CDON.com: Hemelektronik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Räkna med att det kommer ta tid.
Om nu inte dom fjäskar till ch snabbar ditt ärende pga se bra ut.
Men det tog ett gäng gäng veckor för mig att få loss mina pengar från cdon.
Från första meddelandet till pengarna i handen i rma ärende, runt 4-5v tog det.

Härligt värre.

Så sjukt märkligt att de inte kan leverera produkter som de har kampanj på med tanke på att jag la min order kort efter det att kampanjen kommit upp..¨
Och vi snackar inte om självklara felpriser utan helt vanliga kampanjpriser som man ser var och varannan dag.

Tillagt: än mer irriterad blir man ju av att de faktiskt har samma chassi i lager (fast annan färg). Man kan ju tycka att de borde kunna leverera detta istället då de ingått ett bindande avtal med mig.

Permalänk

Hmm Igår tog gigabyte gtx 670 slut på cdon, men idag finns den inne igen men är inte med på 15% listan..... ???

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk

Fråga 2012-07-23 18:04

hej jag beställde artikelnummer:5019185578 usb 3.0 externdisk på 500gb.
men det enda jag fick var en 2,5" hårddisk utan låda.

Fråga 2012-07-24 07:50

alltså jag fick inget externt chassi

Svar 2012-07-24 10:55

Hej x

Tack för att du kontaktade oss.

Vi har mottagit ditt ärende och skickat det vidare till vår elektroni-avdelning som återkommer till dig så fort som möjligt.

Svar 2012-07-24 13:20

Hej x

Vi beklagar det inträffade.

Vänligen återkom med produktens EAN-nummer. Du hittar detta under streckkoden, det består av 13 siffror.

Fråga 2012-07-24 13:27

xxxxxxxxxxx

Svar 2012-07-24 15:24

Hej x

Vi ber om ursäkt att fel vara levererats till dig.

En ny order på produkten har registrerats för att du ska få den korrekta varan så snart som möjligt. Med den nya leveransen kommer det en ny faktura, du måste skicka med den NYA FAKTURAN i returen, vi kommer att makulera denna när vi mottar din retur. Det är alltså originalfakturan som ska betalas och behållas i form av garantibevis.

Förpacka varan du vill returnera tillsammans med den nya fakturan och returnera till:

Frisvar
CDON AB
Order Hemelektronik
20573136
258 00 HELSINGBORG

Vi ser helst att produkten du skickat tillbaka är oanvänd men har du behövt öppna och använda produkten för att upptäcka felet så är det inget krav

alltså vad är det som händer nu är det 8 dagar sen jag betalde varan.och jag har inte fått rätt vara än skärpning.

Svar 2012-07-27 10:46

Hej x

Vi kontrollerar med vår logistikavdelning varför ersättningsbeställningen inte har skickats än.
Vad vi kan se i vårt system ska vi ha varan i lager nämligen.

Fråga 2012-07-27 10:51

Bedrövligt

Svar 2012-07-27 14:12

Hej x

Produkten i fråga var inläst felaktigt i vårt system.
Din beställning kommer att skickas iväg inom kort.

Fråga 2012-07-31 10:52

har ni skickat varan än?

Svar 2012-07-31 12:47

Hej x

Ersättningsbeställningen hade avbeställts eftersom produkten hade utgått hos vår leverantör.
Vi har lyckats få in den via en annan leverantör nu och vi har lagt upp en ny ersättningsbeställning åt dig.

Du kommer kunna mottaga beställningen inom kort alltså.

Fråga 2012-07-31 12:56

Men va fan detta börjar bli löjligt jag väntar mej en kompensation för detta strul har aldrig varit med om nått liknande

Svar 2012-07-31 13:36

Hej x

Du får här en värdekod värd 50 kr som kan användas vid beställning av fysiska varor på CDON.COM som kompensation för det inträffade.

Kod: xxxxxxx

Giltig i 6 månader
* Enbart fysiska varor / ej digitala produkter
* Beställningsbelopp måste minst vara 99 kr för koden ska godkännas
* Går ej kombinera med andra värdekoder / enbart presentkort

frågan är ju vad jag ska med koden till för jag kommer aldrig mer beställa nått från cdon.

Visa signatur

CPU-Intel 12600K.MB-MSI z690 pro.GPU-ASUS GeForce GTX 1060 6GB OC strix.MEM-Coriar 32GB DDR4 3200Mhz.
Samsung Galaxy S22 Ultra.

