CDON.com: Hemelektronik

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av nmc:

För risk att låta tjatig men är Unchrated 1&2 på väg in?

Tja

Enligt spelavdelningen så finns det inget datum på när spelet kan tänkas komma in just nu tyvärr
Men håll utkik

Visa signatur
Permalänk
Cdon.com
Skrivet av WolfOfVengeance:

Hej, ni säljer Acer eMachines E728-452G16, har ni haft någon anledning att bryta plomberingen på dessa för att byta ut tex. batteri eller liknande eller är det så att ni säljer returnerade varor till fullpris?

Det har inte funnits anledning till brytning utav plombering, så har du fått en dator som du misstänker varit använd eller dyl så kontaktar du kundtjänst så löser de det till dig på bästa sätt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CDON.COM:

Det har inte funnits anledning till brytning utav plombering, så har du fått en dator som du misstänker varit använd eller dyl så kontaktar du kundtjänst så löser de det till dig på bästa sätt.

Just gjort det och fått beskedet att det tydligen enligt cdon's policy är ok att skicka ut begagnade defekta produkter till nypris för att sen hänvisa att man kan skicka det till acer för garantireparation.

Ni har nu förlorat både en privatkund och en företagskund.

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av WolfOfVengeance:

Just gjort det och fått beskedet att det tydligen enligt cdon's policy är ok att skicka ut begagnade defekta produkter till nypris för att sen hänvisa att man kan skicka det till acer för garantireparation.

Ni har nu förlorat både en privatkund och en företagskund.

Hej

Vi diskuterar inte enskilda ärenden i tråden, med det sagt så svarar jag naturligtvis på ditt inlägg.

Jag har kikat på ditt ärende, och förstår inte riktigt vad du är missnöjd med, förutom naturligtvis
det uppenbara att du av någon anledning fått en defekt vara, vilket kan vara frustrerande nog
och det ber jag naturligtvis om ursäkt för.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej.
har alltid handlat film, spel och musik hos er.
nu undrar jag om ni skulle kunna se till så att det gör att köpa hela filmer på ondemand? skulle köpa betydligt mer film så. gärna i hd format och vanlig dvd uplösning. är ej intreserad av att hyra film!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Nu gäller detta inte mitt enskilda ärende utan vilken företagspolicy ni använder, vilket är under all kritik för ett större företag. Tror inte ni hittar någon här som är sugen på att få begagnade defekta varor till fullpris vid beställningar av nya för att det första de ska behöva göra är att skicka iväg det till tillverkaren för en garantireparation. Att varan är defekt är givetvis beklagligt och antagligen inget ni kan styra över. Men när det handlar om brutna plomberingar och troligtvis returnerade varor som sedan inte fungerar blir det för mycket "tillfälligheter" och att sedan lägga över ansvaret med att få en fungerande dator på kunden är ingen seriös lösning.

Nog om detta, min huvudsakliga fråga vilken jag ställde innan jag visste att jag fått en defekt vara var angående bruten plombering på era varor och den är besvarad och därmed mitt förtroende borta.

/slut för mig

Permalänk
Medlem

Hejsan måste fråga om en sak som gör mig lite fundersam. Har kollat på den här http://cdon.se/hemelektronik/sony_ericsson_elm_j10i2_metal_bl...
Har tänkt att teckna den som tele2/nytt abonnemang / kompis pott 149 / Bidningstid 24 månader / 0 kr i förhöjdmånadskostnad. Får man verkligen ringa för 149 kr i månaden eller är det en avgift sen betalar man för det man ringer för?
Jag uppfattade det så här iallfall att man betalar 149 kr månad sen får man ringa upp det och första månad får man betala 99 kr till för inträdesavgift har jag fattat rätt eller ? För mig låter det här nästan för bra att vara sant MVH Pontus

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av upl8447:

Hej.
har alltid handlat film, spel och musik hos er.
nu undrar jag om ni skulle kunna se till så att det gör att köpa hela filmer på ondemand? skulle köpa betydligt mer film så. gärna i hd format och vanlig dvd uplösning. är ej intreserad av att hyra film!

Tja

Har pratat med killarna på film avdelningen, och enligt de så är det tyvärr för mycket restriktioner och inte på något sätt billigare än den fysiska varianten, därför så satsas det inte mycket på just den delen utav on demand.

Visa signatur
Permalänk
Cdon.com
Skrivet av WolfOfVengeance:

Nu gäller detta inte mitt enskilda ärende utan vilken företagspolicy ni använder, vilket är under all kritik för ett större företag. Tror inte ni hittar någon här som är sugen på att få begagnade defekta varor till fullpris vid beställningar av nya för att det första de ska behöva göra är att skicka iväg det till tillverkaren för en garantireparation. Att varan är defekt är givetvis beklagligt och antagligen inget ni kan styra över. Men när det handlar om brutna plomberingar och troligtvis returnerade varor som sedan inte fungerar blir det för mycket "tillfälligheter" och att sedan lägga över ansvaret med att få en fungerande dator på kunden är ingen seriös lösning.

