Speldator med hyffsad batteritid max 15"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2009

Speldator med hyffsad batteritid max 15"

Polaren ska snart börja plugga på universitet och är i behov av en bärbar dator. Hennes största krav är att datorn inte ska vara större än 15 tum, den ska prestera bra i nya spel och även gärna vara en aning framtidssäker. Plus att den ska ha bra batteritid. Med det menar hon allt från 2 timmar och uppåt.

Jag har hittat två datorer och vill gärna veta vad ni tycker!

MSI GX640 MSI GX640 Windows 7 Home Premium - Inet.se

och

Asus G51JX-SZ163V Asus G51JX-SZ163V

Yuri <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009

Asusen har ju Full HD vilket är sjukt för en sån liten skärm MSI tror jag att har 720p :/

Phenom II x4 955 c2 @3,5Ghz @1,4v @2,7Ghz NB och HT || 8GB 10-9-8-25-35 @1808Mhz @1,8v || HD 6950 2GB DCII @924Mhz core @5748Mhz Vram@1,218v || 1TB HDD + 120GB SSD || Corsair HX750 || HAF 922 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2010

Msi:n har jag själv. En super bra dator, men det är batteri tiden som tyvärr ligger under 2h...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
St4lingr4d
Registrerad
Maj 2010

gx640 är mycket bättre än den andra.

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Avesta
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av St4lin:

gx640 är mycket bättre än den andra.

St4lin, du verkar ha bra koll, du skriver i de flesta trådar.

Funderarde också på en MSI 640-740. Har pengarna, men tänkte lägga ut en 7-8000kr på en bärbar.

Satt och sneglade på denna;

Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 5820TG 15.6"HD LED

Vad tycker du om den? Den verkar väldigt attraktiv av många och prestandan delat på pengarna går ju jämt upp?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
St4lingr4d
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av haser:

St4lin, du verkar ha bra koll, du skriver i de flesta trådar.

Funderarde också på en MSI 640-740. Har pengarna, men tänkte lägga ut en 7-8000kr på en bärbar.

Satt och sneglade på denna;

Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 5820TG 15.6"HD LED

Vad tycker du om den? Den verkar väldigt attraktiv av många och prestandan delat på pengarna går ju jämt upp?

Vad för spel hade du tänkt köra på den? Grafikmässigt är gx640 dubbelt så bra som Acern, ska du spela några nya spel så skulle inte jag rekommendera någon dator som har sämre än ett mobility 5850 eller motsvarande i dx11 klassen från Nvidia (när nu detta kommer).

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Avesta
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av St4lin:

Vad för spel hade du tänkt köra på den? Grafikmässigt är gx640 dubbelt så bra som Acern, ska du spela några nya spel så skulle inte jag rekommendera någon dator som har sämre än ett mobility 5850 eller motsvarande i dx11 klassen från Nvidia (när nu detta kommer).

Dubbelt så bra tror jag inte på.

MSI:n och sitt 5850 kort presterar bättre, ja. Men grafiken skall ju smetas ut på en 17" skärm och kommer då spelas med högre upplösning, bilden blir klarare men prestandan blir bättre ja, men inte så stor skillnad om man skall jämföra så.

Båda presterar bra, lika bra, men i olika upplösningar på skärmen och tummen. Dock så blir ju grafiken bättre på 640:in, no doubt about it.

Just ja...

Jag skall hålla mig till HoN och HD filmer.

Är det att rekommendera? (Acer Aspire TimelineX 5820TG) Då jag sålde min bärbara nyss med tilbehör för cirka 10500kr och vill gärna ha pengar över.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av haser:

Dubbelt så bra tror jag inte på.

MSI:n och sitt 5850 kort presterar bättre, ja. Men grafiken skall ju smetas ut på en 17" skärm och kommer då spelas med högre upplösning, bilden blir klarare men prestandan blir bättre ja, men inte så stor skillnad om man skall jämföra så.

Båda presterar bra, lika bra, men i olika upplösningar på skärmen och tummen. Dock så blir ju grafiken bättre på 640:in, no doubt about it.

Just ja...

Jag skall hålla mig till HoN och HD filmer.

Är det att rekommendera? (Acer Aspire TimelineX 5820TG) Då jag sålde min bärbara nyss med tilbehör för cirka 10500kr och vill gärna ha pengar över.