Permalänk
Medlem

Nu är allt löst med min order så jag är åter en nöjd CDON kund. Tack så mycket :=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Var i kontakt med CDON angående annulleringen av min order tidigare i inlägget. CDON vägrar att leverera dels ram-minnena, dels chassit, med hänvisning till att de är helt slutsålda.

Detta berättigar mig till ersättning till ett täckningsköp enligt 33 § KKÖPL (det vill säga mina pengar tillbaka + mellanskillnaden för att kunna köpa samma vara från en annan butik). Detta vägrar CDON.se med hänvisning till att varorna är slut, trots att det är en tvingande regel som inte får avtalas bort till konsumentens nackdel enligt 3 § KKÖPL. De kan inte restnotera varan heller för mig, antagligen eftersom den skulle kosta mer att köpa in än vad jag har betalat.
Chassit finns inne i en annan färg (som dock inte fanns till kampanjpris), detta chassi vägrar de att leverera. Mina ramminnen finns inne, dock ej längre till kampanjpris men dessa vill de inte heller leverera.

I liknande avgöranden hos ARN har konsumenten fått rätt att få varan levererad eller utbetalt vad det kostar att köpa motsvarande vara hos en annan återförsäljare.

Här följer min chatt med supporten: Du pratar nu med Filip
Välkommen!
Hur kan vi hjälpa dig?
Filip: Hej Sebastian
Du skrev: Hej, jag beställde ram-minnen och ett datorchassi i torsdags. Ordern stod som "varorna packas" from i fredag framtills igår då den stod som annullerad. Varför har ni annullerat ordern?
Filip: Ska kika på detta.
Du skrev: Okej.
Filip: De upptäcktes vara slut på lagret och därför har ordern annulerats.
Du skrev: Okej, då förmodar jag att ni kan leverera den i svart eller i silver istället?
Filip: Nej, dessvärre inte.
Du skrev: För jag har ju ingått ett avtal med CDON och fullföljt min förpliktelse (att betala) varför ni inte bara kan häva köpet.
Du skrev: Och varför kan ni inte det?
Filip: Vi beklagar, såklart pengarna kommer automatiskt att gå tillbaka.
Du skrev: Jo, det hoppas jag. Men det är inte det som är poängen. Beställer jag en vara, ni bekräftar beställningen, så har vi ett avtal: Då har jag rätt att få den vara som jag beställt levererad eller alternativt ersättning så att jag kan köpa motsvarande vara på ett annat ställe. Allt detta enligt Konsumentköplagens tvingande bestämmelser.
Du skrev: Ett köpavtal är ett ömsesidigt avtal där båda parter har förpliktelser.
Filip: Det som du pratar om angående "mellanskillnads-ersättning" är ingen tvingande bestämmelse och inget vi tillämpar. Det är något en del företag erbjuder. Anledningen till varför det ytterst sällan kan bli såhär är att lagersaldot inte står i direktkoppling till hemsidan, vilket hade varit omöjligt. Vi kan fortfarande leverera, lägg upp en ny order när vi återigen fått in varorna.
Du skrev: "Ersättning för täckningsköp" är en tvingande regel enligt 33 § konsumentköplagen. Ni kan därför inte välja att inte tillämpa regeln.
Filip: Men vi kan fortfarande leverera.
Du skrev: Leverans ska då givetvis ske till samma pris som avtalat antar jag?
Filip: Kan du länka mig sidan om ersättning för täckningsköp?
Du skrev: Menar du en länk till tillämpliga bestämmelser i konsumentköplagen eller ett ställe där jag kan köpa samma produkt som billigast?
Filip: Ja, precis.
Filip: tillämpliga bestämmelser
Du skrev: https://lagen.nu/1990:932 konsumentköplagen 33 § eftersom ni är i dröjsmål med leverans av varan (ni har meddelat att den inte kommer att levereras, alternativt har ni genomfört en obefogad hävning då jag inte är i dröjsmål med betalning)
Enligt ditt önskemål så skickar vi en kopia på vår chatt-konversation.
Vi har skickat ett e-mail till dig.
Filip: Du kommer att kunna få din leverans till samma pris som innan. Om det är så att när du beställer igen hos oss och priset har gått upp får du återkomma till oss.
Du skrev: Detta förutsätter ju att ni kommer få in varan igen vilket verkar föga troligt då det rörde sig om en utförsäljning enligt vad jag förstod.
