CDON.com: Hemelektronik

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur CDON-lagret tänker. Beställde ett tangentbord, de skickar det som brev... som inte går att spåra längre än till Göteborg... och som inte kommit än men skickades i tisdags/onsdags förra veckan.

Suck.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Hej på er sällan har jag läst så många arga inlägg rörande leveranstider.

Jag har själv köpt filmer etc av CDON i rätt många år och senaste beställningen var en SSD strax innan jul och den tog 5 arbetsdagar på sig att ta sig hit. Detta är i min erfarenhet fult normalt, när det gäller postorder.

Jag tror dessvärre att många av oss hårdvarunördar har blivit bortskämda med framförallt Inets korta leveranstider. Alla stora hårdvarubutiker har nog sett det totalt bristen på tålamod hos sina kunder som en bra grej att utnyttja som säljargument. CDON är en klassiskt postorderfirma som precis gett sig in på hårdvara och dem har nog missat den kulturen lite.

Faktum är att om man skall garantera extremt korta leveranstider samt lättillgänglig snabb support så kostar det. Vid normal postorder med pressat pris från ett större företag så är en leveranstid på runt 5 arbetsdagar helt klart rimlig, om varan finns i lager vid köp.

Är det super viktigt att få hem varan så snabbt som möjligt så vänd er till ett företag som har extremt snabb leverans som ett säljargument snarare än det som enbart har lägsta pris. Med andra ord om ni har bråttom så betala de extra hundralapparna och köp hos tex Inet, Alina eller Dustin dem är alla kända för snabba leveranser, om de har varorna hemma.

Det jag dock helt håller med om i kritiken är att CDON bör se över hur orderstatusen ser ut. Det bör inte stå att den packas då det lätt kan tolkas just som att det står någon på lagret och fysiskt packar varan. I CDONs fall misstänker jag att statusen packas motsvarar att det är det steget som kommer efter att beställningen lagts på en vara som är i lager. Att det sedan är varan som är nummer 5000 i kön att bli packad framgår troligtvis inte. Detta är som sagt inget jag vet men jag är rätt övertygad om att det är så det förhåller sig. Vi får hoppas att CDON ändrar i sitt system så att statusen blir mer konkret eller att dem förtydligar vad statusen egentligen innebär.

I vilket fall så ber jag er att trotts att ni är frustrerade (många säkert med all rätt) försöka hålla era inlägg på en saklig och konstruktiv nivå. Det är av erfarenhet det som brukar ge bäst resultat och leda till minst onödiga urspårningar

+1
Mycket bra sammanfattat.

Efter att ha följt den här tråden lite halvhjärtat så känner jag faktiskt lite sympati med cdon från och till...! Man får vad man betalar för. Cdon har ett enormt utbud, kanske inte när det gäller elektronik, men i övrigt. Det är inte konstigt att det tar tid, och inför julen lär det ju vara en hel del ordrar för cdon att processa (Lasse Stefanz Julfavoriter o.s.v.) , om man jämför med t.ex. vår kära Inet.
Samtidigt sällar jag mig till skaran som irriteras av "varorna packas", men det har ju besvarats av cdon, och är mao ett adresserat problem. JAg har blivit väldigt bra bemött av Cdon's kundservice de gånger jag varit i kontakt med dem, och jag är en väldigt nöjd kund.
Om denna tråd hade varit mer bevakad av cdon så hade det nog inte spårat ur lika mycket, men representanten kanske hade en välförtjänt långledighet över jul och nyår...

När kommer nästa 15%-kampanj tro?! Det kliar i inköpsfingrarna...

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArneAnka89:

Väntar också på den. Såg nu att de höjt priset med 40kr vilket är logiskt men gör att man i princip kan köpa den någon annanstans för runt 1800. Att de höjt priset borde väl rimligen innebära att Cdon får in nya snart dock.