Nog om detta, min huvudsakliga fråga vilken jag ställde innan jag visste att jag fått en defekt vara var angående bruten plombering på era varor och den är besvarad och därmed mitt förtroende borta.

/slut för mig

Naturligtvis är det inte företagspolicy och vet inte riktigt var du fått det ifrån, men för att klargöra det så
är det så att du fått två val ifrån kundtjänst, och ett är returnera varan + kompensation eller be tillverkaren reparera datorn. Hur ser du att vi hade löst situationen annars?
Jag tar gärna emot förslag då vi strävar efter att förbättras på alla punkter trots över 10år i branschen och väldigt många nöjda kunder så är vi inte perfekta.

Visa signatur
Permalänk
Cdon.com
Skrivet av pompa_kumla:

Hejsan måste fråga om en sak som gör mig lite fundersam. Har kollat på den här http://cdon.se/hemelektronik/sony_ericsson_elm_j10i2_metal_bl...
Har tänkt att teckna den som tele2/nytt abonnemang / kompis pott 149 / Bidningstid 24 månader / 0 kr i förhöjdmånadskostnad. Får man verkligen ringa för 149 kr i månaden eller är det en avgift sen betalar man för det man ringer för?
Jag uppfattade det så här iallfall att man betalar 149 kr månad sen får man ringa upp det och första månad får man betala 99 kr till för inträdesavgift har jag fattat rätt eller ? För mig låter det här nästan för bra att vara sant MVH Pontus

Hej

Tele2 kompis pott abonnemangen 149/249/349 får man ringa för hela månadsavgiften, dessa är så kallade minimidebiteringar med andra ord ringer du inte för 149kr en månad så får du ändå en faktura på 149kr.

Vid nyteckning eller förlängning av sådant abonnemang så tillkommer en administrativ avgift om 99kr på första fakturan, väljer man till en så kallad förhöjd månadsavgift till abonnemanget så tillkommer ytterligare 150kr i extra avgifter. OBS Dessa extra avgifter tas ej ut av CDON utan från Tele2.

Jag hoppas det klarnade lite

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okey jag uppfattar det som om det kommer kosta mig 249 första gången sen 149 varje månad och det får jag ringa för ? Det kommer inte vara så att man betalar 149 för mobilen sen yttligare 149 för att ringa för? Har jag fattat rätt?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av CDON.COM:

Naturligtvis är det inte företagspolicy och vet inte riktigt var du fått det ifrån, men för att klargöra det så
är det så att du fått två val ifrån kundtjänst, och ett är returnera varan + kompensation eller be tillverkaren reparera datorn. Hur ser du att vi hade löst situationen annars?
Jag tar gärna emot förslag då vi strävar efter att förbättras på alla punkter trots över 10år i branschen och väldigt många nöjda kunder så är vi inte perfekta.

Eftersom ni säljer förpackningar med brutna plomberingar utan att ha brutit dem själva så borde det väl vara er policy. uteslutningsmetoden?

Om vi nu helt plötsligt ska disskutera personliga ärenden i denna tråden så lade jag fram redan från början att datorn skulle returneras och att det var upp till cdon om ni ville ersätta med en ny fungerande eller att köpet skulle strykas, men fick då enbart hänvisningen att jag skulle vända mig till acer för reparation och inget annat. Sen löste det sig efter lite påtryckningar, detta borde dock inte behövts.

Nu är detta som sagt avklarat för min del. Vill ni unvika fler irriterande kunder framöver så sluta sälja varor med brutna plomberingar till fullpris, det ger klar misstänksamhet när varan senare visar sig vara defekt.

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av pompa_kumla:

Okey jag uppfattar det som om det kommer kosta mig 249 första gången sen 149 varje månad och det får jag ringa för ? Det kommer inte vara så att man betalar 149 för mobilen sen yttligare 149 för att ringa för? Har jag fattat rätt?

Hej

Du betalar 149kr i månaden och du får ringa för det, du betalar inget extra i månaden om du inte valt till en så kallad förhöjd månadsavgift. Första månaden så betalar du 149kr + 99kr, därefter 149kr.
Det här är naturligtvis under förutsättningen att du inte ringer för mer än 149kr.

Visa signatur
Permalänk
Cdon.com
Skrivet av WolfOfVengeance:

Eftersom ni säljer förpackningar med brutna plomberingar utan att ha brutit dem själva så borde det väl vara er policy. uteslutningsmetoden?

Om vi nu helt plötsligt ska disskutera personliga ärenden i denna tråden så lade jag fram redan från början att datorn skulle returneras och att det var upp till cdon om ni ville ersätta med en ny fungerande eller att köpet skulle strykas, men fick då enbart hänvisningen att jag skulle vända mig till acer för reparation och inget annat. Sen löste det sig efter lite påtryckningar, detta borde dock inte behövts.

Nu är detta som sagt avklarat för min del. Vill ni unvika fler irriterande kunder framöver så sluta sälja varor med brutna plomberingar till fullpris, det ger klar misstänksamhet när varan senare visar sig vara defekt.

Utan att diskutera det enskilda ärendet vidare, så är det naturligtvis inte företagets policy att sälja produkter med brutna plomberingar, att du drar den slutsatsen efter att en försändelse tyvärr gått snett,
är väldigt tråkigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej.
Var inne på eran hemsida och kollade lite på sidan "elektronik- kampanjer". http://cdon.se/hemelektronik/
Där stog det "Lagerrensning dator produkter" med en bild på en dator och en ruta där det stog "Asus eeePC 1990kr"

Så jag tröck på "Lagerrensning dator produkter" (http://cdon.se/hemelektronik/lagerrensning_datorprodukter/) och då kommer en ny bild fram med en asus eeepc, men där kostar den 2490kr enligt bilden.
Jag hittar inte dator för 1990kr som bilden säger, bara den för 2490kr.

Enligt mig är detta falsk marknadsföring.
Antar ni "råkar" gjort ett fel?

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jezpur:

Hej.
Var inne på eran hemsida och kollade lite på sidan "elektronik- kampanjer".
Där stog det "Lagerrensning dator produkter" med en bild på en dator och en ruta där det stog "Asus eeePC 1990kr"

Så jag tröck på "Lagerrensning dator produkter" (http://cdon.se/hemelektronik/lagerrensning_datorprodukter/) och då kommer en ny bild fram med en asus eeepc, men där kostar den 2490kr enligt bilden.
Jag hittar inte dator för 1990kr som bilden säger, bara den för 2490kr.

Enligt mig är detta falsk marknadsföring.
Antar ni "råkar" gjort ett fel?

Står 2490 för mig... undra om de lyckats ändra det sedan ditt inlägg.

Permalänk
Medlem

står det 2490kr på bilden här för dig? http://cdon.se/hemelektronik/

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av Jezpur:

Hej.
Var inne på eran hemsida och kollade lite på sidan "elektronik- kampanjer". http://cdon.se/hemelektronik/
Där stog det "Lagerrensning dator produkter" med en bild på en dator och en ruta där det stog "Asus eeePC 1990kr"

Så jag tröck på "Lagerrensning dator produkter" (http://cdon.se/hemelektronik/lagerrensning_datorprodukter/) och då kommer en ny bild fram med en asus eeepc, men där kostar den 2490kr enligt bilden.
Jag hittar inte dator för 1990kr som bilden säger, bara den för 2490kr.

Enligt mig är detta falsk marknadsföring.
Antar ni "råkar" gjort ett fel?

Hej

Du har sett helt rätt, tyvärr så tog just den Asusen 1005 slut, och därför så byte vi banner till nästa produkt som det var riktigt bra pris på och den heter1015PEM, så det var helt enkelt ett bannerbyte
och inte på något sätt ett fel som vi försökte rätta till. Det tråkiga är att du blev utan dator den här gången.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej.

Jag har alltid gillat CDON p.g.a. den lättnavigerade hemsidan, produktutbudet och vi viss mån priserna - tummen upp! Ett par frågor bara:

¤ Det hade inte vart så dumt om ni kunnat skriva ut måtten på datorerna ni har så man slipper gå till tillverkarens hemsida.

¤ Funderar ni på att ta in datorskärmar som är silver/grå/vit?

¤ Leveranstiden är vanligtvis bra. Beställer man på morgonen packas det ibland samma dag eller dagen därpå. Sen tar Posten en arbetsdag på sig att leverera. Men det händer då och då att leveransen (av en DVD/Bluray/PC Spel) tar över en vecka. Postens fel? För att ta ett exempel beställde jag hörlurar (in-ear) och fick hem paketet 10 dagar senare. Egentligen är detta ingen kritik, mest nyfikenhet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Cdon.com

Hej

För att svara på dina frågor

1. Vi ska absolut bli bättre på specifikationer generellt på produkter vi visar upp och säljer, det ligger högst upp på agendan.

2. Är det specifikt bara färgen eller spelar specifikationer/märke/pris roll?

3. Svårt att svara på när det gäller leveranser osv, det finns dock en skillnad och det är att vårt Hemelektronik lager inte ligger i samma byggnad som Spel/Film och Musik gör, men det ska inte vara
någon skillnad i leveranstider nej.

Mvh Edin

Skrivet av Mocka:

Hej.

Jag har alltid gillat CDON p.g.a. den lättnavigerade hemsidan, produktutbudet och vi viss mån priserna - tummen upp! Ett par frågor bara:

¤ Det hade inte vart så dumt om ni kunnat skriva ut måtten på datorerna ni har så man slipper gå till tillverkarens hemsida.

¤ Funderar ni på att ta in datorskärmar som är silver/grå/vit?

¤ Leveranstiden är vanligtvis bra. Beställer man på morgonen packas det ibland samma dag eller dagen därpå. Sen tar Posten en arbetsdag på sig att leverera. Men det händer då och då att leveransen (av en DVD/Bluray/PC Spel) tar över en vecka. Postens fel? För att ta ett exempel beställde jag hörlurar (in-ear) och fick hem paketet 10 dagar senare. Egentligen är detta ingen kritik, mest nyfikenhet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CDON.COM:

2. Är det specifikt bara färgen eller spelar specifikationer/märke/pris roll?

Hej Edin.

Tack för svaren!

2. Mest färgen. Ville ge en ny skärm till mamma i födelsedagspresent och något hon ogillar är just svarta skärmar. En skärm som är silvrig/vit syns inte lika mycket som en svart. Vet att Samsung har ett par sådana modeller (22tum). Specs, märke & pris spelar ingen roll men helst inga budgetmärken.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Cdon.com

Hej

Har inte lyckats hitta några färgade skärmar hos någon av de stora tillverkarna.
Du är mer än välkommen med modellnamn på en modell ni är intresserade utav så ser jag vad vi kan göra.

Mvh Edin

Skrivet av Mocka:

Hej Edin.

Tack för svaren!

2. Mest färgen. Ville ge en ny skärm till mamma i födelsedagspresent och något hon ogillar är just svarta skärmar. En skärm som är silvrig/vit syns inte lika mycket som en svart. Vet att Samsung har ett par sådana modeller (22tum). Specs, märke & pris spelar ingen roll men helst inga budgetmärken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CDON.COM:

Hej

Har inte lyckats hitta några färgade skärmar hos någon av de stora tillverkarna.
Du är mer än välkommen med modellnamn på en modell ni är intresserade utav så ser jag vad vi kan göra.

Mvh Edin

Hej.

Några exempel:
NEC EA231WMI
BENQ V2400
SAMSUNG 2443FW
PHILIPS 245P2ES
EIZO EV2333WH
EIZO EV2303WH

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Cdon.com

Hej

Tyvärr har alla utav de där modellerna som vi har i sortimentet, vs BenQ, Samsung och Philips utgått ur
tillverkarens sortiment. Jag vet dock att nytt är påväg, bla vit skärm ifrån Samsung.

Skrivet av Mocka:

Hej.

Några exempel:
NEC EA231WMI
BENQ V2400
SAMSUNG 2443FW
PHILIPS 245P2ES
EIZO EV2333WH
EIZO EV2303WH

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CDON.COM:

Hej

Tyvärr har alla utav de där modellerna som vi har i sortimentet, vs BenQ, Samsung och Philips utgått ur
tillverkarens sortiment. Jag vet dock att nytt är påväg, bla vit skärm ifrån Samsung.

Tack för att ni försökte.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Hallå där CDON. Jag undrar om ni har SATA-kablar i ert sortiment. Jag hittar nämligen inga.

Permalänk

Vad hände med det utlovade Sweclockers erbjudandet/bonusen?(eller vad man nu ska kalla det:P)

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av Mocka:

Tack för att ni försökte.

Vad tycker du om följande skärmar?
http://www.acercomputer.se/ac/sv/SE/content/model/ET.FS3HE.A0...
http://shop.philips.se/store?Action=DisplayProductDetailsPage...

Skrivet av defaultusername:

Hallå där CDON. Jag undrar om ni har SATA-kablar i ert sortiment. Jag hittar nämligen inga.

Jo då.
http://cdon.se/search?category=1763&q=SATA+Champion

Skrivet av edasvangen:

Vad hände med det utlovade Sweclockers erbjudandet/bonusen?(eller vad man nu ska kalla det:P)

Vi kommer att utöka vår komponentavdelningen väldigt snart, och kommer då att komma med något som Sweclockers medlemmarna kommer uppskatta väldigt mycket jag är övertygad om det. Stay tuned!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Acer skärmen - Nej, foten var stor & ful
Philips skärmen - Kanske, har skickat frågan vidare. Synd att den inte fanns i 24" annars ser den mycket bra ut.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Acer skärmen - Nej, foten var stor & ful
Philips skärmen - Kanske, har skickat frågan vidare. Synd att den inte fanns i 24" annars ser den mycket bra ut.

Visst var foten ful, men skärmen verkar då vara helt ok.

@cdon

Ta in BenQ skärmar, billiga och prisvärda.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.