Du skrev: Varan går ju inte ens längre att hitta på er hemsida. När varorna är tillfälligt slut så brukar de ju ha en "bevaka"-knapp men nu så finns inte ens artikeln kvar på siten.
Du skrev: Samtidigt som ni har den inne i svart och silver. Känns väl som att det är lättast att ni levererar en av dessa? De lär ju förövrigt vara billigare i inköp då de brukar kosta mindre än det röda chassit i de butiker som har alla färger inne.
Du kopplas nu vidare till en annan operatör; Karl. Vänligen vänta...
Du pratar nu med Karl
Karl: Hej Sebastian
Du skrev: Hej Karl
Du skrev: Eftersom jag tycks ha blivit omkopplad så antar jag att du kan se det jag skrev till Filip och vad han svarade mig?
Karl: Det stämmer
Karl: Konsumentköpslagen är något vi kan och följer i vårt arbete
Du skrev: Jo, det hoppas jag att ni gör. Jag själv kan konsumentköplagen i egenskap av juriststudent. Och det är därför jag vill ha det som jag har rätt till.
Du skrev: Är ni kvar? Jag har två avgöranden hos allmännareklamtionsnämnden (ARN) som behandlat liknande fall som avgjorts till konsumentents fördel.
Du skrev: ÄNR 1999-4494 och ÄNR 2002-3974.
Du skrev: jag har hittat två avgöranden*
Karl: ÄNR 2002-3974 har vad jag kan se fått avslag
Du skrev: Jag ber om ursäkt, där har de fått avslag, sant. Men ARN medger att konsumenten har rätt till ersättning för varans gängse pris. Vilket är det jag begär.
Du skrev: Gängse pris är inte 700 kronor utan vad motsvarande vara kostar.
Du skrev: Frågan i detta fall är huruvida 700 kronor är gängse pris, vilket det inte är.
Karl: Ett ögonblick så ska jag kontrollera vad vårt besked till dig är
Du skrev: Okej, jag väntar.
Du skrev: Här är varan vilket visar vad gängse pris är i detta fall: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=720002
Du skrev: Men jag nöjer mig med att ni levererar en svart eller silvrig istället.
Karl: Enligt http://cdon.se/kundservice/k%c3%b6p-_och_leveransvillkor/ reserverar vi oss för slutförsäljning
Karl: Vi kommer därmed inte att skicka ett chassi av annan färg
Du skrev: "3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen."
Du skrev: Ni kan således, som jag tidigare påpekat, inte avtala bort denna bestämmelse.
Karl: Vi anser oss ha rätt i denna fråga
Du skrev: På vilken grund, avtalet?
Karl: Våra villkor gäller för köpet och är inte i konflikt med konsumentköpslagen
Du skrev: Men ni måste följa konsumentköplagen som klart är på min sida? Det är inte möjligt att avtala bort konsumentköplagens tvingande bestämmelser.
Karl: Vi anser dock att vi inte bryter mot konsumentköpslagen
Du skrev: Men ni vill inte följa 33 § KKÖPL?
Karl: Som seriöst företag är det självklart för oss att våra regler och villkor är kontrollerade av jurister så att inget brister
Du skrev: Kan du skicka mig era avtalsvillkor?
Karl: http://cdon.se/kundservice/k%c3%b6p-_och_leveransvillkor/
Du skrev: Att ni reserverar er för slutförsäljning står under leveranstid. Varför blir inte varan restnoterad då?
Du skrev: Jag är inte missnöjd med att varan inte är levererad ännu (jag kan vänta) utan missnöjd över att ni inte vill leverera varan.
Karl: Det handlar dock inte om vilja utan om att produkten är slutsåld
Karl: Vi har för tillfället heller ingen information om när vi kommer att få in produkten i lagret igen
Du skrev: Så ert bud till mig är?
Karl: Att vi beklagar att varan är slutsåld samt att vi inte vet när eller om vi kommer att få in den igen
Du skrev: Finns det någon möjlighet för mig att få prata med någon högre upp hos er?
Karl: Denna fråga kräver längre behandlingstid, vilket gör att vi får be dig kontakta vår kundservice via kontaktformuläret, som du hittar på vår kundservicesida.
De frågor som skickas dit besvaras inom 24 timmar, men oftast mycket fortare.

Slutsats: CDON följer inte konsumentköplagen eller ARN:s praxis. Detta gör att jag ALDRIG kommer handla från dem igen.
Det rörde sig inte om några stora summor men det är en principsak. CDON ska inte kunna komma ifrån sina förpliktelser i ett ingånget avtal och ska givetvis följa konsumentköplagen!

Jag har ingått ett avtal med CDON om att få köpa dessa två varor för det överenskomna priset. Jag har fullföljt min förpliktelse dvs. betalat med mitt Visa-kort. CDON har inte fullföljt sin förpliktelse, dvs. levererat mina varor.
Har CDON inga varor att leverera så kan de få leverera varorna senare alternativt återbetala mina pengar för köpet plus skadestånd för vad det kommer kosta mig att beställa samma varor från en annan butik.

Avtal ska givetvis hållas och det gäller båda parter! Konsumentköplagen och allmänna avtalsrättsliga regler och principer ska givetvis följas.

Detta inlägg handlar inte om mitt enskilda ärende utan om det faktum att CDON inte fullföljer sina avtal och vägrar följa konsumentköplagen varför inlägget passar i denna tråd. Detta är min upplevelse av CDON (som tidigare varit ganska bra) och jag hoppas att CDON kan ta till sig kritiken och bli bättre.

Dold text

Det där låter inte alls speciellt trevligt, anser att de gått för långt där när de uttryckligen bryter mot lagen.
Vidarebefordra detta till ARN och Aftonbladet så ska du se att det kommer hända saker, Aftonbladet kan vara bra ibland när myndigheter och företag inte vill göra rätt för sig eller följa gällande lagar och regler.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av Arne King:

Fråga 2012-07-23 18:04
hej jag beställde artikelnummer:5019185578 usb 3.0 externdisk på 500gb.
men det enda jag fick var en 2,5" hårddisk utan låda.

Hej

Jag ber dig PM:a mig ditt ordernr så kikar jag på det.

MVH Edin

Skrivet av sebastian383:

Var i kontakt med CDON angående annulleringen av min order tidigare i inlägget. CDON vägrar att leverera dels ram-minnena, dels chassit, med hänvisning till att de är helt slutsålda.

Hej

Väldigt tråkigt att du inte fick den hjälpen du tycker att du ska ha. Det finns ingen tvekan om att CDON följer konsumentköplagen.
Jag ber dig PM:a mig ditt ordernr så kikar jag på din order.

MVH Edin

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Var i kontakt med CDON angående annulleringen av min order tidigare i inlägget. CDON vägrar att leverera dels ram-minnena, dels chassit, med hänvisning till att de är helt slutsålda.

Detta berättigar mig till ersättning till ett täckningsköp enligt 33 § KKÖPL (det vill säga mina pengar tillbaka + mellanskillnaden för att kunna köpa samma vara från en annan butik). Detta vägrar CDON.se med hänvisning till att varorna är slut, trots att det är en tvingande regel som inte får avtalas bort till konsumentens nackdel enligt 3 § KKÖPL. De kan inte restnotera varan heller för mig, antagligen eftersom den skulle kosta mer att köpa in än vad jag har betalat.
Chassit finns inne i en annan färg (som dock inte fanns till kampanjpris), detta chassi vägrar de att leverera. Mina ramminnen finns inne, dock ej längre till kampanjpris men dessa vill de inte heller leverera.

I liknande avgöranden hos ARN har konsumenten fått rätt att få varan levererad eller utbetalt vad det kostar att köpa motsvarande vara hos en annan återförsäljare.

