Asus U45JC-WX030V - Studielaptop?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uddevalla
Registrerad
Sep 2007

Asus U45JC-WX030V - Studielaptop?

Hejsan!

Jag börjar på universitetet nu i höst, och kommer behöva en vettig laptop till studierna.

Det jag har kollat på är alltså lite mindre datorer för att, om det behövs, kunna ta med till föreläsningar osv.
Jag var inne på mediamarkt igår och kollade runt på storlekar, och kände att 14" var ungefär den storleken jag vill ha. Det minskar ju både i vikt och smidighet från en 15,6"!

Det jag kollade på då var en 13,3" acer timelinex:
Acer TimelineX AS3820TG-5454G32N 13,3-tums laptop med Core i5-teknik och bra grafik! - Dator - Laptop - Laptop 13 - 14 tum

Acer timelinex 14":
Acer Aspire TimelineX AS4820TG-5454G32Mn 14-tums laptop med 8 timmars batteritid! - Dator - Laptop - Laptop 13 - 14 tum

Men nu hittade jag en Asus på Siba som verkar rätt så vettig, också 14":
Asus U45JC-WX030V

ASUSen fångade mitt intresse ganska fort, det känns som den har vad jag behöver.
TimelineX 14" tycker jag verkar relativt intressant, förutom att den har sämre grafikkort...
TimelineX 13,3" är egentligen mer intressant än 14" då den har bättre prestanda - men tyvärr har den ju ingen dvd läsare/brännare, vilket jag gärna ser att den har.
Det finns förvisso extern - men är det värt att köpa den externa och hamna på samma pris som ASUSen ungefär?

Vad tror ni om ASUSEN, är den värd de hundralapparna mer?
Jag har inte hittat några reviews på den maskinen, därför frågar jag här, vad ni tror rent prestandamässigt om den.
Hur funkar GeForce kretsarna - kan den ställa sig mot ATI kretsen i 13,3" Acern?
Sen vet jag inte vad ASUS använder för touchpad - går den att få "scrolla med två fingrar" via mjukvara som det går med vissa (vet att acern har detta).

Vid användande hemma och eventuellt lite spelande så kommer jag att koppla laptopen till min Skärm och mus osv.(vill alltså inte ha en allt för prestandasvag dator)
Jag vill ha dvd läs/bränn!
14" Max storlek!
Maxpris: 9000:-

Ni får mer än gärna komma med andra tips på datorer inom denna prisklass som ni har bra erfarenhet av, eller hittar rescensioner på!

Tack på förhand!

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD FX-8320 @ 4,5GHz med Corsair H80i * ASUS GTX770 DCII * 8GB DDR3 * Gigabyte GA-970A-UD3 * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Logitech G500S * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Qpad QH-90 *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranås
Registrerad
Aug 2010

Jag står också och väljer mellan dessa datorer. Små och smidiga, lång batteritid och bra prestanda så att det även går att spela på. Har dock svårt att välja mellan 13" eller 14" precis som du.

Både 3820 och 4820 verkar dock finnas i många olika varianter med varierande prestanda, jag gjorde en produktjäförelse på prisjakt på båda modellerna.
4820: Produktjämförelse hos Prisjakt
3820: Produktjämförelse hos Prisjakt
Asus olika modeller: Produktjämförelse hos Prisjakt

Är det värt att lägga extra pengar på 5650 istället för 5470 (i några modeller är det dessutom bara Intel GMA HD) och i5 istället för i3 i dessa datorer? Prestandaskillnaden och "livslängden" borde väl vara värd en dryg tusenlapp extra, eller är jag fel ute?

Kan (Acer Aspire TimelineX 3820TG-5454G32n (LX.PXZ02.003) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer) isåfall vara det bästa valet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uddevalla
Registrerad
Sep 2007

Har kommit fram till ungefär samma sak.

Står just nu mellan:
Acer Aspire TimelineX 3820TG-5454G32n (LX.PXZ02.003) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
Asus U45JC-WX030V

Tror nästan det lutar åt acern, för att sedan köpa till cd/dvd läsare.
Den har ju bättre prestanda, att den inte har läsare är min enda nackdel egentligen.

Sen gillar jag ju designen hårt på ASUSen, men det får inte bli en avgörande faktor direkt.

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD FX-8320 @ 4,5GHz med Corsair H80i * ASUS GTX770 DCII * 8GB DDR3 * Gigabyte GA-970A-UD3 * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Logitech G500S * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Qpad QH-90 *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranås
Registrerad
Aug 2010

Tror också det blir 3820 för mig, tycker tvärtemot dig att den är snyggare!

Finns ju även Acer Aspire TimelineX 4820TG-5454G64Mn med DVD-läsare.

Jämförelse dessa tre emellan: Produktjämförelse hos Prisjakt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2010

Skärmen

Jag sitter också och pendlar mellan Acern och ASUSen. Fingrade på Acern i affär och tyckte att skärmen var hemskt blank -- för blank för att jag ska trivas. Har sedan tidigare en ASUS EEE Pc 900 och den skärmen är grym: väldigt ljusstark och matt så jag får aldrig några irriterande reflexer i den i stil med de på en polares mycket blanka MacBook...

Det som kommer påverka mitt val är alltså om ASUSen har en matt skärm som är lika ljusstark som min EEE. I så fall kommer jag garanterat att välja den! Men jag hittar ingen dokumentation över om skärmen är matt eller blank?

Kommer att använda datorn till simuleringar och kanske prova på att skriva lite OpenCL-kod (samt skriva mitt exjobb på den!!)

Förtydligande
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uddevalla
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av nnicke:

Jag sitter också och pendlar mellan Acern och ASUSen. Fingrade på Acern i affär och tyckte att skärmen var hemskt blank -- för blank för att jag ska trivas. Har sedan tidigare en ASUS EEE Pc 900 och den skärmen är grym: väldigt ljusstark och matt så jag får aldrig några irriterande reflexer i den i stil med de på en polares mycket blanka MacBook...

Det som kommer påverka mitt val är alltså om ASUSen har en matt skärm som är lika ljusstark som min EEE. I så fall kommer jag garanterat att välja den! Men jag hittar ingen dokumentation över om skärmen är matt eller blank?

Kommer att använda datorn till simuleringar och kanske prova på att skriva lite OpenCL-kod (samt skriva mitt exjobb på den!!)

"The screen is bright and vivid. The hinges, so far, are strong and do not rebound when the screen is placed at any angle. "

Källa: *** Asus U45JC Owner's Lounge *** - Page 5

Post 44; nortlov

Däremot borde du ju självklart titta på skärmen i butik så du får skaffa dig en egen uppfattning av det innan du köper, men det fattar du ju själv

För mig är skärmen inget större problem - blir nog acern!

Edit: Har nu beställt acern - 3820TG TimelineX, återkommer med vad jag tycker

Tillägg av text