Var i kontakt med CDON angående annulleringen av min order tidigare i inlägget. CDON vägrar att leverera dels ram-minnena, dels chassit, med hänvisning till att de är helt slutsålda.
Detta berättigar mig till ersättning till ett täckningsköp enligt 33 § KKÖPL (det vill säga mina pengar tillbaka + mellanskillnaden för att kunna köpa samma vara från en annan butik). Detta vägrar CDON.se med hänvisning till att varorna är slut, trots att det är en tvingande regel som inte får avtalas bort till konsumentens nackdel enligt 3 § KKÖPL. De kan inte restnotera varan heller för mig, antagligen eftersom den skulle kosta mer att köpa in än vad jag har betalat.
Chassit finns inne i en annan färg (som dock inte fanns till kampanjpris), detta chassi vägrar de att leverera. Mina ramminnen finns inne, dock ej längre till kampanjpris men dessa vill de inte heller leverera.
I liknande avgöranden hos ARN har konsumenten fått rätt att få varan levererad eller utbetalt vad det kostar att köpa motsvarande vara hos en annan återförsäljare.
Här följer min chatt med supporten: Du pratar nu med Filip
Välkommen!
Hur kan vi hjälpa dig?
Filip: Hej Sebastian
Du skrev: Hej, jag beställde ram-minnen och ett datorchassi i torsdags. Ordern stod som "varorna packas" from i fredag framtills igår då den stod som annullerad. Varför har ni annullerat ordern?
Filip: Ska kika på detta.
Du skrev: Okej.
Filip: De upptäcktes vara slut på lagret och därför har ordern annulerats.
Du skrev: Okej, då förmodar jag att ni kan leverera den i svart eller i silver istället?
Filip: Nej, dessvärre inte.
Du skrev: För jag har ju ingått ett avtal med CDON och fullföljt min förpliktelse (att betala) varför ni inte bara kan häva köpet.
Du skrev: Och varför kan ni inte det?
Filip: Vi beklagar, såklart pengarna kommer automatiskt att gå tillbaka.
Du skrev: Jo, det hoppas jag. Men det är inte det som är poängen. Beställer jag en vara, ni bekräftar beställningen, så har vi ett avtal: Då har jag rätt att få den vara som jag beställt levererad eller alternativt ersättning så att jag kan köpa motsvarande vara på ett annat ställe. Allt detta enligt Konsumentköplagens tvingande bestämmelser.
Du skrev: Ett köpavtal är ett ömsesidigt avtal där båda parter har förpliktelser.
Filip: Det som du pratar om angående "mellanskillnads-ersättning" är ingen tvingande bestämmelse och inget vi tillämpar. Det är något en del företag erbjuder. Anledningen till varför det ytterst sällan kan bli såhär är att lagersaldot inte står i direktkoppling till hemsidan, vilket hade varit omöjligt. Vi kan fortfarande leverera, lägg upp en ny order när vi återigen fått in varorna.
Du skrev: "Ersättning för täckningsköp" är en tvingande regel enligt 33 § konsumentköplagen. Ni kan därför inte välja att inte tillämpa regeln.
Filip: Men vi kan fortfarande leverera.
Du skrev: Leverans ska då givetvis ske till samma pris som avtalat antar jag?
Filip: Kan du länka mig sidan om ersättning för täckningsköp?
Du skrev: Menar du en länk till tillämpliga bestämmelser i konsumentköplagen eller ett ställe där jag kan köpa samma produkt som billigast?
Filip: Ja, precis.
Filip: tillämpliga bestämmelser
Du skrev: https://lagen.nu/1990:932 konsumentköplagen 33 § eftersom ni är i dröjsmål med leverans av varan (ni har meddelat att den inte kommer att levereras, alternativt har ni genomfört en obefogad hävning då jag inte är i dröjsmål med betalning)
Enligt ditt önskemål så skickar vi en kopia på vår chatt-konversation.
Vi har skickat ett e-mail till dig.
Filip: Du kommer att kunna få din leverans till samma pris som innan. Om det är så att när du beställer igen hos oss och priset har gått upp får du återkomma till oss.
Du skrev: Detta förutsätter ju att ni kommer få in varan igen vilket verkar föga troligt då det rörde sig om en utförsäljning enligt vad jag förstod.
Du skrev: Varan går ju inte ens längre att hitta på er hemsida. När varorna är tillfälligt slut så brukar de ju ha en "bevaka"-knapp men nu så finns inte ens artikeln kvar på siten.
Du skrev: Samtidigt som ni har den inne i svart och silver. Känns väl som att det är lättast att ni levererar en av dessa? De lär ju förövrigt vara billigare i inköp då de brukar kosta mindre än det röda chassit i de butiker som har alla färger inne.
Du kopplas nu vidare till en annan operatör; Karl. Vänligen vänta...
Du pratar nu med Karl
Karl: Hej Sebastian
Du skrev: Hej Karl
Du skrev: Eftersom jag tycks ha blivit omkopplad så antar jag att du kan se det jag skrev till Filip och vad han svarade mig?
Karl: Det stämmer
Karl: Konsumentköpslagen är något vi kan och följer i vårt arbete
Du skrev: Jo, det hoppas jag att ni gör. Jag själv kan konsumentköplagen i egenskap av juriststudent. Och det är därför jag vill ha det som jag har rätt till.
Du skrev: Är ni kvar? Jag har två avgöranden hos allmännareklamtionsnämnden (ARN) som behandlat liknande fall som avgjorts till konsumentents fördel.
Du skrev: ÄNR 1999-4494 och ÄNR 2002-3974.
Du skrev: jag har hittat två avgöranden*
Karl: ÄNR 2002-3974 har vad jag kan se fått avslag
Du skrev: Jag ber om ursäkt, där har de fått avslag, sant. Men ARN medger att konsumenten har rätt till ersättning för varans gängse pris. Vilket är det jag begär.
Du skrev: Gängse pris är inte 700 kronor utan vad motsvarande vara kostar.
Du skrev: Frågan i detta fall är huruvida 700 kronor är gängse pris, vilket det inte är.
Karl: Ett ögonblick så ska jag kontrollera vad vårt besked till dig är
Du skrev: Okej, jag väntar.
Du skrev: Här är varan vilket visar vad gängse pris är i detta fall: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=720002
Du skrev: Men jag nöjer mig med att ni levererar en svart eller silvrig istället.
Karl: Enligt http://cdon.se/kundservice/k%c3%b6p-_och_leveransvillkor/ reserverar vi oss för slutförsäljning
Karl: Vi kommer därmed inte att skicka ett chassi av annan färg
Du skrev: "3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen."
Du skrev: Ni kan således, som jag tidigare påpekat, inte avtala bort denna bestämmelse.
Karl: Vi anser oss ha rätt i denna fråga
Du skrev: På vilken grund, avtalet?
Karl: Våra villkor gäller för köpet och är inte i konflikt med konsumentköpslagen
Du skrev: Men ni måste följa konsumentköplagen som klart är på min sida? Det är inte möjligt att avtala bort konsumentköplagens tvingande bestämmelser.
Karl: Vi anser dock att vi inte bryter mot konsumentköpslagen
Du skrev: Men ni vill inte följa 33 § KKÖPL?
Karl: Som seriöst företag är det självklart för oss att våra regler och villkor är kontrollerade av jurister så att inget brister
Du skrev: Kan du skicka mig era avtalsvillkor?
Karl: http://cdon.se/kundservice/k%c3%b6p-_och_leveransvillkor/
Du skrev: Att ni reserverar er för slutförsäljning står under leveranstid. Varför blir inte varan restnoterad då?
Du skrev: Jag är inte missnöjd med att varan inte är levererad ännu (jag kan vänta) utan missnöjd över att ni inte vill leverera varan.
Karl: Det handlar dock inte om vilja utan om att produkten är slutsåld
Karl: Vi har för tillfället heller ingen information om när vi kommer att få in produkten i lagret igen
Du skrev: Så ert bud till mig är?
Karl: Att vi beklagar att varan är slutsåld samt att vi inte vet när eller om vi kommer att få in den igen
Du skrev: Finns det någon möjlighet för mig att få prata med någon högre upp hos er?
Karl: Denna fråga kräver längre behandlingstid, vilket gör att vi får be dig kontakta vår kundservice via kontaktformuläret, som du hittar på vår kundservicesida.
De frågor som skickas dit besvaras inom 24 timmar, men oftast mycket fortare.
Slutsats: CDON följer inte konsumentköplagen eller ARN:s praxis. Detta gör att jag ALDRIG kommer handla från dem igen.
Det rörde sig inte om några stora summor men det är en principsak. CDON ska inte kunna komma ifrån sina förpliktelser i ett ingånget avtal och ska givetvis följa konsumentköplagen!
Jag har ingått ett avtal med CDON om att få köpa dessa två varor för det överenskomna priset. Jag har fullföljt min förpliktelse dvs. betalat med mitt Visa-kort. CDON har inte fullföljt sin förpliktelse, dvs. levererat mina varor.
Har CDON inga varor att leverera så kan de få leverera varorna senare alternativt återbetala mina pengar för köpet plus skadestånd för vad det kommer kosta mig att beställa samma varor från en annan butik.
Avtal ska givetvis hållas och det gäller båda parter! Konsumentköplagen och allmänna avtalsrättsliga regler och principer ska givetvis följas.
Detta inlägg handlar inte om mitt enskilda ärende utan om det faktum att CDON inte fullföljer sina avtal och vägrar följa konsumentköplagen varför inlägget passar i denna tråd. Detta är min upplevelse av CDON (som tidigare varit ganska bra) och jag hoppas att CDON kan ta till sig kritiken och bli bättre.