Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2010

Studentdator under 5000 kr

Jag står inför ett stundande köp av en laptop. Vad den kommer att användas till är studera (mestadels ordbehandling), surfa, kolla film och lyssna på musik. Så gott det går så vill jag ha en dator som är snabb (åtminstonde förhållandevis), en ganska stor hårddisk (320gb iaf), (om möjligt även att den ska kunna spela hd-film), samt att den ska fungera bra att multitaska med. När det gäller multitaskandet är det inga tyngre applikationer, utan mer ordbehandling, webbläsare, pdfläsare, iTunes/Spotify.

När det kommer till skärmstorlek har jag mer eller mindre fallit för 13,3 tum. Problemet är dock att de flesta laptops som ligger runt 13,3 tum är dyrare än vad min budget tillåter. Något mindre än 13,3 tum ser jag mig antagligen inte köpa.

När det kommer till de specifikationer som jag angivit att jag letar efter så är det självklart så att jag kan tänka mig att tumma på dessa för att få en bra dator som möjligt (tänk exempelvis skärmstorlek, här kan jag tänka mig att gå upp till en 15,6 tum, samt kanske, kanske ner till 12).

Tanken är att laptopen ska köra Win7 Home Premium.

Så mina frågor till er är som följer:
1. Har ni någon dator att rekommendera?
2. Något annat jag ska tänka på vid mitt köp av laptop?
3. Vad anser ni om följande modeller?

- HP Pavilion dm3-1123eo
HP Pavilion dm3-1123eo Entertainment 13,3-tums laptop med aluminiumchassi! - Dator - Laptop - Laptop 13 - 14 tum

- Packard Bell Easynote RS66-T-510NC - kommer med Windows Vista, vilket jag egentligen inte vill ha.
Packard Bell EasyNote RS66-T-510NC 13,3-tums laptop med Core 2 Duo-processor - Dator - Laptop - Laptop 13 - 14 tum

- Asus 1201n-blk064m - 12 tum, vilket jag helst inte vill ha.
WEBHALLEN.com - Asus 1201N-BLK064M - Atom 330 / 2GB / 250GB / 12.1" TFT / Nvidia ION / BT / HDMI / Win7 HP - Svart

Väldigt tacksam för svar, även gällande andra modeller än de namngivna.
WEBHALLEN.com - Asus 1201N-BLK064M - Atom 330 / 2GB / 250GB / 12.1" TFT / Nvidia ION / BT / HDMI / W
WEBHALLEN.com
Kraftfull minidator med HDMI utgång, dual core processor och tillräckligt mycket kraft för FULL HD uppspelning. Eee PC 1201N Seashell är en kraftfull och stilren minidator som kombinerar det bä