Lätt,tunn,bra batteri, grym prestanda help

Permalänk
Medlem

Lätt,tunn,bra batteri, grym prestanda help

tja,

Letar efter en bärbar dator som uppfyller följande villkor:

- Lätt
- Tunn
- Lång batteritid
- Riktigt bra prestanda
- 1920x1200 upplösning
- 16-17 tum
- HDMI-utgång

Helst en dator som jag kan välja modifiera själv, som på Dells hemsida tex. Har en Dell Vostro 1700 som jag köpte Februari 2008 men som jag nu vill byta ut. Ska använda datorn för excel/vba, poker och titta på filmer/serier. Priset spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem

Lätt, Tunn och lång batteritid tsm med RIKTIGT bra prestanda är nog ganska svårt att få i en och samma dator! 1920*1200 gör också att urvalet blir väldigt smalt.

Kolla Deviltech.de

eller

Notebookguru.de

Men om du inte är ute efter riktigt bra grafikprestanda så finns ju xps studio 16 och Sony F-serien som har riktigt bra skärmar iaf och i5-i7 processorer.

Men inga av dessa har någon speciellt bra batteritid 1-2(3) timmar ungefär

Om man ska försöka hitta en dator som passar alla dina krav så kan Apples macbook pro 17" vara något att kolla upp om du kan tänka dig ha en mac. (Har inte heller ett jätte bra grafikkort)

Ett tips är att kolla på prisjakt och ta 1920*1200 i skärmupplösning så ser du vilka som finns och så kan du kolla batteri och storlek/vikt på dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thejaws:

Lätt, Tunn och lång batteritid tsm med RIKTIGT bra prestanda är nog ganska svårt att få i en och samma dator! 1920*1200 gör också att urvalet blir väldigt smalt.

Kolla Deviltech.de

eller

Notebookguru.de

Men om du inte är ute efter riktigt bra grafikprestanda så finns ju xps studio 16 och Sony F-serien som har riktigt bra skärmar iaf och i5-i7 processorer.

Men inga av dessa har någon speciellt bra batteritid 1-2(3) timmar ungefär

Om man ska försöka hitta en dator som passar alla dina krav så kan Apples macbook pro 17" vara något att kolla upp om du kan tänka dig ha en mac. (Har inte heller ett jätte bra grafikkort)

Ett tips är att kolla på prisjakt och ta 1920*1200 i skärmupplösning så ser du vilka som finns och så kan du kolla batteri och storlek/vikt på dem!

Tack för tipsen. Jag skulle kunna släppa på batteritiden och ha en ev. tyngre dator dessutom, så länge datorn håller sig kall. 1920x1200 är viktigt då jag vill kunna få plats med många bord utan överlapp (fast antar att 1920x1080 duger). Grafiken är inte viktig för att spela spel osv. utan mer för att ha så bra kvalité som möjligt när jag tittar på serier i HD. Ska kika på länkarna du skrev upp. Borde kanske skrivit att jag helst undviker Apple då det blir massor med problem när jag ska lira poker på vissa sidor samt statistikprogram jag använder mig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poker88:

Tack för tipsen. Jag skulle kunna släppa på batteritiden och ha en ev. tyngre dator dessutom, så länge datorn håller sig kall. 1920x1200 är viktigt då jag vill kunna få plats med många bord utan överlapp (fast antar att 1920x1080 duger). Grafiken är inte viktig för att spela spel osv. utan mer för att ha så bra kvalité som möjligt när jag tittar på serier i HD. Ska kika på länkarna du skrev upp. Borde kanske skrivit att jag helst undviker Apple då det blir massor med problem när jag ska lira poker på vissa sidor samt statistikprogram jag använder mig av.

Om inte spel prestanda är så jätte viktigt skulle jag kollat på Sony:s F-serie
typ den här :Sony F12Z (den klarar fortfarande av de nyaste spelen men inte på högsta inställningarna direkt) Finns billigare varianter av denna dator med lite annan hårdvara!

Bland det bättre skärmarna på marknaden, blueray, någorlunda bra grafikkort (datorn säljs ju som "Din egen biosalong" så har du tänkt kolla på film så är den väll åt rätt håll), Intel i7 740qm (nya i7 7xx) och bra kvalité på grejerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thejaws:

Om inte spel prestanda är så jätte viktigt skulle jag kollat på Sony:s F-serie
typ den här :Sony F12Z (den klarar fortfarande av de nyaste spelen men inte på högsta inställningarna direkt) Finns billigare varianter av denna dator med lite annan hårdvara!

Bland det bättre skärmarna på marknaden, blueray, någorlunda bra grafikkort (datorn säljs ju som "Din egen biosalong" så har du tänkt kolla på film så är den väll åt rätt håll), Intel i7 740qm (nya i7 7xx) och bra kvalité på grejerna!

Lutar åt sony vaio F-serien (VPCF12Z1E/BI), VPCF12Z1E/BI (VPCF12Z1E/BI) : Tekniska specifikationer : Vaio och tillbehör : Sony. Har endast en fråga kvar:

Om man tittar på specifikationen, är det möjligt att se huruvida datorn är bra nedkyld samt om fläkten låter mycket?

Permalänk

Men dom krav du har så finns det inte mycket att välja på, på dell.se kan du själv välja vad du vill ha för prylar i datorn. Mac har vissa valmöjligheter också, men då får du räkna med dubbla priset ungefär, och ingen bluray.

Jag skulle dock kolla på en sony vaio F12S istället

Egenskaper för Sony Vaio VPC-F12S1E

Permalänk

Du har ju annars StudioXPS 16 från DELL. Där får du riktigt fin byggkvalité, snabb prolle (kanske inte bästa grafikkortet men det duger:)) samt helt underbar skärm. Kan dock bli rätt varm, men det är bara när man maxar burken. löses med en Zalman nc2000 laptopkylare för 400 kr.

Denna kan du ju få för ca 12 000, sen kan du välja till SSD disk osv:)

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum