Cooler Master HAF X

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master HAF X

Det råder ingen brist på chassin för gamers. Cooler Masters välkända serie HAF hör till de mest populära och SweClockers undersöker om det senaste tillskottet lever upp till förväntningarna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fy f*n vad fult.

Och jag stör mig extremt mycket på att Sweclockers använder den vita optiska läsaren.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Fortfarande fult..

Permalänk

Fronten var rätt så snygg eller ok åtminstone men den öppna sidoplåten, nja...

Tycker en detalj var trevlig däremot och det var att bilderna var tagna ute på en åker, kanske för att chassit skulle se lite bättre ut?

Visa signatur

Balle

Permalänk

Ser bättre ut än de tidigare iaf men om det säger mycket vet jag inte

Permalänk

Ja så fult var det inte, men det finns ju mycket snyggare än det där

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Ser bättre ut än de tidigare iaf men om det säger mycket vet jag inte

Kan bara hålla med:D

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

FD R2 <3.
Det var väl inget jätte fel, men, inte vidare stilrent tyvärr.

Permalänk
Avstängd

Vad konstigt att grafikkortet hade samma temp som övriga chassin i full load ... Haf X har ju en 200mm sidofläkt.

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk
Medlem

Åh alla dessa 5,25"-platser... hur många använder fler än en?

En enda plats för slimline-DVD/BD och en i övrigt städad framvagn efterlyses.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Räcker att titta på bilderna. Säger mer än tusen ord. Plastig, sönderstansad, design? knappast!, ful som stryk, kvalitetsbrist rakt igenom. Nej leksakslåda för barn är det. Genomskinliga lead fläktar det är ju ren dynga. 1700Kr i sjön för den lådan skulle jag vilja säga. Måste var den mest överprisade och överhypade serien lådor på länge HAF! Låter lika dumt som det ser ut.

Kan inte begripa vem som köper denna skiten numera. Jag vill se gedigna kvalitativa minimalistiska lådor precis som det ska vara in te denna skiten nån vart framme med legobitarna och hagelbössan för att ta fram.

Permalänk

jag är så konstig att jag gillar en hel del av detta chassi, tror jag hörde att det gick att köp sidpanel utan plexi..

men eftersom snål vargen är igång så funkar mina 2 chieftech towers aldeles utmärkt

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Avstängd

ATCS 840 verkar fortfarande vara CMs bästa utbud.

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk
Medlem

Helt klart...sen att den kostar 1360:- är inte helt fel heller Cooler Master ATCS 840 (Silver) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Fulltower/Server-chassin .

Ontopic: HAF serien har väl aldrig varit snygg men värre finns det alltid :).

Skrivet av jj_viking:

ATCS 840 verkar fortfarande vara CMs bästa utbud.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar rätt nice jag

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Det är ju en haf och det säger sig själv, stor och ful men nu är den större och fulare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Kan inte begripa vem som köper denna skiten numera. Jag vill se gedigna kvalitativa minimalistiska lådor precis som det ska vara in te denna skiten nån vart framme med legobitarna och hagelbössan för att ta fram.

Går detta chassit hem i USA tror du? Att det rör upp så många känslor hemma i landet "lagom" förvånar mig, ni måste inte direkt köpa ett. Jag tycker det är kul att chassin som HAF finns i svenska sortiment, det måste vara ett kanonchassi om man vill ha bra temps i en high-end CF/SLI rig med luft.

Bra recension SweC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Antec är ett amerikanskt företag. Går detta chassit hem i USA tror du? Att det rör upp så många känslor hemma i landet "lagom" förvånar mig, ni måste inte direkt köpa ett. Jag tycker det är kul att chassin som HAF finns i svenska sortiment, det måste vara ett kanonchassi om man vill ha bra temps i en high-end CF/SLI rig med luft.

Bra recension SweC.

Måste var total skit om man vill ha en tyst dator. Inte nödvändigt med fläktar kors och tvärs för bra temps. Chassin som dessa är väldigt ogenomtänkta. Istället finns det fläktar för alla tänkbara scenarion. Slutar med en bullrig och högljud låda. Kör SLI själv utan massa enorma fläktar och feta hål i hela lådan. Inga problem med tempsen inte. Rumstemp i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Räcker att titta på bilderna. Säger mer än tusen ord. Plastig, sönderstansad, design? knappast!, ful som stryk, kvalitetsbrist rakt igenom. Nej leksakslåda för barn är det. Genomskinliga lead fläktar det är ju ren dynga. 1700Kr i sjön för den lådan skulle jag vilja säga. Måste var den mest överprisade och överhypade serien lådor på länge HAF! Låter lika dumt som det ser ut.

Kan inte begripa vem som köper denna skiten numera. Jag vill se gedigna kvalitativa minimalistiska lådor precis som det ska vara in te denna skiten nån vart framme med legobitarna och hagelbössan för att ta fram.

Äger ett HAF 932 och det är riktigt bra tycker jag. Inte jättesnyggt kanske men lätt o bra att bygga i och jävligt sval.
Du kanske ska hålla käften när du inte ens testat produkten utan utgår från bilder?

