AMD Phenom II X4 970 kan bli upplåsningsbar

Permalänk
Melding Plague

AMD Phenom II X4 970 kan bli upplåsningsbar

Färska uppgifter gör gällande att AMD:s kommande processor Phenom II X4 970 har potential att bli en favorit bland entusiaster. Den fyrkärniga modellen kan nämligen låsas upp till sex kärnor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

2000 kr för AMD;s snabbaste processor är inte alls fy skam. Kom ihåg att min Intel core 2 Duo E8400 kostade ca 1800 kr och då hade även Quad Q6600 kommit ut i affärerna

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem

kostar inte amd:s "äkta" 6kärniga cpu 2000:- redan. Varför riskera att köpa en "trasig" 6kärnig och försöka låsa upp den när man kan köpa en "äkta" för samma pris?

Visa signatur

HTPC

Permalänk

amds billigaste 6kärniga är ju billigare och går väll i i princip alla fall klocka upp till ca 4ghz....

Permalänk

Nja, jag tycker det är dyrt faktiskt, med tanke på att du får den 100MHz lägre klockade 965BE (med upplåst multipel) för 1500kr och den 300MHz lägre klockade 955BE (med upplåst multipel) för 1300kr. Båda dras ju lätt upp i samma frekvens eller högre som 970, bara genom en ökning av multipeln. Även sexkärniga 1055T är ju billigare.

För att 970 skall vara aktuell för köp bör priset minskas, eller skall sannolikheten för upplåsning vara stor (vilket den inte verkar vara).

Trodde faktiskt att 970 skulle ta över 965's gamla pris på 1600-1700kr. Men då processorn inte finns i butik ännu, finns ju tid till prisjusteringar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

jag har aldrig fattad detta med prispolitik, täcker olika marknadandelar, etc etc. Om processorn har 6 kärnor, sälj den då som en sexa. gör en kompromiss i priset, då borde det väl säljas mera av en samma, plus att företaget slipper "låsa" en viss andel processorer - det betyder ju bara merarbete, plus extra förpackning och marknadsförning. men som sagt, detta ekonomi ämne är nog inget för mig.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk

Förstår inte varför man skulle köpa denna, när dem vanliga hexa kostar lika ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Förstår inte varför man skulle köpa denna, när dem vanliga hexa kostar lika ?

Folk som inte kan klocka? xD Eh Förstår inte heller när de finns en hexacore för typ samma pris :S

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obiwannabekenobi:

jag har aldrig fattad detta med prispolitik, täcker olika marknadandelar, etc etc. Om processorn har 6 kärnor, sälj den då som en sexa. gör en kompromiss i priset, då borde det väl säljas mera av en samma, plus att företaget slipper "låsa" en viss andel processorer - det betyder ju bara merarbete, plus extra förpackning och marknadsförning. men som sagt, detta ekonomi ämne är nog inget för mig.

Nu är det ju så att en viss "sats" med processorer ämnade att vara 6 kärniga fick antagligen några för många fel i kretsen så dem var tvungna att stänga 2 kärnor och köra på safe card istället för att aktivera dem fullt ut och få en massa reklamationer.

Hoppas ni fattar vad jag menar! Det lät bra i mitt huvud iallafall!

Visa signatur

Leksakerna: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 4x8GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX | Sapphire Radeon RX 6800 16GB Pulse OC | Fractal Design ION Gold 850W | Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Skrivet av Fixxerz:

Nu är det ju så att en viss "sats" med processorer ämnade att vara 6 kärniga fick antagligen några för många fel i kretsen så dem var tvungna att stänga 2 kärnor och köra på safe card istället för att aktivera dem fullt ut och få en massa reklamationer.

Hoppas ni fattar vad jag menar! Det lät bra i mitt huvud iallafall!

ah just det, tänkte inte på denna möjlighet.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem

kan någon svara mig på denna frågan, varför är dom inte redan upplåsta?:o

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurraaaa:

kan någon svara mig på denna frågan, varför är dom inte redan upplåsta?:o

Det står nedanför ditt inlägg.

Kul prissättning, dock inte särskilt intressant för mig som mest använder datorn för spel

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurraaaa:

kan någon svara mig på denna frågan, varför är dom inte redan upplåsta?:o

För att det är brist på en billigare CPU därav inaktiverar man x antal kärnor.

Vid tillverkning av processorerna klarar inte kärnorna kvalitetskontrollerna och inaktiverar de kärnor som inte fungerade.

