Apple börjar sälja tolvkärnig Mac Pro

Permalänk
Melding Plague

Apple börjar sälja tolvkärnig Mac Pro

Dubbla Intel Westmere och totalt tolv kärnor, det är några av finesserna i nya Mac Pro – men smakar det så kostar det.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tolv kärnor kan ju behövas till det operativsystemet. höhö.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

saftigt!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

ja, lite för dyrt, för min smak. Men säkert en fin maskin för multitasking. Undra vad ett motsvarande system med windows kostar.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk

Ojdå, prylfingret drar sig mot köp-knappen.... *står emot*

Jag tycker dock att istället för "smakar det så kostar det" så ska det stå "är det Apple så kostar det" i ingressen

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Ohhhh... väntar med spänning på Anandtech's recension..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Tolv kärnor kan ju behövas till det operativsystemet. höhö.

Säg mig då vilket OS som drar nytta av 12 kärnor?
Nej just det, inget, det har i dagsläget bara att göra med huruvida applikationerna i Windows såväl som Mac OSX är skrivna för flertrådade operationer eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Säg mig då vilket OS som drar nytta av 12 kärnor?
Nej just det, inget, det har i dagsläget bara att göra med huruvida applikationerna i Windows såväl som Mac OSX är skrivna för flertrådade operationer eller inte.

Kan sätta pengar på att Mac OSX kommer dra nytta av 12 kärnor innan Windows.

Tyvärr.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

ÄR det verkligen så dyrt?
Bara propparna kostar ju typ 20papp tillsammans...
Kom ihåg tomshardwares byggjämförelse mellen en mac pro å en pc med samma kvalitativa komponeter! Macen var hela 5 Dollars dyrare

Permalänk
Medlem

Stöd för 12 kärnor? Jajamen!

Skrivet av Grillmeister:

Säg mig då vilket OS som drar nytta av 12 kärnor?
Nej just det, inget, det har i dagsläget bara att göra med huruvida applikationerna i Windows såväl som Mac OSX är skrivna för flertrådade operationer eller inte.

Du cyklar lite, själva operativsystemet gör det redan, automatisk fördelning sker för trådar, men även multipipla processer. GCD är implementerat och applicerat i själva OSX och även på många av deras native applikationer.... och tack vare GCD är det relativt enkelt för resten av tredjeparts-applikationerna i OSX att implementera och göra desamma med ett relativt extremt enkelt API. Läsning:

http://images.apple.com/macosx/technology/docs/GrandCentral_T...

Grand Central Dispatch (GCD) Reference

Svaret blir, OSX är det enda desktop OS'et som kan göra något vettigt med 12 kärnor för användaren även i annat än specialskrivna tredjepartsapplikationer. Tack o hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av herr_persson:

ÄR det verkligen så dyrt?
Bara propparna kostar ju typ 20papp tillsammans...
Kom ihåg tomshardwares byggjämförelse mellen en mac pro å en pc med samma kvalitativa komponeter! Macen var hela 5 Dollars dyrare

ifall nu prollarna bara går på 20k så är det dyrt.
tvivlar på att övriga komponenter hamnar på 30k löst...

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Säg mig då vilket OS som drar nytta av 12 kärnor?
Nej just det, inget, det har i dagsläget bara att göra med huruvida applikationerna i Windows såväl som Mac OSX är skrivna för flertrådade operationer eller inte.

Jag gjorde mig lite rolig bara. Trodde att mitt "höhö" skulle ge en liten hint.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Bra? Ja!
Prisvärd? Verkligen inte!
Coolt i alla fall, men som vanligt så kan en något mer erfaren användare bygga ihop sin egen dator med bättre pris/prestanda, men trevligt att det går framåt i alla fall, även för Apple. Undrar hur många år det dröjer innan man får nytta av de 12 kärnorna? ;P

Permalänk
Medlem

Ja har man inte SSD i den där har man fan felprioriterat...

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Bra? Ja!
Prisvärd? Verkligen inte!
Coolt i alla fall, men som vanligt så kan en något mer erfaren användare bygga ihop sin egen dator med bättre pris/prestanda, men trevligt att det går framåt i alla fall, även för Apple. Undrar hur många år det dröjer innan man får nytta av de 12 kärnorna? ;P

Prisvärd vet jag inte men att använda 12 kärnor är inga problem i en arbetsstation redan idag. Sitter på 8 kärnor i min arbetsstation idag och de är inte sällan upptagna. Sedan kanske mitt yrke som beräkningsingenjör har lite med saken att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av moridn:

Prisvärd vet jag inte men att använda 12 kärnor är inga problem i en arbetsstation redan idag. Sitter på 16 kärnor i min arbetsstation idag och de är inte sällan upptagna. Sedan kanske mitt yrke som beräkningsingenjör har lite med saken att göra

Äsch.. sluta ljuga. Vi vet att du sitter och kör 4 sessioner med Crysis benchmark

Skämt åsido... Vad är du kör på jobbet? Är det Nehalem-EX? Finns väl inga andra modeller från Intel med 8 kärnor?

Permalänk
Avstängd

Ingenting för mig:): skulle jag skaffa stationär skulle det bli en iMac.:)^^ Tunnare och smidigare!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av 1guy:

ifall nu prollarna bara går på 20k så är det dyrt.
tvivlar på att övriga komponenter hamnar på 30k löst...

Självklart att allt går att köpa billiare löst. Vad går inte det?
Man ska ju jämföra med andra företag.
Kolla Lenovo, HP, Dell osv. alla deras maskiner med typ samma specar kostar runt 45-55k.

Mac Pro är ju inte direkt byggd för hemmanvändaren som ska lira crysis...

Dock är Apples uppgraderingspriser helt galna!

Permalänk
Medlem

Uppgraderingspriset på 5870t var mycket lägre än jag trodde iallafall, bara några hundra dyrare än ett vanligt 5870. Hade förväntat mig mycket mer.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte tänka mej att det skulle kosta över 40 000 om du plockade och byggde ihop de komponenterna själva.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Du tror att ett företag som handlar den typen av produkter vill ha ett hemmabygge?

Skrivet av Klimpen2:

Jag kan inte tänka mej att det skulle kosta över 40 000 om du plockade och byggde ihop de komponenterna själva.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

är appel stora på workstations?
om inte ser jag ingen mening med att köpa en sådan här best...
alla stora dator företag har väll ett par workstations i sin lineup?
för övrigt hur ser fördelningen av operativ system ut på workstations?
har för mig när man går steget upp och in på hpc så kör man oftast hemma snickrat linux/unix?

alt ovanstående får ses i ljuset av att jag är fanatisk appel hatare!!!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Skrivet av Hund:

Jag gjorde mig lite rolig bara. Trodde att mitt "höhö" skulle ge en liten hint.

Tänkte också det, fattar han inte ironi

Hursomhaver så vilket överpriserat skit !!!!

Permalänk
Hedersmedlem

Köper man en Mac Pro till spel så måste man ju vara antingen galet rik eller bara allmänt störd. Antagligen enbart det senare.
Det är en workstation, inte en speldator.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Jag kan inte tänka mej att det skulle kosta över 40 000 om du plockade och byggde ihop de komponenterna själva.

CPUer plus moderkort så är du redan upp i 25k. Sen tillkommer diskar, kylning, chassi, nätagg, minnen, grafikkort + övriga tillbehör samt support. Sedan kommer licenser för mjukvaror. Så nej mac pro är inte speciellt dyr, visst kan man bygga ihop ett hemmabygge och få det något billigare men den skillnaden är så marginellt liten. Vad spelar det för någon roll om man tjänar säg 2-3 k på en maskin som ska användas till viktiga uppgifter i 3 års tid för ett företag? Och sen inte tala om saknaden av support vid ett hemmabygge.

Konkurrenterna av färdiga system kostar typ lika mycket.

I och med att det inte är några konsument maskiner vi diskuterar så är spel helt oväsentligt. Finns massvis med andra tillämpningar där man behöver ha råprestanda utom att spela för er som tycker det är konstigt att en dator kan vara så dyr utan att ha ett gaming grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Äsch.. sluta ljuga. Vi vet att du sitter och kör 4 sessioner med Crysis benchmark

Skämt åsido... Vad är du kör på jobbet? Är det Nehalem-EX? Finns väl inga andra modeller från Intel med 8 kärnor?

Sitter på dubbla quad cores xeon processesorer, men jag tror att intel har 8 kärnig ute nu? iaf för server applikationer?

Permalänk

Jag tycker det är grymt roligt att Apple använder ATI grafik i sina datorer nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av moridn:

Sitter på dubbla quad cores xeon processesorer, men jag tror att intel har 8 kärnig ute nu? iaf för server applikationer?

Jopp X7560, X7550 (båda är 8 kärnor med ht) och L7550(8 utan ht) finns!

Permalänk
Medlem

skoj

Hade tid över och ville testa, så jag plockade ihop en liknande arbetsstation 12 kärnar, 32GB ram, 2 SSD på 120GB, 2 st 2TB diskar, 2st 5870, plus lite annat skoj.

Allt hamnade på 53K, En Windows licens går på lite till, förutsatt att man vill köra Windows på denna.

Den dyraste mac'n skulle då kosta 60? Och ändå inte ha allt det här...

Inte så att jag hatar mac och älskar PC, men jag vill bara vidhålla att det är fortfarande billigare, mycket billigare att bygga själv, inte sagt att HP's eller Lenovo's alternativ skulle vara billigare än mac'n.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||