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk

Trodde den skulle prestera bättre!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

har ett HAF 932 och är mer än nöjd tycker dom alla ser tunga fina bulldosers

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte, testen av de andra chassina, de är väl förmodligen gjorda sedan långt tillbaka, nu i gassande hetta så måste väl ändå tempen där ni testade HAF X vara en bit högre än de övriga?
Det är trots allt svårt att jämföra vilket chassi som har bäst kylning när testen är gjorde vid olika tillfällen / temperaturer.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Räcker att titta på bilderna. Säger mer än tusen ord. Plastig, sönderstansad, design? knappast!, ful som stryk, kvalitetsbrist rakt igenom. Nej leksakslåda för barn är det. Genomskinliga lead fläktar det är ju ren dynga. 1700Kr i sjön för den lådan skulle jag vilja säga. Måste var den mest överprisade och överhypade serien lådor på länge HAF! Låter lika dumt som det ser ut.

Kan inte begripa vem som köper denna skiten numera. Jag vill se gedigna kvalitativa minimalistiska lådor precis som det ska vara in te denna skiten nån vart framme med legobitarna och hagelbössan för att ta fram.

Plastig!!!
Var ser du plast på denna?

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Räcker att titta på bilderna. Säger mer än tusen ord. Plastig, sönderstansad, design? knappast!, ful som stryk, kvalitetsbrist rakt igenom. Nej leksakslåda för barn är det. Genomskinliga lead fläktar det är ju ren dynga. 1700Kr i sjön för den lådan skulle jag vilja säga. Måste var den mest överprisade och överhypade serien lådor på länge HAF! Låter lika dumt som det ser ut.

Kan inte begripa vem som köper denna skiten numera. Jag vill se gedigna kvalitativa minimalistiska lådor precis som det ska vara in te denna skiten nån vart framme med legobitarna och hagelbössan för att ta fram.

He he he.

Den ser bra jäkla skröplig ut. Kan tro att lådan början att skramla och väsnas rejält efter en tid.

Tack för recensionen sweclockers; ännu en låda att hålla sig borta från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jj_viking:

Vad konstigt att grafikkortet hade samma temp som övriga chassin i full load ... Haf X har ju en 200mm sidofläkt.

Det är för att grafikkortet har automatisk fläktstyrning som ser till att hålla kortet under en viss temperatur. Därför borde Sweclockers alltid uppge varvtalet på grafikkortet vid full load när de testar ett chassi, alternativt ta bort den automatiska fläktstyrningen från kortet med hjälp av RivaTuner eller liknande. Då först kan vi börja se skillnader i temperaturer på grafikkortet.

Tycker för övrigt inte heller om chassit, speciellt inte designen.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Måste var total skit om man vill ha en tyst dator.

Inte nödvändigtvis. Blev positivt överraskad av den HAF 932 jag skruvade ihop. Den 8800GTX Ultra som satt i gjorde knappt väsen av sig ens under last. Tidigare lät den dock som ett mindre reaplan. Jag tror inte det är sämre med X. Stora fläktar behvöer inte jobba lika hårt och låter mindre.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Du jag vet vilka lagar som gäller när det kommer till fläktar. men man behöver inte 100st 300mm fläktar i en dator med ett grafikkort och en CPU.

Permalänk
Medlem

Bra test med stundtals humoristisk text!

Dock önskar jag lite större skärpedjup, så att man slipper se suddiga bilder på testobjekten.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xedious:

Äger ett HAF 932 och det är riktigt bra tycker jag. Inte jättesnyggt kanske men lätt o bra att bygga i och jävligt sval.
Du kanske ska hålla käften när du inte ens testat produkten utan utgår från bilder?

Du kanske sa ta och hålla käften då du har nåt och ändå inte verkar veta vad fan du snackar om!
Varför har du ett chassi kan man då undra om det ändå är som en jävla sil?

Min dator i sign drar 471W ur väggen under max last och jag har rumstemp med en 120mm nocuta 1200rpm @ 900rpm och en 92mm nocuta @ 950rpm. Men har du någonsin testat linpack och Boinc med cuda på 2st grafikkort i SLI någon gång under 6-24h konstant och mätt tempen i lådan och jämfört med rumstempraturen? Det har jag och jag ligger på rumstempratur. Så jag behöver inte ha din fula låda för att veta att den är så totalt överdimensionerad att det blir löjligt. Du har tydligen igen som helst koll på termodynamik så håll käften säger jag. Kan aldrig bli svalare än rumstempratur i lådan så man behöver inte mer luftflöde än vad det tar att komma dit ner. Allt över är ÖVERFLÖDIGT om det ordet betyder något för dig?

Bilder säger mer än tusen ord.

Glömde jag nämna att jag ljudisolerat lådan med?

Sådana här lådor säljer helt på folks okunskap vad det gäller termodynamik.
Eller som jag brukar säga, "det blir inte bättre bara för du tror det" tror gör man i kyrkan.

Skrivet av GERO:

Plastig!!!
Var ser du plast på denna?

Ovansidan är i plast, fronten är i plast, slädarna är i plast, ja ordet plast kryllar det av i recensionen. Skärmande att man ska betala 1700kr för plast. Får man ju en Lain-li för i ren alu för guds skull. Jag tolererar att front är i plast och vissa detaljer men när majoriteten av lådan skriker plast så är det budget. Får kosta vad det vill men fortfarande budget.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker den är ful ?

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850