Thermalright lanserar processorkylaren HR-02

Permalänk
Melding Plague

Thermalright lanserar processorkylaren HR-02

Thermalright satsar på entusiaster och överklockare med den nya processorkylaren HR-02.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

vilket monster

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

Det är en massiv klump metall det där:D Själv väntar jag på modellen "Sentinel"

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

kan ju inget om saken i fråga...
men det kan väll inte bli bättre kontakt yta om den är konvex?

finns väll monster på runt 1kg?

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Skrivet av fluffmajster:

kan ju inget om saken i fråga...
men det kan väll inte bli bättre kontakt yta om den är konvex?

finns väll monster på runt 1kg?

Klart det finns.

Hoppas SweC testar denna och h70 senare i höst.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Hoppas att denna kan komma i kapp Scythe Orochi när den körs PASSIV

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Saftig prislapp om man även ska köpa till fläktar till denna stora klump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

kan ju inget om saken i fråga...
men det kan väll inte bli bättre kontakt yta om den är konvex?

finns väll monster på runt 1kg?

Jag kan inte heller så mycket om saken.
Jag spekulerar med att det kan vara så att det är bättre att säkra ett tryck mitt på processorn än att riskera att det INTE blir ett tryck mitt på processorn om man applicerar kylpastan fel... kanske.

Cooler Master V10 väger 1,2kg och Thermalrights TRUE Copper Edition väger 1,9kg. Det finns riktiga monster om man vill ha det.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Hmmm, Intel socket 1556? Någon socket i framtiden?
Skämt åsido, antar att dem menar 1156.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

kan ju inget om saken i fråga...
men det kan väll inte bli bättre kontakt yta om den är konvex?

Kanske trycker ut kylpastan så att det inte blir några luftbubblor

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ManBearPig:

vilket monster

Hahaha, tänkte exakt samma sak.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

kan ju inget om saken i fråga...
men det kan väll inte bli bättre kontakt yta om den är konvex?

finns väll monster på runt 1kg?

En konvex bottenplatta ger mer tryck rakt över själva kärnorna där kylningen behövs som mest. Sen är det en stor fördel om bottenplattan är något konvex om heat spreadern är något konkvav, har varit vanligt på intells PCU:s. Sen är det bättre att ha en yta som man vet är något konvex än att man försöker göra en helt plan och råkar få en som är något konkav som verkligen suger.

Konvexa block har varit vanliga inom vattenkylning några år, och "förståsigpåarna" är överens om att ett konvext block är det näst bäst, det enda som är bättre är två perfekt plana, läs lappade/planslipade, ytor. Lappar man bara CPU:n är det bättre att låta blocket vara konvext.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Det finns alldeles för många CPU-kylare med samma design/material. Jag tycker mer kylare som H50 måste komma till marknaden! Eller towerkylare helt i silver

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

En konvex bottenplatta ger mer tryck rakt över själva kärnorna där kylningen behövs som mest. Sen är det en stor fördel om bottenplattan är något konvex om heat spreadern är något konkvav, har varit vanligt på intells PCU:s. Sen är det bättre att ha en yta som man vet är något konvex än att man försöker göra en helt plan och råkar få en som är något konkav som verkligen suger.

Konvexa block har varit vanliga inom vattenkylning några år, och "förståsigpåarna" är överens om att ett konvext block är det näst bäst, det enda som är bättre är två perfekt plana, läs lappade/planslipade, ytor. Lappar man bara CPU:n är det bättre att låta blocket vara konvext.

Då är det bättre att lappa kylaren, vilket inte sällan visat sig vara effektivt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Då är det bättre att lappa kylaren, vilket inte sällan visat sig vara effektivt.

Det finns flera fall där man helt klart fått sämre prestanda efter att man lappat ett konvext block, fått rejält mycket sämre temperaturer efter lappningen. Till exempel Lapping the Heatkiller 3.0 [Top tip: DON'T DO IT!] - XtremeSystems Forums Om du orkar söka lite till så finns det ganska mycket på ämnet begravt på XS.

Sen ska man ha klart för sig att om man inte är överjävlig på att trycka helt rätt och bara kör i en riktning när man lappar kommer man att få en konvex yta.

Jag törs nästan lova att de fall då man lappat kylaren och fått mycket bättre temperaturer (mer än några grader) handlar det inte om kylare som haft konkava ytor, utan om väldigt ojämna ytor, TRUE brukar vara vågig i botten, konkava kylare, eller helt enkelt saker som inte hade med lappningen alls att göra, dåliga monteringar, variationer i omgivningstemperatur, felmätningar eller dåligt minne

Edit: Hittade en bonuslänk The anatomy of a 'bow'. - XtremeSystems Forums

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Hallå? AM2/AM3?!

