Permalänk

Läsa av momentnyckel

Tja.

Lånade en momentnyckel idag.
men jag blev lite osäker var man har rätt Nm man ställer in den på.

Man skruvar nederdelen av nycklen upp så det täcker siffrorna.
Tex ska jag ha 5Nm så ser man inte 4Nm osv.
Dock om jag tex ska ha 1Nm är det vid början på sträcket där 1Nm ligger an eller är det efter vinklen upp?
Jag antar att man ska skruva den till det 'värde' man vill åt så att sträcket försvinner och sen fin justerar på ringen.

för ska jag ha tex 1,5Nm så ska jag väl dra den mot 5Nm och sen 0,5Nm på ringen.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Tja.

Lånade en momentnyckel idag.
men jag blev lite osäker var man har rätt Nm man ställer in den på.

http://pici.se/pictures/FMMmKFfto.jpg

Man skruvar nederdelen av nycklen upp så det täcker siffrorna.
Tex ska jag ha 5Nm så ser man inte 4Nm osv.
Dock om jag tex ska ha 1Nm är det vid början på sträcket där 1Nm ligger an eller är det efter vinklen upp?
Jag antar att man ska skruva den till det 'värde' man vill åt så att sträcket försvinner och sen fin justerar på ringen.

för ska jag ha tex 1,5Nm så ska jag väl dra den mot 5Nm och sen 0,5Nm på ringen.

ska du dra 1,5n så skruvar du den till 1nm och fortsätter tills du har 5:an på den nedre skalan...
och det är vid början av strecket 1nm ligger, vinkeln upp är för att du ska se att du ligger på just 1nm, skulle gissa på att den hamnar på det andra strecket vid just 1,5nm

Permalänk

Bra då förstod jag den rätt ville bara klargöra mig lite... lite dumt att dra grejorna med fel moment när det kommer till kritan

Imon blir det att bygga motor ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Bra då förstod jag den rätt ville bara klargöra mig lite... lite dumt att dra grejorna med fel moment när det kommer till kritan

Imon blir det att bygga motor ^^

tänk också på att göra rörelsen i ett enda svep så att du inte "juckar" tills det klickar om det är några större moment som ska dras.

Permalänk

Mm.. även när man är klar så ska man släppa på momenter och sen bör man aldrig lossa något med en moment nyckel häller.

ska dra först 20 sen 60 och sen 90 grader så inga jätte krafter.. kunde fått tag på en 1900Nm men tyckte det räckte med en som gick till 210 ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Sådär tror jag fick till det rätt nu på bilen iaf ^^

Nu går den lite rappare i registret.. hehe..

Visa signatur

I am Extrazz.