Permalänk
Skrivet av gurraaaa:

kan någon svara mig på denna frågan, varför är dom inte redan upplåsta?:o

Är inte säker men tror det är såhär

Dom gör 6 kärnig processor men någon gång så dör 2 stycken kärnor och istället för att kasta allt så säljer dom processorn som 4 kärnig, sen av någon anledning kan man få tillbaka 2 kärnor så den blir 6 kärnig igen.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Jag tror att AMD gör en karta med processorer som sedan delas in i olika kategorier efter vad dom presterar.
Dom som är bra att låsa upp ligger på gränsen till att låsa upp.
Vissa går ju som smort att låsa upp och klocka, andra inte.
Det blir ju mindre svinn för AMD då.
Sedan kan det bli efterfrågan på en viss processor och då låser dom även friska processorer.
Sedan de 6 kärniga prosessorerna kom så bör det finnas en del av de misslyckade som kommer nu som 970 när lagret har blivit så stort att det lönar sig att lansera, men det kan vara en x4 Rev.C3 oxå som är fabriksklockad så man vet inte riktigt...
Att OEM tillverkarna får dom som går att låsa upp är väl för att det inte brukar gå att låsa upp på deras moderkort

EDIT: Kom just på att min Phenom II x4 965BE Är lite instabil då man klockar och det är kärna 3 som spökar tror jag. den kanske skulle varit låst.
Min ena x3 720BE klockar jättebra och går att låsa upp, inte den andra
Min Phenom x2 550 Rev.C3 klockar bättre än min 965 upplåst och är svalare och stabilare.
Hoppas bara att AMD kan hålla isär alla varianter.
Tydligen har AMD tagit bort ACC på de nyare kretsarna i 800 serien men moderkortstiiverkarna har gjort egna varianter att låsa upp med.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Jag ställer mig till skaran som inte förstår poängen att köpa denna cpu för detta höga priset för att kanske kunna låsa upp några kärnor när man kan köpa 6 kärniga billigare, i.o.f.s. i lägre standardklock, men jag tror mer på att försöka klocka upp dem.
Speciellt om Phenom II X6 1055T 95W snart skulle komma till vanliga butiker, vilket man i.o.f.s. inte riktigt vet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurraaaa:

kan någon svara mig på denna frågan, varför är dom inte redan upplåsta?:o

antagligen för att de kan "massproducera" en viss processor istället för att göra massa olika, bara att de har olika inställningar så att vissa säljs som 4kärninga när den i grunden bygger på en 6kärning modell.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

Ja så är det vi säger att en produktionslina producerar 6 kärniga processorer. Dom som inte möter kvalitetskraven kan man låsa vissa kärnor på till 2,3, eller 4 kärniga modeller. AMD sparar pengar på det istället för att kasta dom och konsumenterna har möjlighet att låsa upp dom om man har tur.

Permalänk
Medlem

Hoppas vi kan lägga ner diskussion om upplåsning nu, han har redan fått flera svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurraaaa:

kan någon svara mig på denna frågan, varför är dom inte redan upplåsta?:o

Troligtvis är inte alla 6 kärnorna helt felfria utan att 4-5 fungerar felfritt och sedan den 6:e har något vajsing med sig som syns först vid tung belastning eller dylikt.

3,5 Ghz är inte fy skam, får se hur bra den klockar.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Intel kör ju på samma prissättning. De säljer dubbelkärniga för 3k till 1156, då kan man få 760 för 1k mindre! Det är antagligen klockfrekvensen som gör att priset hamnar på 2k, intel tar ju som sagt 3k för en dubbelkärnig på 3,6 GHz.
Håller dock med om att det är en lite dålig prissättning.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

AMD's processorer är väll rätt hårt pressade redan innan man börjar klocka upp dem? Flera av intel's processorer kan man ju öka mer än 50% i klockfrekvens.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Trevligt, men inte nog för att man skall behöva byta ut sin 965 BE riktigt ännu, den går ju att överklocka till i alla fall 3.8+GHz utan några problem!
Hoppas på lite fler 6 kärniga processorer i framtiden på AMD's sida.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Själv kommer jag vänta på bulldozer, innan jag uppgraderar.
Känns nämligen inte värt att uppgradera från 955BE till 970, även om det kanske går att låsa upp den...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Hedersmedlem

Bara jag som tycker att denna verkar jättebra? Om den går att låsa upp. Då har man ju 6 kärnor och 4 av de är redan 3.5Ghz mot 1090T som har standard klock på 3.2Ghz.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

kostar inte amd:s "äkta" 6kärniga cpu 2000:- redan. Varför riskera att köpa en "trasig" 6kärnig och försöka låsa upp den när man kan köpa en "äkta" för samma pris?

Men denna verkar ju ha 8MB cash. Dom nuvarande har bara 6MB..borde ge extra prestanda.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Men sen blir väl det här den ända 4-kärniga modellen med Turbo?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Men denna verkar ju ha 8MB cash. Dom nuvarande har bara 6MB..borde ge extra prestanda.

De räknar med L3 cachen på 6MB, och L2 på 4 x 512 KB, 8MB totalt

Permalänk
Avstängd

Denna verkar väldigt intressant...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gurraaaa:

kan någon svara mig på denna frågan, varför är dom inte redan upplåsta?:o

Fixxerz skrev möjlig orsak ett par poster över dig. Läste du inte det?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64