Generella köpråd runt 9k och hur är ACERS kvalitet egentligen?

Permalänk

Generella köpråd runt 9k och hur är ACERS kvalitet egentligen?

Jakten går efter en laptop, helst runt 13-14" men även runt 15" funkar också.
Budgeten ligger runt 10 000 men helst under.

Användningsområdet kommer vara surf o sånt men även 1080p film på 37" full hd tv, grafisk formgivning (photoshop, illustrator, indesign) men kanske även spelande då starcraft 2 verkar fräckt. Laptopen kommer oftast vara kopplad till en extern 22" skärm.

Egentligen vill jag att köpa något som kommer kännas någorlunda fräscht om 1-2år, dvs framtidssäkert och hur ska man tänka då? Är det då värt att satsa på i7 eller kommer det något nytt gött inom en snar framtid (processor, GDDR5)?

De som ser mest intressant ut är:

Asus UL30JT-RX008V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Acer Aspire TimelineX 3820TG-5454G64n (LX.PXZ02.004) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Och detta härleder till nästa fråga, hur står det egentligen till med ACERs kvalitet?
Efter att ha kollat här på forumet ett tag så verkar många vara taggade på Acer då de generellt ger mest bang for the buck. Men då och då snackas det även om tillverknings- och värmeproblem och ibland hänvisas det till den där statistiken från 2009 (som jag tyvärr inte kan hitta länken till) där HP toppar och Acer kommer tvåa i flest reklamationer i USA efter två år. Kvarstår detta problem med billiga komponenter i alla deras datorer eller är det bara i deras billigare maskiner? Det pratas aldrig specifikt om en viss dator eller en viss årsmodell när det gäller kvalitet utan bara generellt om ett märke men det är kanske så det funkar i datamaskinsvärlden? Så alltså, vågar man köpa en Acer i den övre mellanklassen utan att går sönder efter två år?

Permalänk

Vad gäller just 3820TG så verkar dom flesta vara väldigt nöjda, både här och på utländska forum. Men några faktiska siffror känner jag inte till på olika modeller, så man får nog utgå från det man läser själv och i tester helt enkelt. Och baserat på det så verkar ju 3820TG vara riktigt bra, jag skulle absolut köpa en om jag var ute efter en laptop i den storleksklassen.