Studentdator - HP Pavilion dv6-2133?

Permalänk

Studentdator - HP Pavilion dv6-2133?

Ska köpa bärbar dator till studierna i höst. Är dock en riktig nolla på hårdvara på datorer, men har ändå några kriterier:

- Utbildningen är 5 år och köper gärna inte en till dator under denna tiden
- Batteritid minimum 6 h
- Helst en pc
- Ska vara snabb, inga återkommande lagg/frysningar eller överhettningsproblem
- Budget 9 k men går givetvis bra om det finns billigare alternativ med likvärdiga prestanda

Datorn kommer användas till "vanliga" ändamål så som anteckningar under föreläsningar, skriva arbeten på, surfa, kolla film, musik, spela spel (uppskattas om den klarar nyare så som mafia 2 ex., dock inte nödvändigtvis på högsta)

Har kollat runt lite, komplett har just nu ett erbjudande på denna:
Komplett.se - HP Pavilion dv6-2133 15.6" WXGA

Vad tycker ni?

Tack för hjälpen!

Permalänk

Akta dig för den! Många dv6'or med amd cpu's har en tendens att bli väldigt varma.

Eftersom du vill ha batteritid så kolla in Acer TimelineX 5820TG. Finns två olika, den billigare har upp till 8h den lite dyrare upp till 11,5h batteritid.

Egenskaper för Acer Aspire TimelineX 5820TG-5454G50Mn (LX.PTN02.187)

Egenskaper för Acer Aspire TimelineX 5820TG-5454G64Mn (LX.PTN02.188)

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Akta dig för den! Många dv6'or med amd cpu's har en tendens att bli väldigt varma.

Eftersom du vill ha batteritid så kolla in Acer TimelineX 5820TG. Finns två olika, den billigare har upp till 8h den lite dyrare upp till 11,5h batteritid.

Egenskaper för Acer Aspire TimelineX 5820TG-5454G50Mn (LX.PTN02.187)

Egenskaper för Acer Aspire TimelineX 5820TG-5454G64Mn (LX.PTN02.188)

Hur fungerar det med kylplatta? Känns annars som att man får mycket prestanda för ett schyst pris gällande HP: n?

Timeline är en bra dator, men ju lägre jag kan hålla mig i pris desto mer annat kan jag göra för pengarna

Hur är det med denna?

Acer Aspire 5551G-P324G64M

Är det samma överhettningsproblem med AMD i acer?

Permalänk

Nej dom nyare AMD cpu'erna är svalare. Som i 5551g tex, jag återkommer ska kolla lite vad som finns mer,

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Akta dig för den! Många dv6'or med amd cpu's har en tendens att bli väldigt varma.

Lyckligtvis använder denna (likså alla nya dv6-xxxx datorer) en processor tillverkad i 45nm istället för 65, vilket gör de svalare, även fast de blir varma dessa också är det ingen fara

Till TS: batteritiden i den länkade HP datorn är dock inte i närheten utav minst 5 timmar, måhända upp till 3 timmar med skärmen på lägsta och slö surfning, inte mycket mer...

Dock är prestandan/priset underbart, bra grafikkort, stor hårdisk, fint chassi och mycket anant trevlig så som webcam, mic, ue-sata, fjärrkontroll altic lansing högtalare mm, ett välldigt stort mervärde sett gentemot ex asus och acer!