Här följer min chatt med supporten: Du pratar nu med Filip
Välkommen!
Hur kan vi hjälpa dig?
Filip: Hej Sebastian
Du skrev: Hej, jag beställde ram-minnen och ett datorchassi i torsdags. Ordern stod som "varorna packas" from i fredag framtills igår då den stod som annullerad. Varför har ni annullerat ordern?
Filip: Ska kika på detta.
Du skrev: Okej.
Filip: De upptäcktes vara slut på lagret och därför har ordern annulerats.
Du skrev: Okej, då förmodar jag att ni kan leverera den i svart eller i silver istället?
Filip: Nej, dessvärre inte.
Du skrev: För jag har ju ingått ett avtal med CDON och fullföljt min förpliktelse (att betala) varför ni inte bara kan häva köpet.
Du skrev: Och varför kan ni inte det?
Filip: Vi beklagar, såklart pengarna kommer automatiskt att gå tillbaka.
Du skrev: Jo, det hoppas jag. Men det är inte det som är poängen. Beställer jag en vara, ni bekräftar beställningen, så har vi ett avtal: Då har jag rätt att få den vara som jag beställt levererad eller alternativt ersättning så att jag kan köpa motsvarande vara på ett annat ställe. Allt detta enligt Konsumentköplagens tvingande bestämmelser.
Du skrev: Ett köpavtal är ett ömsesidigt avtal där båda parter har förpliktelser.
Filip: Det som du pratar om angående "mellanskillnads-ersättning" är ingen tvingande bestämmelse och inget vi tillämpar. Det är något en del företag erbjuder. Anledningen till varför det ytterst sällan kan bli såhär är att lagersaldot inte står i direktkoppling till hemsidan, vilket hade varit omöjligt. Vi kan fortfarande leverera, lägg upp en ny order när vi återigen fått in varorna.
Du skrev: "Ersättning för täckningsköp" är en tvingande regel enligt 33 § konsumentköplagen. Ni kan därför inte välja att inte tillämpa regeln.
Filip: Men vi kan fortfarande leverera.
Du skrev: Leverans ska då givetvis ske till samma pris som avtalat antar jag?
Filip: Kan du länka mig sidan om ersättning för täckningsköp?
Du skrev: Menar du en länk till tillämpliga bestämmelser i konsumentköplagen eller ett ställe där jag kan köpa samma produkt som billigast?
Filip: Ja, precis.
Filip: tillämpliga bestämmelser
Du skrev: https://lagen.nu/1990:932 konsumentköplagen 33 § eftersom ni är i dröjsmål med leverans av varan (ni har meddelat att den inte kommer att levereras, alternativt har ni genomfört en obefogad hävning då jag inte är i dröjsmål med betalning)
Enligt ditt önskemål så skickar vi en kopia på vår chatt-konversation.
Vi har skickat ett e-mail till dig.
Filip: Du kommer att kunna få din leverans till samma pris som innan. Om det är så att när du beställer igen hos oss och priset har gått upp får du återkomma till oss.
Du skrev: Detta förutsätter ju att ni kommer få in varan igen vilket verkar föga troligt då det rörde sig om en utförsäljning enligt vad jag förstod.
Du skrev: Varan går ju inte ens längre att hitta på er hemsida. När varorna är tillfälligt slut så brukar de ju ha en "bevaka"-knapp men nu så finns inte ens artikeln kvar på siten.
Du skrev: Samtidigt som ni har den inne i svart och silver. Känns väl som att det är lättast att ni levererar en av dessa? De lär ju förövrigt vara billigare i inköp då de brukar kosta mindre än det röda chassit i de butiker som har alla färger inne.
Du kopplas nu vidare till en annan operatör; Karl. Vänligen vänta...
Du pratar nu med Karl
Karl: Hej Sebastian
Du skrev: Hej Karl
Du skrev: Eftersom jag tycks ha blivit omkopplad så antar jag att du kan se det jag skrev till Filip och vad han svarade mig?
Karl: Det stämmer
Karl: Konsumentköpslagen är något vi kan och följer i vårt arbete
Du skrev: Jo, det hoppas jag att ni gör. Jag själv kan konsumentköplagen i egenskap av juriststudent. Och det är därför jag vill ha det som jag har rätt till.
Du skrev: Är ni kvar? Jag har två avgöranden hos allmännareklamtionsnämnden (ARN) som behandlat liknande fall som avgjorts till konsumentents fördel.
Du skrev: ÄNR 1999-4494 och ÄNR 2002-3974.
Du skrev: jag har hittat två avgöranden*
Karl: ÄNR 2002-3974 har vad jag kan se fått avslag
Du skrev: Jag ber om ursäkt, där har de fått avslag, sant. Men ARN medger att konsumenten har rätt till ersättning för varans gängse pris. Vilket är det jag begär.
Du skrev: Gängse pris är inte 700 kronor utan vad motsvarande vara kostar.
Du skrev: Frågan i detta fall är huruvida 700 kronor är gängse pris, vilket det inte är.
Karl: Ett ögonblick så ska jag kontrollera vad vårt besked till dig är
Du skrev: Okej, jag väntar.
Du skrev: Här är varan vilket visar vad gängse pris är i detta fall: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=720002
Du skrev: Men jag nöjer mig med att ni levererar en svart eller silvrig istället.
Karl: Enligt http://cdon.se/kundservice/k%c3%b6p-_och_leveransvillkor/ reserverar vi oss för slutförsäljning
Karl: Vi kommer därmed inte att skicka ett chassi av annan färg
Du skrev: "3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen."
Du skrev: Ni kan således, som jag tidigare påpekat, inte avtala bort denna bestämmelse.
Karl: Vi anser oss ha rätt i denna fråga
Du skrev: På vilken grund, avtalet?
Karl: Våra villkor gäller för köpet och är inte i konflikt med konsumentköpslagen
Du skrev: Men ni måste följa konsumentköplagen som klart är på min sida? Det är inte möjligt att avtala bort konsumentköplagens tvingande bestämmelser.
Karl: Vi anser dock att vi inte bryter mot konsumentköpslagen
Du skrev: Men ni vill inte följa 33 § KKÖPL?
Karl: Som seriöst företag är det självklart för oss att våra regler och villkor är kontrollerade av jurister så att inget brister
Du skrev: Kan du skicka mig era avtalsvillkor?
Karl: http://cdon.se/kundservice/k%c3%b6p-_och_leveransvillkor/
Du skrev: Att ni reserverar er för slutförsäljning står under leveranstid. Varför blir inte varan restnoterad då?
Du skrev: Jag är inte missnöjd med att varan inte är levererad ännu (jag kan vänta) utan missnöjd över att ni inte vill leverera varan.
Karl: Det handlar dock inte om vilja utan om att produkten är slutsåld
Karl: Vi har för tillfället heller ingen information om när vi kommer att få in produkten i lagret igen
Du skrev: Så ert bud till mig är?
Karl: Att vi beklagar att varan är slutsåld samt att vi inte vet när eller om vi kommer att få in den igen
Du skrev: Finns det någon möjlighet för mig att få prata med någon högre upp hos er?
Karl: Denna fråga kräver längre behandlingstid, vilket gör att vi får be dig kontakta vår kundservice via kontaktformuläret, som du hittar på vår kundservicesida.
De frågor som skickas dit besvaras inom 24 timmar, men oftast mycket fortare.

