Svårt att hitta flaskhals (mest uppenbart?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östhammar
Registrerad
Jul 2010

Svårt att hitta flaskhals (mest uppenbart?)

Min dator;

Grafikkort; Radeon hd 5870
processor; Intel dualcore e8400 klockad till 3,6ghz
Moderkort; asus P5Q
Minnen; kingston DDR2 800mhz 2x2GB

Rent spontant känner jag att mitt moderkort och minnen borde bytas ASAP för bättre prestation, stämmer detta..? för jag tycker nämligen att jag borde få ut lite mer kräm ur mitt 5870 med tanke på att min brors dator kör med radeon 4870 och det flyter bättre på hans i spel som Battlefield BC2 och CoD MF 4.

vad har ni för åsikter om detta? får jag bättre prestanda om jag byter till bättre moderkort/minnen... Har funderat på om jag ska satsa stort och gå på nytt moderkort med en Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz/Intel i7 sen skicka på några nya minnen på det. Vad tror ni om det? räcker det kanske bara med nya minnen?

Phenom 1090T 4,0 GHZ, HD 7970, Corsair AX 850+, Xonar essence STX, Gigabyte 890FX A-UD5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Nej helt klart är det din CPU som bromsar datorn, byta minne till PC8500 tex gör mest mätbara men inte märkbara vinster, moderkortet nej kommer inte bli snabbare med nått annat heller, mest lite mer extrema inställningsmöjligheter som kan vara bra när man vill överklocka till sista Mhz, vilket i sin tur kräver rejäla kunskaper och ännu mer tålamod

Byter du minne kan du möjligen överklocka CPU lite till på det moderkort du har nu.
Nix en quad CPU är receptet om du vill ha mer prestanda i spel och program

Så antingen det, eller byta både CPU och moderkort och också minne till nyare generation
i5, i7 eller AMD 6 kärnigt

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007

AMD FX-8350 | Corsair H80i | ASUS Crosshair V Formula-Z | OCZ Vector 512GB | Fractal Design Newton R3 600W | Fractal Design Define R4| Corsair Venegance Red DDR3 16GB 1866MHz | Powercolor Radeon HD7970 | Eizo Foris FS2331

Inet - Sweclockers fri frakt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
täby
Registrerad
Mar 2009

minnena är det inget fel på, visst kan man byta till 1066 (???) mhz minnen men BC2 är ju bäst på en quad så jag gissar att det är vad som bromsar dig

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005

Som tidigare talare sagt, så ger ett byte till en Quad mest. Varken minneshastighet eller moderkort spelar någon nämnvärd roll. BF:BC2 är ju ett av få spel som faktiskt utnyttjar fler än två kärnor på ett vettigt sätt.

Men sedan kan det ju vara relevant att veta om din bror kör spelen på samma upplösning och med samma bildkvalitet som du? Har ni samma drivrutinsversion, samma antal bakgrundsprocesser och har båda en någorlunda fräsch Windowsinstallation?
Det finns ju rätt mycket som kan spela in i en sådan här jämförelse.

~Pelle~