Studentdator för max 8000:-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Maj 2007

Studentdator för max 8000:-

Ska börja på universitet nu till hösten och kommer då att behöva en laptop.
Kommer att använda den mycket till studierna men även som underhållning i form av film, musik och spel.

Krav

* Får kosta högst 8000:-
* Bra prestanda i spel
* Smidig att ta med sig
* Windows 7

Tänkte köpa datorn i fysisk butik här i Östersund så de ställen som finns att titta på är Expert, OnOff, Elgiganten och Alina Systems.

Hittar ni en bra dator i någon av dessa butiker?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Mission_zero:

Ska börja på universitet nu till hösten och kommer då att behöva en laptop.
Kommer att använda den mycket till studierna men även som underhållning i form av film, musik och spel.

Krav

* Får kosta högst 8000:-
* Bra prestanda i spel
* Smidig att ta med sig
* Windows 7

Tänkte köpa datorn i fysisk butik här i Östersund så de ställen som finns att titta på är Expert, OnOff, Elgiganten och Alina Systems.

Hittar ni en bra dator i någon av dessa butiker?

Denna är väldigt prisvärd enligt mig för 7000 kronor.

Asus X42JV-VW024V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av marcusnns:

Den verkar helt ok för sitt pris.

Men jag har tittat på en Packard Bell som verkar vara riktigt prisvärd.
Packard Bell Easynote TJ75-JO-582NC Kraftfull laptop med Intel Core i5-processor! - Dator - Laptop - Laptop 15 - 16 tum

15,6-tums LED-skärm
Intel Core i5 430M
4GB RAM
640GB hårddisk
ATI HD5650 1GB DDR3
Windows 7 Premium
HDMI-anslutning

Vad tror ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avdala
Registrerad
Okt 2009

Jag har den modellen fast med 320 gb hdd och den är jätte bra klarar av HoN på högsta grafik och gta 4 / IV på mellan hög. Den kan jag rekommendera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Mission_zero:

Den verkar helt ok för sitt pris.

Men jag har tittat på en Packard Bell som verkar vara riktigt prisvärd.
Packard Bell Easynote TJ75-JO-582NC Kraftfull laptop med Intel Core i5-processor! - Dator - Laptop - Laptop 15 - 16 tum

15,6-tums LED-skärm
Intel Core i5 430M
4GB RAM
640GB hårddisk
ATI HD5650 1GB DDR3
Windows 7 Premium
HDMI-anslutning

Vad tror ni?

Problemet med den modellen är att den är ganska klumpig och osmidig. Har själv pillat på en sådan dator via jobbet.

Spelriggen: Intel i7 3770K - GTX 1070 - 16GB Minne - ASRock P67 Professional - Samsung 840 240GB - be quiet! 730W - Corsair Carbide Air 540 - Eizo FG2421 - Custom vattenkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Hotfuzz08:

Problemet med den modellen är att den är ganska klumpig och osmidig. Har själv pillat på en sådan dator via jobbet.

Klumpig på vilket sätt? Den är iaf inte anmärkningsvärt tung.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Inet.se

Har en sådan själv och är supernöjd. Den kostar dock 8 390 inklusive frakt.

Snarlik prestanda jämfört med packard bellen, men är betydligt lättare. Endast 1,8kg jämfört med 2,7kg. Den har också dubbla grafikkort; det ena för att öka batteritiden (använd då du endast utför vanliga sysslor), det andra för att ge mer kraft (använd då du ska tex spela).

Finns även 5820TG för större skärm, och en dvd-enhet.

Acer Aspire TimelineX 5820TG - Inet.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avdala
Registrerad
Okt 2009

Kan säga att så gör dom datorerna även packarden som är billigare eftersom i5 i3 har inbyggt grafikchiip i processorn...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Mission_zero:

Klumpig på vilket sätt? Den är iaf inte anmärkningsvärt tung.

Nja den är långt ifrån lätt, den är väldigt tjock. Jag skulle välja timelineX framför den alla dagar i veckan. Den är mycket tunnare och smidigare samt inger ett mer kvalitativt intryck.

Spelriggen: Intel i7 3770K - GTX 1070 - 16GB Minne - ASRock P67 Professional - Samsung 840 240GB - be quiet! 730W - Corsair Carbide Air 540 - Eizo FG2421 - Custom vattenkylning.