Permalänk
Medlem

Intel vs AMD hjälp

Tjena jag har ett litet dilemma jag har 2 st datorer och vet inte vilken jag ska eller vill använda.
Det jag vill veta är vilken som är bäst i spel.

Dator AMD:
AMD Phenom 9950 Quad
Moderkort: Gigabyte MA790X
Minnen 4gb ddr2 @ 667mhz

Dator Intel:
Intel core 2 duo E8500
Moderkort: Asus Maximus Extreme
Minnen: 2gb ddr3 @ 1600mhz

Snälla hjälp min säga vilken som presterar bäst i spel.
Tack på förhand
//
Z

Visa signatur

[ASUS M4A89GTD PRO][AMD Phenom II X6 1090T @ 3.2GHZ][Corsair TX750w][ASUS R9 290x DirectCU II][16GB Corsair XMS3 @ 1600MHZ][Win7 64-bit] GamersGate

Permalänk
Medlem

jag tror du tjänar på o ha 4gb minne, prosessorn i sig spelar nog inte så stor roll då inte många spel klarar av mer än två kärnor mitt svar: AMD

Permalänk
Skrivet av neot:

jag tror du tjänar på o ha 4gb minne, prosessorn i sig spelar nog inte så stor roll då inte många spel klarar av mer än två kärnor mitt svar: AMD

Nej, det där stämmer rätt illa. De flesta spel drar inte så mycket internminne att 2GB är för klent (men det beror ju på hur mycket övriga processer som man har igång som tar minne). 4GB är helt klart att föredra, men det är inte helt nödvändigt.

Däremot har du rätt i att många spel inte körs på mer än två kärnor, även om det finns exempel på en del nyare som belastar fler än två kärnor (Far Cry 2, BF:BC2). Dock har man här även en annan faktor att ta med i beräkningarna och det är att Phenom 9950 har en lite klenare arkitektur för spel och dessutom lägre klockfrekvens. Detta gör att den inte får ett lika stort övertag i spel som faktiskt kan använda mer än två kärnor och att E8400 får ett större övertag i spel som inte utnyttjar mer än två kärnor.

Så rent spelmässigt så skulle jag säga att burken med E8400 är den bättre speldatorn (även om det inte skulle skada om du kompletterade med 2GB mer RAM) . E8400 är ju dessutom den klart mer lättklockade av de två.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Kör på intel alternativet, köp en billig kylare + 2gb mer minne och överklocka den lite.