Priset blir ju 1700 med rabatten vilket är ca 124 kr billigare än alla andra (Misco)

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeno95:

Priset blir ju 1700 med rabatten vilket är ca 124 kr billigare än alla andra (Misco)

Vad är det för rabatt du pratar om? Måste hålla med om att det har funkat bra med böcker och filmer. Men när man ser hur folk haft problem med leveranser av "Hemelektronik" så drar man sig lite för att beställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av subonez:

Vad är det för rabatt du pratar om? Måste hålla med om att det har funkat bra med böcker och filmer. Men när man ser hur folk haft problem med leveranser av "Hemelektronik" så drar man sig lite för att beställa.

Är du medlem på SweClockers så får du 5 % rabatt på datorkomponenter

Kod : SWEC1201
Uppdateras varje månad

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem

Fick nyligen hem min Cooler Master Hyper212+ som jag beställt från CDON. Leveranstiden klagar jag inte på då jag beställde innan nyår och kunde hämta ut mitt paket "redan" den 5e. Men att "plastförpackningen" är sönder(visst, kan vara postens fel) och att en av de vibrationsdämpande "gummiplattorna" på fläkten fattas förstår jag inte.

Har även bokat ett Antec P280 som jag väntar på ska komma i lager.

Edit: Mitt fel, fästanordningen som jag nämnde ska tydligen inte ingå enligt manualen.

Visa signatur

i5 2500K@4,4GHz | GTX560Ti@960MHz | MSI Z68A-GD65 | Newton R2 650W | 8GB RAM@1600MHz | Kingston HyperX SSD 120GB | 2TB HDD | Antec P280 | Xonar Essence STX | Hörlurar: DT770 Pro

Permalänk
Medlem

De ska fan inte dröja 2 dagar att packa och skicka iväg en processor. Skulle beställt ifrån inet/komplett istället.

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk

Hej, vill bara tala om att jag är nöjd med mina köp från CDON. Senaste köpet var ett moderkort som skickades samma dag som beställningen gjordes, mycket bra!

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Det kanske har besvarats men när kommer CDON att få in HD7970?

Permalänk

Nya i5 2500K är inne nu, beställde nyss ett för 1700 (med rabatt). Jag är nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av weyne:

Kan ju säga att min vara nu blivit skickad första arbetsdagen efter beställning, fick snabb hjälp med kolli id här på forumet, så jag är nöjd
Dock har posten tydligen leverans störningar :annoyed:

Samma här, fick min ssd idag. Sjukt najs och ~300kr billigare. =P

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Finns det någon 50 kronors rabattkod som gäller nu?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Jag vill ännu en gång påminna om att den här tråden inte är till för personliga supportärenden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av engywook:

Samma här, fick min ssd idag. Sjukt najs och ~300kr billigare. =P

Jupp, mit moderkort ligger och väntar på posten
Synd bara att man angav fel mobil nr :S

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeno95:

Är du medlem på SweClockers så får du 5 % rabatt på datorkomponenter

Kod : SWEC1201
Uppdateras varje månad

Den tackar vi för, då blev det två fluggor på smällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weyne:

Jupp, mit moderkort ligger och väntar på posten
Synd bara att man angav fel mobil nr :S

Varför synd? Koden är alltid de fyra sista siffrorna i kollinumret, glöm inte leg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Varför synd? Koden är alltid de fyra sista siffrorna i kollinumret, glöm inte leg.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha dåså, blev lite orolig, trodde jag skulle på på brev avi 9 dagar, hade varit lagom kul.

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem

Är mest intresserad av när nästa månadsdeal kommer. Väldigt intresserad av en ny ssd av model bättre. Typ HyperX 120gb...
Är det 20-28ish som gäller? Var ju ett tag sedan sist... Vore synd ifall vi förlorar denna bra tradition.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd

är det olika % rea varje månad eller är det 5% varje månad?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Kom igen Edin, vad händer?!

5% brukar finnas tillgängligt, sedan har det till och från dykt upp mycket uppskattade kampanjer med 15% rabatt.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara någon idé att skriva i den här tråden längre eftersom man får ändå aldrig något svar på sina frågor längre av CDON...

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Verkar inte vara någon idé att skriva i den här tråden längre eftersom man får ändå aldrig något svar på sina frågor längre av CDON...

Fast ska man vara helt ärlig så består 2/3 av tråden av gnäll och kritik (icke-konstruktiv sådan) så det kanske inte är så roligt för dem att läsa.
Samtidigt har de förtjänat all kritik de har fått.

Permalänk
Medlem

När kommer ni få in fler Corsair 650D?

Permalänk
Medlem

Tjena

Fick 2 gift certificates på vardera 100:- från jobb. Tänkte skaffa en blu-ray läsare till datorn på CDON, perfekt läge, 200 gratis! Nu visar det sig att min gift certificates egentligen är rabattkoder (och inte "värdecheckar") och då kan man inte lägga in 2st på en order. Kontaktade kundtjänst för att se om dom kunde lösa detta men ack (borde vetat det, har ingen bra erfarenhet av deras "kundservice") se det går inte.

Själva kan jag inte se problemet, CDON har fått betalt för koderna och jag vill handla!? Föreslog att dom skulle "döda" mina koder o skicka en 200:- i stället men icke sa nicke!

Blir så trött att man inte kan hjälpa mig med en sådan enkel sak. Ska fasiken bara handla där i nödfall framöver!

/kim

Permalänk
Medlem

Beställde en SSD från CDON i måndags kväll, fick den med posten idag. Tog alltså inte ens 48 h att få den!

Permalänk
Skrivet av josv:

Beställde en SSD från CDON i måndags kväll, fick den med posten idag. Tog alltså inte ens 48 h att få den!

vilket borde ske med de allra flesta orderna..

Permalänk
Skrivet av CDON.COM:

Hej,

Vid frågor om leveranser och när kommer denna produkten in, skicka ett pm till mig. Lätt att jag missar det annars :/

Angående statusen på leveranser. Så har vi idag ett system som inte passar oss. Vi håller på med att titta på nya system, Dock så skall dem anpassas till våra andra program och detta är tyvärr inget som görs snabbt. När det står att varan packas, då har er order blivit skickad till lagret och ligger sedan att väntas på packning. Kundtjänsten ser också bara att det håller på att packas. Tyvärr så kan dem inte avbryta en order i det skedet. Detta är något som är otroligt prioriterat från vår sida och det kommer att ändras men har tyvärr inget datum på när detta kommer att ske.

/Andreas

Som Andreas skriver är det bäst att skicka ett pm med sin förfrågan. Man får ha förståelse för att dom inte kan ha en heltidsanställd som bara sitter och svarar på frågor på ett forum, så i min värld bör det vara relevanta frågor, tex om man har en leverans som strular.

Likaså tror jag man får ha förståelse för att dom inte kan ha full koll på när alla restade produkter kommer in. Har dom beställt från leverantör ska det väl komma inom en rimlig tid, men exakt koll på allt går nog inte att ha.

Jag är inte sen att framföra det som jag anser vara befogad kritik och jag väntar mig att få hjälp när det går snett. I mitt fall har Cdon ställt upp bra efter min kritik.
Men, vore jag dom skulle jag nog låta bli att ens bry mig över det som i vissa fall är obefogat gnäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kortleken:

vilket borde ske med de allra flesta orderna..

Ja, absolut! jag hade blivit galen om jag hade behövt vänta omotiverat länge!

Permalänk

Beställde cpu i måndags den skickades igår och har nu legat i malmö i 16 timmar :S antingen har posten slarvat bort den eller så är uppdateringen sämst

Förövrigt gick det for för dem att skicka iväg den iallafall

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk

Det var då ett jävla gnäll för att ni får vänta två dagar istället för en dag. Får ni ett så bra pris på produkten som CDON kan erbjuda så tycker jag man inte nödvändigtvis behöver gråta ut för att ha fått väntat en dag extra.

Beställde en sak i söndagskväll och fick den idag. Hur nöjd som helst och billigt var det. Hanterar ni returärenden lika bra så är det fem stjärnor.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.