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Jag törs nästan lova att de fall då man lappat kylaren och fått mycket bättre temperaturer (mer än några grader) handlar det inte om kylare som haft konkava ytor, utan om väldigt ojämna ytor, TRUE brukar vara vågig i botten, konkava kylare, eller helt enkelt saker som inte hade med lappningen alls att göra, dåliga monteringar, variationer i omgivningstemperatur, felmätningar eller dåligt minne

Edit: Hittade en bonuslänk The anatomy of a 'bow'. - XtremeSystems Forums

På vattenblock är det oftare en dålig idé, men TRUE är ett bra exempel där det gör skillnad. Att det har med andra saker än lappningen är inte sant (även om det säkert har spelat roll i något/några resultat).

Flera erfarna användare (som alltså har monterat kylare förr) på detta forum t.ex. har rapporterat förbättrade temperaturer, då mätt i samma rumstemp, före/efter modifikation i fästet m.m. Faktiskt så har jag inte hört något som lappat en TRUE där resultatet enbart har varit detsamma/sämre. Menar du då att alla som har en TRUE är dåliga på att montera och/eller att föra en ordentlig logg över det dem gör?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

På vattenblock är det oftare en dålig idé, men TRUE är ett bra exempel där det gör skillnad. Att det har med andra saker än lappningen är inte sant (även om det säkert har spelat roll i något/några resultat).

TRUE är som sagt känd för att vara en bra kylare med dålig planhet på botten, ofta är de vågiga med en knöl för varje heatpipe, och då hjälper det absolut att planslipa.

Parantes
Konvexa kontaktytor på kylare är bra och det är bra att det börjar dyka upp på luftkylare med. Grejen är att det är relativt enkelt att göra konvexa vattenblock. Då de består av en överdel och en underdel gör man bara så att överdelen trycker lite i mitten på underdelen så har men en plan underdel och skruvar ihop dem så får man en något konvex yta på blocket. Det är ju betydligt besvärligare att medvetet slipa en yta konkav på en luftkylare.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

TRUE är som sagt känd för att vara en bra kylare med dålig planhet på botten, ofta är de vågiga med en knöl för varje heatpipe, och då hjälper det absolut att planslipa.

Parantes
Konvexa kontaktytor på kylare är bra och det är bra att det börjar dyka upp på luftkylare med. Grejen är att det är relativt enkelt att göra konvexa vattenblock. Då de består av en överdel och en underdel gör man bara så att överdelen trycker lite i mitten på underdelen så har men en plan underdel och skruvar ihop dem så får man en något konvex yta på blocket. Det är ju betydligt besvärligare att medvetet slipa en yta konkav på en luftkylare.

Därför den speciella tekniken med att enbart dra det objektet som slipas åt ett håll hela tiden. Istället för att få kontaktytan konvex/konkav så får man en aning kilformat men plan yta. Testa göra en enkel ritning med 2 ytor och blanda lite mellan konvex/konkav, kilformad och plan yta. En konvex/konkav yta är inte alltid bäst och precis som du säger så är det svårare att få till en sådan yta medvetet.

Detta går att diskutera massor och det finns för- och nackdelar med att ha ytan på alla dessa sätt.

Sen förstår jag inte riktigt, i ditt föregående inlägg menade du på att det var helt andra faktorer än själva lappningen som ger resultat med TRUE-kylaren?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Det verkar helt klart vara värt att lappa en TRUE, inget snack om saken men TRUE är inte tillverkad för att vara konvex och får man mer än några grader förbättring av att lappa sin TRUE så fick man en som inte var plan eller konvex.

HR-02 ska tillverkas konvex, och det jag ville ha sagt från början var att en konvex yta är att föredra på en kylare, till och med över en helt plan. Så länge man inte monterar på en lappad CPU, då kan man möjligen tjäna någon grad på att plana kylaren med.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Det verkar helt klart vara värt att lappa en TRUE, inget snack om saken men TRUE är inte tillverkad för att vara konvex och får man mer än några grader förbättring av att lappa sin TRUE så fick man en som inte var plan eller konvex.

HR-02 ska tillverkas konvex, och det jag ville ha sagt från början var att en konvex yta är att föredra på en kylare, till och med över en helt plan. Så länge man inte monterar på en lappad CPU, då kan man möjligen tjäna någon grad på att plana kylaren med.

Vad jag vet är det tvärtom - TRUE är medvetet tillverkad med en konvex yta. Vilket är en av de stora ändringarna med efterträdaren: http://www.sweclockers.com/nyhet/10238-venomous-x-ersatter-th...

Men sak samma, slutsatsen är ju densamma.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather