Energi snål server, atx, m-atx, m-itx se hit!!!

Permalänk

Energi snål server, atx, m-atx, m-itx se hit!!!

Ok, jag är förmodligen inte den enda här på forumet som har en server som går 24/7. Då den är en central del av mitt nätverk hemma så går den hela tiden. För nuvarande så är det burken i min signatur som både agerar server och workstation. Den är långt ifrån optimal att ha som server, men får duga för stunden. Funderar dock på att bygga en ny server med tanke på utrymme och energi förbrukning.

Mitt nuvarande krav är egentligen bara 6st s-ata, samt låg energi förbrukning. För nuvarande så är Zotac D510 NM10-B-E Mini-DTX en väldigt het kandidat för mig, speciellt med tanke på priset. Skulle sitta som handen i handsken i ett lian li q08.

Fråga två är ju sedan vad en burk med 5st hårddiskar, dvd-rw, 4gb ram kräver psu kraft? Jag har ett 580w tagan nätagg hemma, men det känns långt ifrån optimalt för att användas i en server. Jag är nog mer inne på en pico psu eller ett bättre 300w nätagg. Detta för att få datorn att hålla sig på en bra belastning så nätaggregatet får jobba i det effekt området där jag får ut mest effekt per inmatad W....

Klarar ett Picopsu 150XT / AC-DC 12v 12.5A 150w adapter att driva en server 24/7 utan att få problem med den externa delen av nätaggregatet?

Hur har ni era servrar konfigurerade?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Jag kör med en NAS som bara drar några få watt, men jag har kollat på lite andra alternativ för prestandan är ju därefter.

Om man prioriterar ett lågt inköpspris så hade jag kört med ett atom system, den som du funderar på verkar helt ok.
Men om jag hade varit ute efter ett system som drog lite ström men även presterade bra så hade jag inte valt ett system en atom cpu utan en i3.
Kolla på denna jämförelse:
Benchmark Results: Power Consumption : Efficiency Analysis: Core i3 Trumps Atom On The Desktop
Visst i3 systemet drar mycket mer i load, men hur ofta är det? Den kommer ju mest att gå i idle och där skiljer det sig väldigt lite i strömförbruking.
Här har du en artikel där de lyckats få ner ett i5 system i 25W idle genom undervoltning:
Maximum Efficiency: Build A 25W Performance PC Using Core i5 : The 25W PC Is Real

Du är helt rätt ute med dina funderingar kring nätagget se till att skaffa ett med hög effektivitet kring den belastningen som ditt system kommer att ligga på, där kan du tjäna in många watt.

Permalänk
Skrivet av Pragmatiker:

Jag kör med en NAS som bara drar några få watt, men jag har kollat på lite andra alternativ för prestandan är ju därefter.

Om man prioriterar ett lågt inköpspris så hade jag kört med ett atom system, den som du funderar på verkar helt ok.
Men om jag hade varit ute efter ett system som drog lite ström men även presterade bra så hade jag inte valt ett system en atom cpu utan en i3.
Kolla på denna jämförelse:
Benchmark Results: Power Consumption : Efficiency Analysis: Core i3 Trumps Atom On The Desktop
Visst i3 systemet drar mycket mer i load, men hur ofta är det? Den kommer ju mest att gå i idle och där skiljer det sig väldigt lite i strömförbruking.
Här har du en artikel där de lyckats få ner ett i5 system i 25W idle genom undervoltning:
Maximum Efficiency: Build A 25W Performance PC Using Core i5 : The 25W PC Is Real

Du är helt rätt ute med dina funderingar kring nätagget se till att skaffa ett med hög effektivitet kring den belastningen som ditt system kommer att ligga på, där kan du tjäna in många watt.

Core i3 ser riktigt trevlig ut i idle, speciellt då den sällan lär belastas speciellt mycket. Med ett Gigabyte GA-H55M-USB3 och ett lian li v354 så får man en liten, men expanderbar nas/server. Fördelen med m-atx är att jag har 3st extra expansions portar i fall jag skulle sakna s-ata portar eller nätverksprestanda mm...

Corsair CX 400W 80+
Cougar PO 400W 80+ Bronze
FSP 400-60APN Bulk 400W
Fractal Design Integra 400W
Be Quiet Straight Power 350W OEM 80 PLUS
be quiet! Pure Power BQT L7 300W
be quiet! System Power 300W 80 PLUS

Funderar på ett 300w be quiet! nätagg. Sleaving mm spelar ingen roll då jag planerar att korta ner och förlänga kablar för att få rätt antal kontakter och rätt längd på kablarna.

*Gigabyte GA-H55M-USB3
*Intel Core i3 530, 2.93GHz
*2X2GB ddr3 standard ram
*1x dvd-rw
*1x ide-cf + 8/16gb A-Data Compact Flash som os-disk för Ubuntu server
*4x samsung f1 1tb
*samt eventuellt fler diskar

Detta klarar alla ovanstående nätagg utan problem, men jag vill ha låg energi förbrukning och även en hyfsad ljudnivå.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Notera att Zotac D510 NM10-B-E Mini-DTX inte klarar av 6 fristående diskar. De två första SATA-portarna kan du göra vad du vill med men de sista fyra måste byggas ihop till någon sorts RAID. Det kan dock komma en firmware-uppgradering som ordnar detta.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Skrivet av fastforward:

Notera att Zotac D510 NM10-B-E Mini-DTX inte klarar av 6 fristående diskar. De två första SATA-portarna kan du göra vad du vill med men de sista fyra måste byggas ihop till någon sorts RAID. Det kan dock komma en firmware-uppgradering som ordnar detta.

Det var ju mindre roligt....:S
Har dock mer och mer börjat kolla på en core i3 530, verkar som att man kan få helt ok energiförbrukning med den. Samt att jag funderar att stanna kvar med atx och inte gå på något mindre. Ett Gigabyte GA-P55-UD6 med en core i3 530 ger fördelarna av låg energiförbrukning (om man inte kör 100% load) och jag har gott om expansions möjligheter. Som 10st s-ata anslutningar, fler pci-e platser mm. Är skönt om man slipper lägga pengarna på ett kontrolledkort. Ett annat alternativ är att undervolta min nuvarande c2d cpu, byta ut grafikkortet mot något simpelt och passivt och se hur långt ner jag kan få förbrukningen.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av LsdBoy:

Det var ju mindre roligt....:S
Har dock mer och mer börjat kolla på en core i3 530, verkar som att man kan få helt ok energiförbrukning med den. Samt att jag funderar att stanna kvar med atx och inte gå på något mindre. Ett Gigabyte GA-P55-UD6 med en core i3 530 ger fördelarna av låg energiförbrukning (om man inte kör 100% load) och jag har gott om expansions möjligheter. Som 10st s-ata anslutningar, fler pci-e platser mm. Är skönt om man slipper lägga pengarna på ett kontrolledkort. Ett annat alternativ är att undervolta min nuvarande c2d cpu, byta ut grafikkortet mot något simpelt och passivt och se hur långt ner jag kan få förbrukningen.

Jo, fast i3 kostar ju lite mer, speciellt med det moderkortet. Jag köpte ett Gigabyte Atom-kort med 4 SATA-portar för 800kr
Med ett billigt kontrollerkort kan man ju komma upp i 6 diskar för under 1000kr. Prisvärt tycker jag.

Behövs mer plats och alla portar är upptagna så kan man ju alltid börja byta ut sina små diskar mot större. Eftersom disk kostar 50öre/gb så kostar det ju bara 100:- att byta ut en 200gb-disk t.ex. Räknar man med lägre strömförbrukning och att man ev. kan återanvända disken till något annat så blir det ännu billigare.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Skrivet av fastforward:

Jo, fast i3 kostar ju lite mer, speciellt med det moderkortet. Jag köpte ett Gigabyte Atom-kort med 4 SATA-portar för 800kr
Med ett billigt kontrollerkort kan man ju komma upp i 6 diskar för under 1000kr. Prisvärt tycker jag.

Behövs mer plats och alla portar är upptagna så kan man ju alltid börja byta ut sina små diskar mot större. Eftersom disk kostar 50öre/gb så kostar det ju bara 100:- att byta ut en 200gb-disk t.ex. Räknar man med lägre strömförbrukning och att man ev. kan återanvända disken till något annat så blir det ännu billigare.

Hmm har inte sett det kortet innan, Såg helt klart intressant ut, frågan är hur en d510 klarar t.ex. software raid i zfs?

Är fortfarande lite osäker på om jag ska gå på en stor raid 5/6'a eller bara köra dem som jbod och sen ha 2st diskar i en raid 1 setup.

detta skulle ge mig behovet av ett kontrollerkort då jag behöver 6st s-ata portar, 4st för jbod och 2st för raid 1. Något som du kan rekommendera för en billig peng?

Tanken är då att köpa en ny 2tb F3 disk och flytta data från 2st 1tb F1 diskar till den och köra 2st 1tb F1 diskar i raid 1 som os och säkrare lagring. Sen köra 4st diskar i jbod och allt efter som byta ut dem mot 5400rpm f3 diskar.

Ska som sagt enbart agera filserver/ftp och wordpress server för sambons blogg.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Har funderingar på att bygga en energisnål miniserver/HTPC, tanken var med en Atom CPU,
men efter att ha läst här om den låga idle (som den mest kommer stå i) förbrukningen lutar det nu åt ett 1156 system.

Funderar på Zotac H55, eftersom:
* 6-SATA = Har tänkt ha 3st 2TB WD Green, samt möjlighet att utöka.
* MiniITX = Gärna ha den liten, ska stå lite undangömd (vill ej ha den stulen vid ev inbrott).
Är det dock så att det inte går att få in en tyst CPU fläkt i en liten låda går jag gärna upp i storlek för jag vill ha allt så tyst som möjligt. Har kollat lite på Lian Li PC-V354 och Fractal Design Array R2 men ej forskat vidare på vilken CPU fläkt man får in.

Vill gärna ha så låg idle som möjligt, här lite vad jag hittade:

25w MSI H57M-ED65 MicroATX (FSP Group FSP220-60LE 220W)
Step 1: An Efficient Power Supply : Maximum Efficiency: Build A 25W Performance PC Using Core i5

30w Zotac H55-ITX Mini-ITX (Silencer 750EPS12V 750W)
Benchmark Results: Power Consumption : Efficiency Analysis: Core i3 Trumps Atom On The Desktop

35w Zotac H55-ITX Mini-ITX (Power & Cooling Silencer 610W)
Zotac H55-ITX Review - The World's First mini-ITX H55 Motherboard - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

57w Intel DH55TC MicroATX (Cooler Master Real Power 1000 W)
69w Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX (Cooler Master Real Power 1000 W)
http://www.sweclockers.com/recension/12148-gigabyte-ga-h55n-u...

* En Core i3-530 förbrukar väll inte mer än en i5-661 som de hade i testet?
* Vad tror ni, har MicroATX korten lägre förbrukning?
- DH55TC drog mindre än GA-H55N-USB3.
- MSI H57M-ED65 har kommit ner i 25w, är det möjligt med Zotac med samma nätagg?

Lista över nätagg max 300w och här några:
FSP Group FSP220-60LE 220W
Be-Quiet Pure Power L7 300W
Fractal Design Array R2 300W
PicoPSU-150-XT

* Vilket nätagg är det bästa? Är det det FSP Group 220w som var i 25w testet?
* Hur är 300w agget man får med i Fractal Design Array R2 lådan?
* Drar ett PicpPSU-150-XT mindre? Men hur många Green SATA diskar klarar den?

Visa signatur

VISA med minst 1% Cashback på ALLT du handlar - ÖVERALLT! Använd min länk - få 200kr! https://www.refunder.se/b/54ef91636f489

Permalänk
Medlem

Själv har jag 11 stycken hårddiskar varav en är en 2,5-tums notebook-disk och resterande är av green-typ (samsung och western digital). Inga problem med mitt Corsair CX-400 nätaggregat.

Med så många hårddiskar är det vettigt att varva ner dem för att spara ström. Om jag varvar ner 9 stycken hårddiskar så sjunker strömförbrukningen i vila med 30 W (från 87W till 57 W). Vid full fart och filkopiering drar den uppåt 140 W men det är ju inga längre stunder. (Dator #3 i signatur). Uppmätt med billig energimätare från Clas Ohlson.

Permalänk

Beställer nu det här får vi se. Valet stod mot ett mindre undangömt Fractal Design Array R2 + Zotac H55-ITX , men kör nu på det här då man kan stoppa in DVDs/Blu-Ray filmer:

Låda: Silverstone Lascala LC13B-E
Finns bra med plats, tex för 7st HDDs samt en BluRay
SilverStone Technology Co., Ltd - Designing Inspiration


Moderkot: MSI H57M-ED65 + Core i3 540

Verkar väldigt energisnålt, med Core i5-661 23W idle enl artikeln.
MSI Europe ? Computer, Laptop, Notebook, Desktop, Mainboard, Graphics and more

Visa signatur

VISA med minst 1% Cashback på ALLT du handlar - ÖVERALLT! Använd min länk - få 200kr! https://www.refunder.se/b/54ef91636f489