specarna är det lätt att gå fel och tro den är matt när den är blank med filter på. Många säljsiter skriver dessutom inte ut vilken skärmtyp det är utan bara upplösningen eller så stämmer inte uppgiften.

Av 10 tummarna vet jag att samsung kör med blank skärm på de flesta av sina netbook och de har en intressant snabbstart av windows 7 på sin helt nya plus serie och där gäller det verkligen att se till att få de nya med tiilägget plus som har nya snabbstarten och inte de gamla som drar igång ett minilinux (hyperspace) vilket också kallas för snabbstart av en del. Nya snabbstarten påstår sig kunna starta windows på 3 sekunder och fungerar det är det ju ett jättelyft på det sätt man ofta använder sin netbook.

Snabb uppstart för bärbara datorer: Samsung kapar väntetiderna | Nyheter från Samsung

Tyvärr är det samma gamla vanliga Atom N450 och intel GMA3150 grafik vilket dock ger bra batteritid (samsungs N210 plus& N220 plus ska fått utökad batteritid med 2timmar upp till 14 timmar på papperet vilket i praktiken kanske hamnar på 7-10 timmar. flashvideo typ nya svtplay lär hacka en del och flashvideo i hd kan man glömma helt. Fast ska man inte titta på strömmande video fungerar det rätt ok om man inte är för kräsen, med filmen på hårddisken och rätt spelare kan tom 720p fungera.

Asus som har haft blanka skärmar ett tag kommer med några nya med matt skärm.

Alla jag har sett hittils med lite högre prestanda dvs bättre grafik och kanske Atom med dual core har dessvärre uteslutande haft blank skärm och sämre batteritider samt ganska högt pris.

Kommer man upp runt 5000kr finns det bättre ultraportabla som både har hyfsad prestanda och batteritid för bara lite till så då tycker jag man lämnar netbooksegmentet.

Ska själv skaffa en ny netbook istället för min gamla Asus som får + för att den aldrig har krånglat även om den nu är för klen i det mesta, och kommer nog att titta på nya samsung modellerna just för snabbstartsfunktionen. tycker mig också ha läst i något test nyligen att skärmarna var hyggliga i ljusstyrka för att vara netbook.

Som kort summering köp inte blank skärm om den ska användas på rörlig fot, även om säljarna försöker övertyga dig om varför just deras förslag av dator med blankskärm fungerar bra.

Permalänk

Tack för tipsen!

N230 låter ju intressant, det verkar dock vara ont om butiker som säljer Samsung-netbooks.
(Elgiganten känns väl sådär...)

Hur är det med billigare ultraportabla (runt 5000), är det större chans för vettig skärm då?
Jag tror att jag nöjer mig med Atom-prestanda med tanke på värmeutveckling, batteritid,
och att jag nog ändå inte skulle göra särskilt avancerade saker med datorn.