Netbook för Linux, max 5000.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2009

Netbook för Linux, max 5000.

Hej SweC! Hoppas alla har en trevlig sommar. Till höstens studier har jag bestämt mig för att köpa en netbook att dra med mig. Eftersom sommaren har segat ner min hjärna har jag ingen koll alls, till skillnad från den lilla koll på netbooks jag hade innan. Vad är bra, vad är dåligt?

På netbooken i sig kommer jag att köra Xubuntu eller någon annan form av Linux på. Mestadels för att jag vill lära mig Linux. Utöver det så skulle jag gärna ha en skärm som är minst 1280x720, gärna större. Den får gärna ha bra batteritid och helst kunna spela upp film i 720p då det är den storleken jag använder mig av. Nu vet jag inte om det går, men man kan ju hoppas.

Kort och gott:

• 5000 kronor

• Positivt om någon vet att den fungerar med Xubuntu

• Bra batteritid (6h?)

• Gärna kunna spela upp film i 720p (inte nödvändigtvs)

• Skärm på 1280x720 eller högre

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2009

Jag har läst på lite grand nu och det verkar som om atom N450 klarar av 720p vilket låter bra. Jag har även hittat två kandidater, även om ni är välkommna att hitta fler. Det är MSI Wind U160 och Asus EEE PC 1005PE. Fördelen med Wind är att den finns ute i butikerna just nu. Det lutar då mest åt Wind. Några åsikter från er?

Det borde gå att slänga in lite mer RAM också?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004

Slängt ett öga på Asus Eee PC 1201N?
Jag funderar själv på den om det ska bli en netbook för Linux.

[Bird200]Du skall vara försiktig med att tro, du tilltalar en läkarkandidant av andra rang.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Okt 2002

Asus senaste 1215N verkar helsoft, ION2 med dedikerat minne, dualcore atom och en större skärm. Önska dig sen en ssd i julklapp så har du en grym linuxburk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av compaqoffer:

Asus senaste 1215N verkar helsoft, ION2 med dedikerat minne, dualcore atom och en större skärm. Önska dig sen en ssd i julklapp så har du en grym linuxburk.

Hur fungerar Optimus med Linux? Har för mig att jag läste att NVIDIA inte skulle stödja Linux nämligen. Skall kolla lite på båda de ni nämnde och så får jag se hur priserna ser ut i slutet av månaden. Det blir då jag köper nämligen. Tack för inputen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2004

Nvidia kommer inte stödja det nej, det betyder dock inte att andra inte kommer göra det

Linux Ubuntu Gets GPU Switching | Netbooknews - Netbooks, Netbook Reviews, Smartbooks and more

Speldator: SB i7-2600k @ 4,5Ghz P8Z68-V Pro, 16GB DDR3, GTX1070
Server 1: SB 2500k, MZI -P67GD55, 32GB DDR3, Corsair MX 240GB SSD
Tablet: Surface Pro, Konsoler: PS2/3/4, Xbox 1/360/One, Wii U, PS Vita, 3DS+++

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av MugiMugi:

Nvidia kommer inte stödja det nej, det betyder dock inte att andra inte kommer göra det

Linux Ubuntu Gets GPU Switching | Netbooknews - Netbooks, Netbook Reviews, Smartbooks and more

Det låter ju fint. Blir nog en 1215N om den finns i slutet av månaden. Tack för hjälpen alla!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002

Köp inget med optimus om du planerat köra linux. Det funkar skit om det funkar alls.