Vid samma upplösning och samma omständigheter (benchmark) så presterar ett 5850 ganska exakt dubbelt så bra som ett 5650 om man ska på notebookcheck.com

EDIT: Beror på ju vad du ska spela, hur hög grafik och hur framtidssäker du vill den ska vara. Jag skulle säga att gx640 är ett mycket bättre val här.

Laptop: ASUS-G751JY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Musenkishi:

Polaren ska snart börja plugga på universitet och är i behov av en bärbar dator. Hennes största krav är att datorn inte ska vara större än 15 tum, den ska prestera bra i nya spel och även gärna vara en aning framtidssäker. Plus att den ska ha bra batteritid. Med det menar hon allt från 2 timmar och uppåt.

Jag har hittat två datorer och vill gärna veta vad ni tycker!

MSI GX640 MSI GX640 Windows 7 Home Premium - Inet.se

och

Asus G51JX-SZ163V Asus G51JX-SZ163V

Då du skriver speldator så är gx640 det givna valet. Men vad är det för spel som ska spelas?

Tex. så finns ju timelineX 5820TG med i5 450m och 5650m, mkt lätt och smidig och med batteritid på upp till 8h. Det beror på vad det är för spel som ska spelas helt enkelt Är det grafiskt tunga spel så är gx640 det givna valet om du frågar mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av thereal_twisted:

Då du skriver speldator så är gx640 det givna valet. Men vad är det för spel som ska spelas?

Tex. så finns ju timelineX 5820TG med i5 450m och 5650m, mkt lätt och smidig och med batteritid på upp till 8h. Det beror på vad det är för spel som ska spelas helt enkelt Är det grafiskt tunga spel så är gx640 det givna valet om du frågar mig.

Spelen kan variera men datorn ska klara av så mycket ögongodis som möjligt utan att dra ner på fps och det kommer spelas både lite äldre och moderna spel. Framförallt bör datorn klara av nyare spel utan att behöva dra ner på grafiken.
Är det så stor skillnad mellan 5650 och 5850 att det vore bäst att ta gx640 framför timelineX 5820TG?
8 timmars batteritid låter ju toppen men om prestandan blir alldeles för lidande så är det kanske inte värt det...

EDIT: Läste igenom tråden en gång till och min fråga var tydligen redan besvarad. Om gx640 med sitt 5850 är dubbelt så bra än acerns 5650 så går acern bort direkt.

Yuri <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Musenkishi:

Spelen kan variera men datorn ska klara av så mycket ögongodis som möjligt utan att dra ner på fps och det kommer spelas både lite äldre och moderna spel. Framförallt bör datorn klara av nyare spel utan att behöva dra ner på grafiken.
Är det så stor skillnad mellan 5650 och 5850 att det vore bäst att ta gx640 framför timelineX 5820TG?
8 timmars batteritid låter ju toppen men om prestandan blir alldeles för lidande så är det kanske inte värt det...

EDIT: Läste igenom tråden en gång till och min fråga var tydligen redan besvarad. Om gx640 med sitt 5850 är dubbelt så bra än acerns 5650 så går acern bort direkt.

Kör på gx640 du Till saken hör ju också att 5850/70 är dom allra snabbaste mobila grafikkorten som finns på maknaden nu, inte det att 5650m är dåligt direkt. Bara det att 5850/70 är mkt mkt bra

Känner du för att jämföra lite benchmarks själv så kika här:

Notebookcheck: ATI Mobility Radeon HD 5650

Notebookcheck: ATI Mobility Radeon HD 5870

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2009

Det verkar som att det lutar åt gx640. Jag har dock ingen erfarenhet av företaget MSI... Jag vill inte dra alla deras produkter över en kam men hur behandlar de sina kunder och hur brukar deras produkter vara? Har nämnligen inte sett så många MSI-datorer bland bekanta eller i skolan...

Yuri <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Musenkishi:

Det verkar som att det lutar åt gx640. Jag har dock ingen erfarenhet av företaget MSI... Jag vill inte dra alla deras produkter över en kam men hur behandlar de sina kunder och hur brukar deras produkter vara? Har nämnligen inte sett så många MSI-datorer bland bekanta eller i skolan...

MSI är mer kända som moderkorts tillverkare, Har ingen erfarenhet av deras kundsupport men det är 2 års garanti på gx640 och 740 i alla fall.

Laptop: ASUS-G751JY