Slutsats: CDON följer inte konsumentköplagen eller ARN:s praxis. Detta gör att jag ALDRIG kommer handla från dem igen.
Det rörde sig inte om några stora summor men det är en principsak. CDON ska inte kunna komma ifrån sina förpliktelser i ett ingånget avtal och ska givetvis följa konsumentköplagen!

Jag har ingått ett avtal med CDON om att få köpa dessa två varor för det överenskomna priset. Jag har fullföljt min förpliktelse dvs. betalat med mitt Visa-kort. CDON har inte fullföljt sin förpliktelse, dvs. levererat mina varor.
Har CDON inga varor att leverera så kan de få leverera varorna senare alternativt återbetala mina pengar för köpet plus skadestånd för vad det kommer kosta mig att beställa samma varor från en annan butik.

Avtal ska givetvis hållas och det gäller båda parter! Konsumentköplagen och allmänna avtalsrättsliga regler och principer ska givetvis följas.

Detta inlägg handlar inte om mitt enskilda ärende utan om det faktum att CDON inte fullföljer sina avtal och vägrar följa konsumentköplagen varför inlägget passar i denna tråd. Detta är min upplevelse av CDON (som tidigare varit ganska bra) och jag hoppas att CDON kan ta till sig kritiken och bli bättre.

Dold text

Uppföljning på detta skulle vara intressant!

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem

Varför står det MyPack - Retur på min order? jag har inte returnerat något har inte ens fått min beställning än...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Alfsvåg:

Varför står det MyPack - Retur på min order? jag har inte returnerat något har inte ens fått min beställning än...

Bara något fel hos dem, står mer om det på de senaste sidorna i tråden.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Varför står det MyPack - Retur på min order? jag har inte returnerat något har inte ens fått min beställning än...

#12528179

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sebastian383:

Var i kontakt med CDON angående annulleringen av min order tidigare i inlägget. CDON vägrar att leverera dels ram-minnena, dels chassit, med hänvisning till att de är helt slutsålda.
..............................

Nästan så att jag blir tårögd. Grymt fint ex. på hur man för en konversation när man gör en överklagan.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Jo tack upptäckte det precis efter mitt inlägg, nu funkar det:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Varför står det MyPack - Retur på min order? jag har inte returnerat något har inte ens fått min beställning än...

Någonting är fel på deras system vilket gör att du får Kolli- ID:t på returen istället för det riktiga kolli- ID:t. Gå hit: http://cdon.se/customer/customercase/add#search och under "Vanliga frågor" står det "Jag har inte mottagit min leveransbekräftelse". Där fyller du i och ber dem skicka ditt Kolli ID!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDON.COM:

Hej

Hej

Väldigt tråkigt att du inte fick den hjälpen du tycker att du ska ha. Det finns ingen tvekan om att CDON följer konsumentköplagen.
Jag ber dig PM:a mig ditt ordernr så kikar jag på din order.

