Acer 3820TG vs ASUS UL30JT,UL30VT. SSD inblick.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2007

Acer 3820TG vs ASUS UL30JT,UL30VT. SSD inblick.

Hej,

Jag har under en tid nu varit rätt insatt i mitt val mellan Acer Aspire TimelineX 3820TG och eventuellt asus-ul30jt-rx008v eller Asus UL30VT-QX030V.

Som jag har förstått så är Acers 3820TG den bästa datorn prestanda mässigt medans Asus modeller är mer inriktade på mobilitet och batteritid. Asus UL30JT har endast 10/100 Mbit/s nätverk vilket kom med en stor förvånan eftersom det känns rätt "efter".

Nu till sak. När jag köper min laptop "inte valt ännu" har jag planerat att eventuellt placera nya Corsair Force 60GB SSD i datorn.
När jag har jämfört dessa 3 modeller har jag upptäckt att Asus modeller använder sig av SATA medans Acers modell använder sig av SATA 2. SATA kan endast komma upp i 150MB/S och SATA 2 upp emot 300MB/S, SSD disken som jag planerat att använda mig av läser/skriver upp emot ca 280MB/s.

Blir det inte en flaskhals när man köper en SSD till laptopen då eftersom datorn klarar inte av att överföra i mer än 150MB/S pga det äldre gränssnittet? Alltså blir det bortslösade pengar?
Sedan ska SSD vara mer strömsnålt men när jag jämförde siffrorna med en HDD från samsung vad skillnaderna rätt minimala, Corsair Force: Load: Max 2,0 W, idle max 0,5 och samsungen var Load: 2,5W och idle 0,85W. Hur mycket extra batteritid får jag egentligen av att använda mig av en SSD?