MVH Edin

Jag översätter:

"Håll upp din hatt så ska vi bajsa i den och sedan ignorera dig, ha en underbar dag"

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Keeper of Traditions

Halloj,

När kommer ni få in nya exemplar utav Western Digital Red 3TB?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Tack för mycket snabba leveranser! Beställde i Fredags och i Söndags och kunde hämta ut mina paket igår och idag. Om det fanns något att invända mot var det kanske lite dåligt med luftkuddar i lådan för grafikkort. Men annars va det kanon, mycket bra!

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Jag översätter:

"Håll upp din hatt så ska vi bajsa i den och sedan ignorera dig, ha en underbar dag"

Jo jag tycker att jag fick snarlikt svar från Edin när jag PM'ade honom.

Skrivet av CDON.COM:

Hej

Har redan tagit kontakt med kunden och det finns ingen annan intention än att vi löser problemet som uppstått.
De medarbetarna har agerat fel i det här fallet, men att vi inte följer lagen stämmer naturligtvis inte, vi har trots allt
varit med ett bra tag för att företaget som helhet ska sågas, och det här är bara ett av tusentals ordrar som läggs hos oss varje dag,
som vi tar på största allvar naturligtvis men som som inte speglar oss på något sätt.

MVH Edin

Skrivet av FireFox:

Hej Edin!

Hur ställer du/ni er till denna incident med er support?
#12530610

Tycker att du/ni borde ta upp detta inom företaget/ledningen och återkomma med svar (offentligt i forumsdelen) då detta var en mycket känslig fråga. Ev. kanske ni borde se över era rutiner och villkor då de strider mot gällande lagar och regler om inte nu era medarbetare misstolkat era avtalsvillkor.

Mvh
FF

Det som jag reagerade allra starkast på är den fetmarkerade texten. Jo, era kundtjänstmedarbetares uttalanden speglar er som företag då dessa är företagets ansikte utåt, finns inga "om" och "men".

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Jag översätter:

"Håll upp din hatt så ska vi bajsa i den och sedan ignorera dig, ha en underbar dag"

Tycker nog du är lite orättvis. Edin brukar lösa våra beskymmer. Sedan tycker jag att det är skandalöst att CDON försöker ignorera tvingande delar i Konsumentköplagen. Köper väldigt mycket av CDON men får nog ta mig en funderare på ifall det är värt att stötta ett sådant företag.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Jag har varit i kontakt med Edin och det ser ut att lösa sig med leverans av de produkter som jag beställt. Men ordern är fortfarande inte levererad och står fortfarande som "annullerad" på mina sidor hos CDON så allt är inte helt klart än.
Sen att man ska behöva ödsla flera timmar på att få detta löst tycker jag dock är beklagligt eftersom jag mycket hellre lägger min tid på annat.

Men än så länge så måste jag säga att Edin verkar vara väldigt tillmötesgående och villig att lösa det hela.

Permalänk
Medlem

Hejsan,
Jag undrar hur länge en beställd vara ska stå som "Elektronisk förhandsinformation har mottagits" innan den faktiskt går vidare till posten för att sorteras vidare?
För som jag fattar det så ligger fortfarande paketet kvar hos CDON?

Beställde en produkt i lördags och det har inte hänt mycket mer sedan igår kl 16.21 (medveten om att ingen packning sker på helgdagar)
Existerar ett kösystem för beställningar eller hur funderar det hos Er?
Nu vet jag inte hur många beställningar Ni får in varje dygn, men jämfört med Inet så får man i 9 fall av 10 hem det man beställt nästkommande arbetsdag, förutsatt att produkten finns i lager såklart.

Mvh
SpitZen

Edit: Nu (19.02) ändrades statusen till "Försändelsen transporteras"
Jag kanske bara är lite kräsen angående detta inlägg men man önskar ju alltid att ens beställning dyker upp hemma så fort som möjligt!

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpitZen:

Hejsan,
Jag undrar hur länge en beställd vara ska stå som "Elektronisk förhandsinformation har mottagits" innan den faktiskt går vidare till posten för att sorteras vidare?
För som jag fattar det så ligger fortfarande paketet kvar hos CDON?

Beställde en produkt i lördags och det har inte hänt mycket mer sedan igår kl 16.21 (medveten om att ingen packning sker på helgdagar)
Existerar ett kösystem för beställningar eller hur funderar det hos Er?
Nu vet jag inte hur många beställningar Ni får in varje dygn, men jämfört med Inet så får man i 9 fall av 10 hem det man beställt nästkommande arbetsdag, förutsatt att produkten finns i lager såklart.

Mvh
SpitZen

Jag beställde i fredags och det står likadant för mig fortfarande, så du är inte ensam

Edit: Nvm förresten. Uppdaterades 18:34 och då var det på gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloenis:

Jag beställde i fredags och det står likadant för mig fortfarande, så du är inte ensam

Vi får väl se hur det utspelar sig, hoppas såklart på att vi får hem våra prylar så fort som möjligt!

Edit: Såg din edit, Härligt!
Edit2: Min status ändrades precis för några sekunder sen också!

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpitZen:

Vi får väl se hur det utspelar sig, hoppas såklart på att vi får hem våra prylar så fort som möjligt!

Edit: Såg din edit, Härligt!
Edit2: Min status ändrades precis för några sekunder sen också!

Våra paket ska åt samma håll också! Vem vet, de kanske ligger och myser tillsammans just nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloenis:

Våra paket ska åt samma håll också! Vem vet, de kanske ligger och myser tillsammans just nu!

Haha där ser man! Vågar du avslöja vad ditt paket innehåller?

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpitZen:

Haha där ser man! Vågar du avslöja vad ditt paket innehåller?

Om jag kan komma på hur jag länkar min varukorg.....

Du får en lista istället

  • Antec Kühler H2O 620

  • Asus HD7950 3GB Direct CU II TOP

  • Corsair Vengeance Dual C DDR3 16GB Kit, 1600MHz, 4x4GB, LP

  • FSP Aurum 600W 80 Plus Gold

  • Intel 330 Series 120GB SSD R:500/W:450 2.5" SATA-3 Reseller

  • Intel Core i5-3570K 3.4GHz Socket 1155 Box

  • MSI Z77A-GD65 Intel Z77 4xDDR3 Socket 1155 ATX

  • NZXT Phantom 410 Tower No PSU White ATX

  • Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB 5400rpm 64MB 3.5" SATA-3

Skulle egentligen köpt ett modulärt nätagg, men klantig som man är så tog man fel Får väl se om man orkar byta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDON.COM:

Hej

Naturligtvis försöker vi inte lura någon ( vad skulle vi vinna på det? ) utan här handlar det om versions 2 som kommit, som av någon anledning fått med sig info ifrån version 1. Det är 2x690 som ingår i Jofur v2, och anledningen till priset är för att vi firar att nästa generations THOR nått marknaden.

MVH Edin

och vilken processor är det i thor einride? när jag beställde den igår stod det enbart 3570k överallt medan idag när jag går in så står det 2500k också? vilket stämmer? och är det inte 3570k känner jag mig väldigt lurad då det t.om med på min beställning står 3570k!

Permalänk
Medlem

CDON just nu ha en hel del strul, fick mina varor idag och medan jag sätter ihop grejerna upptäcker jag att hårddisken är PATA och inte SATA, dubbel kollar min order och även fraktsedeln, jupp jag beställde en SATA >_< får väl se hur lång tid det tar att lösa.

Tjejen som tidigare i sommar fick en DOA laptop håller fortfarande på att strula med CDON efter ~1½månad, de har redan accepterat att hon vill häva köpet men anser att de ska få vänta på kreditering från tillverkaren innan de betalar tbax till henne vilket de inte har rätt till och de har redan brutit mot vad som enligt praxis anses som skälig tid för liknande ärenden, vi planerar att ta ärendet vidare till ARN och informera Trygg E-handel om de inte ändrat inställning innan fredag.

Varit lite för mycket strul på CDON senaste tiden, senaste 3-4 ordrarna har alla haft något problem, inte helt ok.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag är också sugen på en Einride undrar också vilken processor? Och "Microsoft SideWinder X4 Keyboard - SteelSeries" SteelSeries vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrorr:

Jag är också sugen på en Einride undrar också vilken processor? Och "Microsoft SideWinder X4 Keyboard - SteelSeries" SteelSeries vadå?

det verkar som att einride för 9990:- har en 2500k processor medan v2 för 10490:- har en 3570k trots att det står väldigt fel på hemsidan. tex så beställde jag en igår för 9990:- och då stod det 3570k, även på min orderbekräftelse.

steelseries innebär att att det är en steelseries musmatta och en steelseries kana mus tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av rMerll:

det verkar som att einride för 9990:- har en 2500k processor medan v2 för 10490:- har en 3570k trots att det står väldigt fel på hemsidan. tex så beställde jag en igår för 9990:- och då stod det 3570k, även på min orderbekräftelse.

steelseries innebär att att det är en steelseries musmatta och en steelseries kana mus tror jag

Står det 3570K på din beställning är de det du ska få annars begår CDON avtalsbrott.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood